-

Warehouses: van kostenpost naar krachtig bezit

De praktijk van warehouses en de distributie veranderde de afgelopen jaren snel. De afmetingen van bijvoorbeeld e-commerceomgevingen namen toe en de virtueel aanwezige consument verwacht op ieder moment van de dag mee te kunnen kijken. De zichtbare voorraden van steeds grotere aantallen producten en ontwikkelingen als multichannel retailing vragen om nog meer accuraatheid en efficiëntie.

Onder andere genoemde veranderingen vragen om flexibiliteit en snellere fulfillment binnen deze warehouses. Een onderdeel van de productketen wat traditioneel niet tot de meest gewaardeerden behoorde, zo zegt Mark Wheeler van Motorola Solutions. Het bedrijf deed onderzoek naar de te verwachten ontwikkelingen binnen opslag en distributie. Volgens de onderzoeker gaan juist deze onderdelen een belangrijkere rol vervullen nu bedrijven te maken krijgen met de druk te snijden in de kosten en zich competitief te onderscheiden.

De resultaten laten zien dat de rol verandert: van kostenpost, waarbij de focus ligt op het verminderen van inefficiëntie in order picking, naar een krachtig bezit dat de groei van het bedrijf kan stuwen. Het onderzoek werd uitgevoerd onder warehouse IT-en operationeel personeel in de productie, retail, groothandel en logistiek . Hen werd gevraagd om hun gedachten en plannen voor de aanpak van de nieuwe ontwikkelingen in deze industrie in de komende vijf jaar te delen.

De belangrijkste bevindingen in dit onderzoek:

  • Meer dan een kwart van de respondenten ervaart dat hun management warehouses en distributiecentra als een mogelijkheid ziet het bedrijf te laten groeien.
  • Een derde van de ondervraagden geeft aan dat het aantal warehouses en distributiecentra in 2018 is toegenomen. Een groei van ongeveer zeventig procent wordt al genoemd.
  • Het netwerk aan locaties wordt over het algemeen aanzienlijk uitgebreid. Voornaamste redenen zijn lagere transportkosten (zesendertig procent), scherpere bezorgtijden (vijfendertig procent), samenwerkingen met leveranciers en partners (eenendertig procent) en grotere druk vanuit ontwikkelingen als omni-channel retailing (elf procent).
  • Tweederde van de respondenten zal de aankomende vijf jaar processen nog sterker automatiseren door medewerkers uit te rusten met nieuwe technologie.
  • Met het verminderen van de kosten voor fulfillment en het laten toenemen van efficiëntie wordt er de komende vijf jaar geïnvesteerd in technologie. Zo krijgt de integratie van spraak- en visueelgestuurde orderpicking op flexibele mobiele apparaten meer dan een verdubbeling aan budget toebedeeld.
  • Met de constante veranderingen en de impact daarvan nemen ook de evaluaties van de eigen keten toe. Tweederde claimt al continu of jaarlijks de eigen keten onder de loep te nemen.
  • Slechts 76 procent van alle items zijn standaard voorzien van barcodes. Toch wordt verwacht dat dit gaat toenemen tot een gemiddelde van vierentachtig procent.
  • Het gebruik van flexibele interne oplossingen worden steeds belangrijker. Bedrijven zullen zoeken naar manieren om de benodigde gemiddelde opleidingstijd te verlagen.

Een toekomst waarin de economie aantrekt zal voor een tijd zorgen waarin warehouses in staat zullen zijn zich snel aan te passen aan de eisen vanuit fulfillment. Zowel operationeel als op het gebied van IT en technologie brengt dit uitdagingen met zich mee. Voordat de toekomst kan worden gepland moet de huidige status worden bepaald. Zodra eerlijk is bekeken wat de realiteit van vandaag is kan een visie op de toekomst worden voorbereid en investeringen overwogen.

Het gehele rapport is te downloaden via SupplyChain247

warehouses-motorola

Deel dit bericht

1 Reactie

Iris

valt mij op dat het percentage van 35% voor de reden van relocatie scherpere bezorgtijden noemt. Dat is voor de uiteindelijke klant op dit moment vaak een belangrijke USP namelijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond