Service design maakt de toekomst voorstelbaar

Service design is een discipline die mensen centraal stelt in het ontwerpen van innovatie en kan in korte tijd de behoeften van medewerkers, de doelgroep en organisatiedoelen bij elkaar brengen. Wat betekende dit voor zorgorganisatie Laurens?

In deze video zie je hoe mensen in staat worden gesteld de gewenste toekomst voor de organisatie, het merk en hun eigen werk vorm te geven met behulp van service design. Dat doe je door co-creatieprocessen te ontwerpen om een toekomstbeeld te vormen en door snel tot visualisaties en prototypes van digitale services te komen. Marlies de Gooijer van IN10 en Maaike van der Hoeven van ouderenzorgorganisatie Laurens vertellen hoe design thinking en creativiteit bij hebben gedragen in een innovatietraject waarbij medewerkers, de maatschappij en technologie samenkomen.

Veel verandering die nodig is, is complex, raakt veel afdelingen, disciplines, en bijna zonder uitzondering ook andere spelers in een keten of ecosysteem. Zo ook bij thuiszorgorganisatie Laurens. Hoe ontwikkel je dan een geheel nieuwe rol voor de zorgmedewerker, welke dienstverlening hoort daarbij en welke competenties en technologische uitdagingen komen daarbij kijken? En het belangrijkst: hoe neem je mensen daarin mee?

Sprekers: Marlies de Gooijer (Brand Strategy Director van IN10 Design & Innovation Agency) en Maaike van der Hoeven (Directiesecretaris bij Stichting Laurens)

Collectie: Emerce EDAY

Host: Krijn Schuurman

 

16,5K



Gerelateerde artikelen