Accenture daagt Limburgse scholieren uit met Junior Innovation Challenge

Amsterdam, 30 september 2015 – Accenture organiseert van 30 september tot 30 november 2015 de Junior Innovation Challenge. In deze regionale competitie daagt Accenture alle Limburgse scholieren tussen 10 en 16 jaar uit om mee te denken over innovatie in Nederland. Uit al hun innovatieve ideeën die de wereld leuker, makkelijker en mooier kunnen maken, selecteert een professionele jury een winnaar. De jury bestaat uit vertegenwoordigers van het Limburgse bedrijfsleven, de overheid en onderwijswereld. Het winnende idee wordt vervolgens met de ondersteuning van een professioneel team verder ontwikkeld en gerealiseerd. Vandaag vindt de aftrap van de competitie plaats op het Sint Janscollege in Hoensbroek.
De uitwerking en realisatie van het winnende idee gebeurt in samenwerking met de Smart Services Campus in Heerlen. Deze campus is een initiatief van de Universiteit van Maastricht, de provincie Limburg en Accenture. Door de ontwikkeling van ‘smart’ producten en diensten te bundelen in een regionaal ecosysteem stimuleren deze partners innovatie en werkgelegenheid in Zuid-Nederland. Accenture opende voor de digitale transformatie van pensioenuitvoerder APG recent een delivery center op de campus. Verder adviseren experts van Accenture vanuit de campus startups en neemt het bedrijf deel aan onderzoeks- en ontwikkelprojecten en incubator-programma’s.
Katinka de Korte, managing director van de overheidspraktijk van Accenture zegt over de Junior Innovation Challenge: “De jeugd heeft letterlijk de toekomst en innovatie is daar onlosmakelijk mee verbonden. Echte innovatie vraagt een frisse blik en het vermogen om gewone dingen op een totaal andere manier te benaderen. Leerlingen uit het basis- en middelbaar onderwijs beschikken over een enorm creatief en ruimdenkend vermogen. Accenture is er van overtuigd dat we die potentie moeten benutten en voeden met doelgerichte ondersteuning. Dat doen we onder anderen door kennis van en ervaring met digitale innovatie te delen en ook programmeeronderwijs te bieden. Door de inventiviteit van scholieren te combineren met het ecosysteem van de Smart Services Campus kunnen we het onderwijs op hoger niveau brengen en tegelijkertijd vernieuwende ideeën vertalen naar services en producten die ons leven op korte termijn slimmer en aangenamer maken.”
De Junior Innovation Challenge sluit naadloos aan bij de doelstelling van het CodePact Manifest, dat Accenture op 10 oktober mede ondertekent. Hierbij werken het bedrijfsleven, onderwijs, overheid en startups nauw samen om te zorgen dat 400.000 kinderen in Nederland leren programmeren. De uitvoering van deze plannen is in handen van StartupDelta. Om deze doelstellingen waar te maken, werkt Accenture samen met Bomberbot. De digitale Bomberbot lesmethode helpt leerkrachten om kinderen op eenvoudige manier te leren programmeren. Trainers van Accenture helpen belangeloos bij de introductie en effectieve inzet van Bomberbot in de klas.
Tijdens de Codeweek, van 10 tot 17 oktober 2015 zullen de deelnemende Limburgse scholen de eerste resultaten van de Junior Innovation Challenge en de invoering van Leren Programmeren in de klas laten zien.
Kijk voor meer informatie over de Junior Innovation Challenge en de voorwaarden voor deelname op www.juniorinnovationchallenge.nl. Meer informatie over de Codeweek is te vinden op www.codeweek.nl.
# # #
Over Accenture
Accenture is een bedrijf dat zich wereldwijd bezig houdt met management consulting, technology services en outsourcing. We hebben ongeveer 358,000 mensen in dienst die klanten bedienen in meer dan 120 landen. Wij werken met onze klanten samen om hen te helpen high-performance organisaties en overheden te worden. Dit doen we door een combinatie van bewezen ervaring en uitgebreide vaardigheden in alle industrieën en bedrijfsfuncties. Daarnaast doen we diepgaand onderzoek onder de meest succesvolle bedrijven in de wereld. De mondiale omzet over het fiscale jaar dat eindigde op 31 augustus 2015, bedroeg 31 miljard Amerikaanse dollar. Kijk voor meer informatie op www.accenture.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.