Geplaatst door Juniper

AIOPs van Juniper Networks versterkt met LLM-functionaliteit, Zoom-integratie en nieuwe Wi-Fi 6E-oplossingen

Schiphol-Rijk, Amsterdam, 17 mei 2023 – Juniper Networks (NYSE: JNPR), leider in veilige, door AI aangestuurde netwerken, introduceert vandaag diverse nieuwe mogelijkheden die het eenvoudiger maken om voorspelbare, betrouwbare en meetbare netwerkervaringen te waarborgen. Dankzij de integratie van ChatGPT met Marvis, de door Mist AI ondersteunde virtuele netwerkassistent, kunnen klanten en partners van Juniper nu eenvoudig toegang krijgen tot informatie in openbare kennisbanken met behulp van large language model (LLM)-functionaliteit. Nieuwe integraties van Marvis met Zoom garanderen daarnaast een excellente gebruikservaring tijdens videovergaderingen en zorgen voor forse kostenbesparingen op het gebied van probleemoplossing. Met deze verbeteringen en de toevoeging van een nieuwe access point aan zijn Wi-Fi 6E-aanbod, breidt Juniper zijn leiderschap in AIOps verder uit en bouwt het voort op zijn rijke geschiedenis van brancheprimeurs die duidelijke zakelijke meerwaarde bieden en de IT-kosten minimaliseren.

“AI is de volgende stap in het ontwikkelen van taken waar normaal gesproken menselijke IT-domeinexperts voor nodig zijn. Deze technologie optimaliseert het netwerkbeheer met door AI ondersteunde tools zoals Marvis en zijn conversational interface”, zegt Bob Friday, chief AI officer bij Juniper Networks. “Juniper Mist vervult als vanouds een pioniersrol als het gaat om de inzet van in de praktijk bewezen AIOps voor het waarborgen van kwalitatief hoogwaardige gebruikservaringen, van clients tot en met de cloud. Met deze nieuwe LLM-functionaliteit zal Marvis nog meer praktisch inzetbare informatie aanreiken en uitgroeien tot een nog waardevoller lid van het IT-team.”

Integratie van de conversational interface van Marvis met ChatGPT

De virtuele netwerk assistent Marvis en zijn conversatie-interface verscheen op 7 juni 2018 op de markt om dienst te doen als kerncomponent van de IT-activiteiten. De oplossing biedt proactieve probleemoplossing, voert netwerkacties uit op basis van voorspellingen en biedt ongekende inzichten in de gebruikservaring op basis van natural language processing (NLP) en natural language understanding (NLU). Klanten van Juniper kunnen aan de hand van simpele gesproken instructies het netwerk en de applicatie-ervaring tot in detail analyseren.

Juniper is dankzij de recente introductie van LLM-tools zoals ChatGPT in staat geweest om de conversational interface (CI)-functionaliteit van Marvis uit te breiden. De virtuele netwerkassistent kan daarmee interacties bieden die nog sterker op menselijke gesprekken lijken, zeker als het gaat om het vinden van documentatie en informatie over problemen die technische ondersteuning vereisen. Meer in het bijzonder maakt Marvis nu gebruik van een LLM API om te reageren op gebruikersvragen rondom technische documentatie en andere publiek beschikbare historische kennisbankinformatie. Gebruikers kunnen Marvis vragen stellen als “Wat geven de led’s op de access point aan?” of “Toon een overzicht van stappen voor de configuratie van de campusfabric van Juniper”. Gebruikers ontvangen daarop direct een accuraat antwoord in de kenmerkende stijl van ChatGPT met een lijst van relevante documenten.

Integratie met Zoom voor hoogwaardige video-ervaringen

De AIOps van Juniper heeft zich van meet af aan onderscheiden door de kwaliteit van de data waarmee de gemeenschappelijke Mist AI-engine wordt gevoed, zoals rijke telemetrie en informatie over de bedrijfsstatus van routers, switches, firewalls en access points. Juniper gaat nu nog een stap verder door gebruik te maken van externe data over gebruikservaringen uit de cloud van Zoom.

Door gigabytes over de gebruikservaring van Zoom-clients samen te voegen met gigabytes aan network feature data, heeft Marvis nu een deep learning model dat de gebruikservaring prestaties nauwkeurig kan voorspellen, waardoor Marvis geavanceerde AI- en ML -technieken kan gebruiken om snel de hoofdoorzaak van videoconferencing problemen te identificeren.

Marvis biedt niet alleen real-time proactieve probleemoplossing en zelfsturende herstelmaatregelen, maar leert ook om trends te signaleren. De virtuele netwerkassistent kan op die manier snel onregelmatigheden detecteren en verhelpen en problemen anticiperen. De inzichten die Marvis aanlevert, stellen IT-afdelingen in staat om te zorgen voor een snellere reductie van het aantal support tickets voor Zoom en de tijd die nodig is om problemen op te lossen.

Gebruikers kunnen de conversational interface van Marvis nu gebruiken om op eenvoudige wijze inzichten op te doen aan de hand van simpele vragen als “Wat was er mis met de Zoom-call van John Smit?” of “Toon een overzicht van slechte Zoom-ervaringen.”

Een compleet aanbod van door AI ondersteunde Wi-Fi 6E-oplossingen

Wi-Fi 6E is een nieuwe draadloze standaard die de netwerkcapaciteit uitbreidt door een groter deel van het RF-spectrum beschikbaar te stellen in het 6 GHz-bereik in aanvulling op de bestaande frequentiebanden 2,4 GHz en 5 GHz. Om organisaties optimaal te laten profiteren van de voordelen van Wi-Fi 6E introduceert Juniper de nieuwe access point AP24. Deze biedt ondersteuning voor drie frequentiebanden (2,4 GHz/5 GHz/6 GHz), gelijktijdig gebruik van twee frequentiebanden en een doorvoercapaciteit van 3,6 Gbps. De AP24 maakt daarnaast gebruik van de dedicated scanning radio van Juniper Mist voor het verzamelen van netwerkdata en radio resource management (RRM)-functionaliteit voor een slimme selectie van de meest geschikte frequentieband. De AP24 heeft een compacte omvang van 7×7 inch (17,78 x 17,78 cm) en biedt prijsbewuste organisaties uitmuntende prestaties en functionaliteit. De access point maakt het daarnaast mogelijk om 2,4 GHz-radio’s om te zetten in 6 GHz-radio’s. De oplossing is daarmee geknipt voor organisaties die op eigen tempo op Wi-Fi 6E willen overstappen.

De AP24 vormt een aanvulling op andere Wi-Fi 6E access points die Juniper recentelijk introduceerde, waaronder de AP45 (2,4 GHz/5 GHz/6 GHz quad-radio, 4×4:4SS, vBLE-array) en AP34 (2,4 GHz/5 GHz/6 GHz quad-radio, 2×2:2SS, omni BLE).

De Wi-Fi 6E access points vormen een aanvulling op de 2,4 en 5 GHz access points die al deel uitmaken van het Juniper Mist-aanbod. Ze bieden ondersteuning voor zowel HYPERLINK “https://blogs.juniper.net/en-us/enterprise-cloud-and-transformation/what-do-chatgpt-and-zoom-have-in-common-ask-marvis?utm_medium=website&utm_source=pressrelease&utm_campaign=LNCH_AMER_ENT_MARVIS_23Q02″, prestaties en de pakketplanning. Dat laatste draagt bij aan een hogere doorvoercapaciteit. Dit alles wordt bewerkstelligd zonder concessies te doen aan de prestaties van oudere 2,4- en 5 GHz-clients. Organisaties kunnen daarmee gebruik blijven maken van hun bestaande investeringen.

Aanvullende informatie

Verklaring van productrichting

Juniper Networks kan informatie openbaar maken met betrekking tot de ontwikkeling en plannen voor toekomstige producten, functies of verbeteringen, bekend als een Plan of Record (“POR”).  Deze details zijn gebaseerd op de huidige ontwikkelingsinspanningen en plannen van Juniper. Deze ontwikkelingsinspanningen en plannen kunnen naar eigen goeddunken en zonder voorafgaande kennisgeving door Juniper worden gewijzigd.  Behalve zoals uiteengezet in definitieve overeenkomsten, biedt Juniper Networks geen garanties en neemt het geen verantwoordelijkheid voor de introductie van producten, functies of verbeteringen die in deze presentatie worden beschreven.  Aankoopbeslissingen door derden mogen niet worden gebaseerd op deze POR en aankopen zijn niet afhankelijk van de levering door Juniper Networks van enige functie of functionaliteit die in deze presentatie wordt beschreven.

Over Juniper Networks

Juniper Networks is toegewijd aan het drastisch vereenvoudigen van netwerkoperaties en het stimuleren van superieure ervaringen voor eindgebruikers. Onze oplossingen bieden toonaangevende inzichten, automatisering, beveiliging en AI om echte bedrijfsresultaten te behalen. Wij zijn van mening dat het mogelijk maken van verbindingen ons dichter bij elkaar zal brengen en ons allen in staat zal stellen om ’s werelds grootste uitdagingen op het gebied van welzijn, duurzaamheid en gelijkheid op te lossen. Meer informatie is te vinden op Juniper Networks (www.juniper.net) of kom in contact met Juniper op Twitter, LinkedInen Facebook.

Juniper Networks, het Juniper Networks logo, Juniper, Junos, en andere hier vermelde handelsmerken zijn geregistreerde handelsmerken van Juniper Networks, Inc. en/of zijn filialen in de Verenigde Staten en andere landen. Andere namen kunnen handelsmerken van hun respectievelijke eigenaars zijn.