Industry Wire

Geplaatst door Lenovo

Lenovo levert uitstekende Q1-prestaties en sterke groei en overwint uitdagende wereldwijde omstandigheden

Lenovo Group (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) maakt vandaag de groepsomzet van het eerste kwartaal bekend die US $13,3 miljard bedraagt, een stijging van 7% jaar-op-jaar (een stijging van 10% jaar-op-jaar exclusief impact van wisselkoersen). Het inkomen vóór belastingen is met 38% gestegen, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder tot US $332 miljoen. Het nettoresultaat is met 31% jaar-op-jaar gestegen tot US $213 miljoen. De basiswinst per aandeel voor het eerste kwartaal was 1,80 US cent/13,95 HK cent.

“Lenovo’s missie om iedereen slimmere technologie te bieden, is nog nooit zo belangrijk geweest als onder de huidige wereldwijde omstandigheden waarin we allemaal worden geconfronteerd met de COVID-19-uitdagingen,” aldus Maarten Guijt, General Manager Benelux Lenovo PCSD. “Ik ben er trots op te kunnen zeggen dat we als team de uitdaging zijn aangegaan om technologieproducten te leveren aan onze klanten die grote veranderingen hebben gezien in de manier waarop ze hun zaken doen, en de omstandigheden en aanvullende behoeften waarmee hun werknemers worden geconfronteerd. We gaan door met onze missie om met succes de vereiste technologie te leveren zodat iedereen zich kan aanpassen aan de veranderde omgeving.

“In het afgelopen kwartaal hebben we onze positie op de pc-markt versterkt en een marktaandeelgroei van 3% gerealiseerd, zegt Maarten Guijt. “Vooral de MKB-markt was sterk voor ons. In het MKB hebben we momenteel een marktaandeel van 26,9% in de Benelux, een recordhoogte, met een groei van 5,2% jaar-op-jaar.”

De sterke resultaten worden nog steeds geleid door de Intelligent Devices Group (IDG). De PC en Smart Devices Group (PCSD), een van de twee IDG-bedrijfseenheden, groeide jaar-op-jaar in omzet met dubbele cijfers tot 10,6 miljard dollar. Het inkomen vóór belastingen bedroeg US $670 miljoen, een stijging van bijna 28% jaar-op-jaar. De winstgevendheid is met bijna 1 punt verbeterd tot een nieuw record van 6,3%. De pc-markt presteerde aanzienlijk beter dan de branchevoorspelling dat er een marktdaling zou plaatsvinden. Lenovo behield zijn wereldwijde nummer 1 positie op de markt voor pc-apparaten (pc’s en tablets). Er was eveneens een sterke jaar-op-jaar groei (45%) in de wereldwijde omzet van de consumententak. Gedreven door deze successen groeide de omzet met 30% in EMEA en 18% in China. Het volume in snelgroeiende en premiumcategorieën zoals Gaming, Thin & Light, Visuals en Chromebooks bleef allemaal met dubbele cijfers groeien. De wereldwijde e-commerce-activiteiten presteerden opmerkelijk uitstekend, met een omzetgroei van meer dan 50% jaar-op-jaar.

IDG’s tweede business unit, de Mobile Business Group (MBG), werd weliswaar beïnvloed door COVID-19 en uitdagende wisselkoersen, maar heeft het momentum verbeterd met een omzetstijging van 33% in het afgelopen kwartaal. Hoewel de omzet jaar-op-jaar daalde, was het volume jaar-op-jaar groter in belangrijke markten zoals Latijns-Amerika, Noord-Amerika en Europa, met een record marktaandeel in zowel Latijns-Amerika als Noord-Amerika. Vooruitkijkend zal Lenovo gebruik blijven maken van zijn sterke productportfolio, innovatieve technologie, met name in 5G, en zijn portfolio uitbreiden om winstgevende groei te hervatten.

De Data Center Group (DCG) had weer een hypergroei, met een omzetgroei van bijna 20% tot US $1,6 miljard en een winstgevendheid die jaar-op-jaar verbeterde. Opvallende successen waren onder meer de activiteiten van cloudserviceproviders (voorheen hyperscale genoemd), die jaar-op-jaar met meer dan 30% groeiden. Er is een nieuw omzetrecord gevestigd door een sterke vraag naar openbare cloudinfrastructuur, aangedreven door toegenomen digitale consumptie als gevolg van COVID-19-lockdowns. Ondertussen blijft het klantenbestand groeien dankzij in-house ontwerp- en fabricagemogelijkheden op maat en een uitgebreid salesteam van cloudserviceproviders. Ondernemingen en MKB-bedrijven (voorheen non-hyperscale genoemd) boekten een jaar-op-jaar omzetgroei, gedreven door dubbelcijferige omzetgroei in snelgroeiende segmenten zoals Software Defined Infrastructure and Services en High-Performance Computing. Vooruitkijkend verwachten we groei op lange termijn in het segment van cloudserviceproviders en zullen we de bestaande kracht van het team in de publieke en private cloud benutten om de edge computing-activiteiten uit te breiden.

Lenovo’s Intelligent Transformation blijft sterke vooruitgang boeken als gevolg van de vastberaden uitvoering van de 3S-strategie. De totale opbrengsten uit Software en Services* stegen met 38% op jaarbasis tot meer dan US $1 miljard, nu goed voor ongeveer 7,6% van de groepsomzet. De Smart IoT-inkomsten* stegen met 39% jaar-op-jaar, Smart Infrastructure steeg 16% en Smart Verticals* 65%, dankzij Smart City-oplossingen in China en Smart Healthcare-oplossingen in Noord-Amerika. Attached Service* groeide 32% jaar-op-jaar, Managed Service* (inclusief snelgroeiend Device-as-a-Service) groeide 48% jaar-op-jaar en Solutions* groeide 54% jaar-op-jaar.

*gefactureerde omzet

“Ik ben erg blij met de resultaten van het afgelopen kwartaal op de Nederlandse markt. We zetten de gestage groei op de totale pc-markt voort en hebben op jaarbasis bijna 4% marktaandeel toegevoegd tot de huidige 25,2%,” aldus Maarten Guijt. “De belangrijkste drijfveren voor onze groei waren het MKB, waar we jaar-op-jaar met meer dan 10% groeiden zodat we het huidige hoge marktaandeel van 29,4% bereikten. We behielden onze leidende positie in Consumer en boekten ook vooruitgang in de commerciële sector door jaar-op-jaar nog eens 5,2% aan ons marktaandeel toe te voegen.”

Meer informatie kunt u vinden in het Engelstalige persbericht.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht