Onderzoek: Nederlandse marketeers lopen voorop in de inzet van data en AI
Amsterdam, 10 september 2024 — Uit een nieuw gezamenlijk onderzoek van HubSpot en LinkedIn blijkt dat marketeers in Nederland en België voorlopen op hun Europese concullega’s in het gebruik van data en AI. Voor het rapport ‘The Intersection of Marketing, Data and AI‘ werden ruim 2.300 marketeers in heel Europa ondervraagd, waarvan 208 respondenten uit Nederland en België. Een aantal belangrijke bevindingen uit het onderzoek:
De grootste uitdaging voor Belgische en Nederlandse marketeers in de adoptie van AI is een gebrek aan talent of expertise. 43% van de respondenten ziet dit als een belangrijk obstakel voor verdere groei. Hoewel het niet de meest dringende zorg is, meldde 6% van de Nederlandse en Belgische marketeers moeite te hebben met de implementatie van data-analyse in hun besluitvormingsproces. Met andere woorden: ze zien de waarde van data, maar hebben moeite om deze effectief te vertalen naar bruikbare inzichten. “De Benelux loopt voorop op het gebied van AI en datagedreven marketing,” zegt Julia Pilkes, Senior Marketing Director EMEA bij HubSpot. “De sterke focus op datakwaliteit, integratie en strategische AI-implementatie legt de lat hoog voor hun collega’s in andere Europese landen. Nu is het tijd om die voorsprong te verzilveren en AI- en datagebruik verder te integreren in de commerciële strategie van hun organisatie.” “Ons nieuwe rapport met HubSpot toont aan dat de best presterende marketingteams AI inzetten om datagedreven beslissingen te nemen, strategieën te verfijnen, ROI te verhogen en klantbelevingen te personaliseren. Naarmate bedrijven verder komen in het integreren van AI binnen hun marketing, zal succes afhangen van een goede samenwerking tussen marketing en sales, het aantrekken van het juiste talent en het vinden van de juiste balans tussen menselijke input en automatisering om nauwkeurigheid te vergroten en AI optimaal te benutten.” aldus Marcel Molenaar, Country manager LinkedIn Benelux. |
Over het onderzoek |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.