-

Friends of Search: wat Google niet vertelde

Friends of Search kan met recht het jaarlijkse onderonsje van veel search specialisten genoemd worden. Veel medewerkers van bureaus, freelancers en in-house-adverteerders vullen de vloer en delen hun laatste inzichten en nieuwtjes met elkaar. Vaak gaan ze voor de echt sappige inzichten op zoek bij elkaar. Zo ook dit jaar. Het viel me op dat er regelmatig onderwerpen besproken werden die Google waarschijnlijk liever niet met je deelt. Zowel on stage als off stage.  Hierbij een collage van enkele losse fragmenten.

On stage

‘SEA is Dead’. Deze woorden nam keynote spreker Larry Kim nog net niet in de mond, maar hij waarschuwde wel voor sterke tegenwind voor AdWords adverteerders. Volgens Larry zijn de klikprijzen in gevestigde markten inmiddels zo hoog dat AdWords lastig winstgevend is te krijgen (Jim Banks bevestigde dit voor de vliegticketsbranche). Daarnaast neemt het bereik van AdWords volgens hem af doordat gebruikers steeds meer zoeken via mobiele apparaten (waarop nu eenmaal minder advertenties getoond worden) en meer tijd besteden aan content en apps dan aan Google. AdWords levert minder kliks tegen meer geld, zo luidde zijn boodschap. Zoek de groei dan maar in social.

Proxies for the win

Veel AdWords-adverteerders lopen er tegenaan: een sleutelwoord waarvoor je advertentie niet getoond wordt vanwege ‘low search volume’. Heb je net dat ene super relevante buyer keyword gevonden, laat Google de advertentie niet zien omdat er te weinig op gezocht wordt. Gelukkig heeft moderator Evert Veldhuijzen een oplossing. Schakel een aantal proxies in om een weekje kunstmatig het zoekvolume te vergroten en voila, je advertentie wordt vertoond.

Quality Score verhogen door sleutelwoorden te verwijderen

Joris Verwater vertelde hoe zijn team bij Vergelijk.nl de kwaliteitscore van dure sleutelwoorden kon verhogen door een hele bulk woorden met weinig impressies en lage kwaliteitscore te verwijderen. Google zelf meldt altijd dat het verwijderen van andere keywords geen invloed heeft op de score van een sleutelwoord, maar Joris zag iets anders. Interessant om te onderzoeken in je eigen account?

Snoep kliks weg bij je concurrenten middels Dynamic Search Ads

Een andere leuke truc die Joris nog meldde, was het inzetten van zogenoemde Dynamic Search Ads die getarget zijn op de URL van je concurrent. Op deze manier kun je een advertentie vertonen die lijkt op een advertentie van je concurrent maar wel doorklikt naar je eigen site. Ik heb het zelf nog niet getest, maar vond het zeer opmerkelijk.

Zeer specifiek targetten met Customer Match

In een eerder artikel meldde ik al dat ‘misbruik’ niet al te lastig lijkt. De jongens van Wolfgang Digital hebben een andere ‘lek’ in deze feature van Adwords gevonden. Normaliter moet Google minstens duizend email adressen die je upload kunnen matchen alvorens je advertenties getarget worden. Je weet dan dus niet snel wie er klikt. Brendan Almack liet zien dat je de tien e-maildressen die je wilt targetten best kunt aanvullen met 990 nepadressen en alsnog goedkeuring kan krijgen. Ik vraag met af met die die fake adressen wel matchen dan…

Google angst

Veel aanwezige SEO-experts waren het er over eens; Google is meester in het zaaien van onterechte angst. Herinneren we ons ‘mobilegeddon’ nog? Levert HTTPS echt al een ranking voordeel? En hoe zit dat met die Penguin? Vooralsnog lijken mobielonvriendelijke sites die draaien op onveilig HTTP en hangen aan een netwerk van ingekochte links het nog erg goed te doen in Nederland. Google wil ons gedrag veranderen en dreigt met straffen (dalende rankings), maar in Nederland werken veel van de donkergrijze SEO tactieken nog prima. Nog steeds worden er volop links ingekocht en in concurrerende niches kun je eigenlijk niet zonder.

Affiliates misbruiken je merk

Affliliate marketeers zijn vaak zeer creatieve marketeers die met technische hacks van alles voor elkaar krijgen. Niet altijd even netjes alleen. Zo is het maar al te makkelijk om een advertentie op je merknaam in te kopen die alleen buiten kantooruren getoond wordt in regio’s waar niemand echt op let. Die advertentie kan een exacte kopie zijn van je eigen advertentie (zelfs met jouw display URL). De klik loopt via een redirect op de server van de affiliate, en die vangt de commissie voor de conversie na ‘aanbieding iPhone 6s kpn’ .

Klikfraude kost veel kleine adverteerder veel geld

Zit je in een lead generation branche met hoge klikprijzen? Huur dan een legertje studenten in om vroeg in de ochtend te klikken op de call only ads van je concurrent. Het dagelijks budget van je concurrent is er snel doorheen zonder dat die er klanten mee wint. Daarna verschijnen alleen nog jouw ads. Klikfraude bij Call only ads is niet te detecteren. Tja…groot probleem voor je concurrent, te klein probleem voor Google. Dit zal nog wel even werken, ben ik bang…

Deel dit bericht

11 Reacties

A

Hi Nils, leuke samenvatting van het event. Moeten we de DSA strategie van Vergelijk.nl niet zien als een affiliate die (openlijk!) misbruik maakt van het merk van anderen? Het is in mijn ogen dan namelijk 1 van de partijen waar je over spreekt in de een na laatste alinea. Met als enige verschil dat het hier om een CPC partij gaat ipv CPS.

Martijn Dirkx

Leuke samenvatting 🙂

Alleen DSA targeten op de URL van je concurrent begrijp ik niet helemaal; hoe zorg je er dan voor dat de bestemmings-URL naar jouw website linkt?

Nils Rooijmans

@Martijn: als ik het goed begrepen heb doet Google dit automatisch voor je (heb het zelf nog niet getest).

@A: Ja en Nee. Nee in de zin dat Vergelijk.nl het ‘per ongeluk’ ontdekte en een aantal affiliates dit bewust reaslieren. Ja in de zin dat het uiteindelijke effect hetzelfde is.

B

Als specialist wil je speciale dingen weten. Als je die speciale dingen deelt, zijn ze niet meer zo speciaal.

Punt 3 bijvoorbeeld; dit werkt al 10 jaar zo maar bijna niemand weet het. Een keyword opnemen waar niet op wordt gezocht is niet echt ‘relevant’ en hoort niet thuis in een campagne van ‘kwaliteit’. Best logisch, maar dat gaat Google niet met je delen. Stel iemand bij Beslist.nl leest dit artikel. Ze passen het toe, Quality Scores gaan omhoog en jouw CPC is fucked. Dat is toch zonde. Dit is dan nog een klein ‘uniek’ weetje maar het kan je in een groot account best op kosten jagen.

Daar gaat punt 1 in het artikel ook over. Adwords wordt snel te duur, maar de reden is vrijwel altijd dat de concurrent meer weet dan jij. Je speelt dit spel tegen andere SEA-specialisten. Je kan iemand specifiek aanvallen, zijn CPC beïnvloeden en de CPA aan diggelen helpen, je kan verdedigen waar nodig. Je kan ervoor zorgen dat iemand her en der een handdoekje in de ring gooit. Dat DSA truukje op #4 is een klein voorbeeld van de invloed die je kan hebben. In de wereld van agencies hoorde ik het vaak; de +broad match wordt te duur, de phrase match wordt te duur, dit keyword wordt te duur, zoekpartners worden te duur, we moeten ingrijpen.

Het is echt niet zo dat al je concurrenten hier last van hebben. Er zit iemand tussen die zijn kennis niet deelt en dat is de spekkoper. Hij/zij is de reden dat je niet uitkomt met je CPA. Als je zelf iets ontdekt en je ziet keer op keer dat het werkt maar je kan het nergens teruglezen op internet… hou dat dan gewoon zo. Doe het voor de bedrijven die je in de toekomst gaat bedienen.

Floor

Interessant, ‘SEA is dead’. De prijzen die inderdaad verder stijgen, bieden m.i. nog niet per sé een reden om over te stappen naar Social. Voor Awareness / Engagement doelen lijkt social me uitermate geschikt, maar daar ging je in het verleden toch ook niet binnen Adwords op adverteren. MAW: je doel zou nog steeds centraal moeten staan en afhankelijk daarvan je keuze maken.

DSA wordt gevoed vanuit je eigen websitedomein, waarbij de url automatisch wordt gevuld. Als je dus de concurrent invult, zal ook dat domein worden gebruikt als bestemmingspagina. Mocht iemand het tegendeel kunnen bewijzen, ben ik geïnteresseerd, maar het lijkt me niet dat dit mogelijk is ‘binnen de regels van Adwords’.

C

ABC linkbuilding is iets wat in Holland en buitenland ook nog erg goed werkt 🙂

Peter Maas

Hi Nils en Martijn,

Zou je met die DSA targetting voor concurrenten niet je instellingen moeten veranderen naar all features om vervolgens een nieuwe Advertentie aan te maken met een Final URL naar je eigen website?

Dus een andere site targetten om bezoek vervolgens op jouw site te laten landen.

Groet,

saber

Als je niet rendabel kan draaien met Adwords dan is je salesfunnel niet goed. De vliegticketbranche dient zich te focussen op de lifetime customer value.

Bas

Joris Verwater vertelde hoe zijn team bij Vergelijk.nl de kwaliteitscore van dure sleutelwoorden kon verhogen door een hele bulk woorden met weinig impressies en lage kwaliteitscore te verwijderen.
—————————
Bedoelde Joris Verwater dit site-wide (dus low quality pages verwijderen) of puur on-page (het verwijderen van loze stukken tekst)?

Rhein

Ik lees hier nog geen sluitend antwoord op het DSA vraagstuk. Ik ben ook erg benieuwd hoe je een concurrent zijn domein kan targetten, maar de advertentie wel op je eigen domein laat landen. Bij mijn weten wordt de landing dynamisch door Google geselecteerd o.b.v. het domein wat je target en kun je deze niet zelf instellen.

Sjoerd

@Rhein: dat antwoord gaat niet komen, simpelweg omdat het niet kan en het kennelijk grootspraak is geweest. Het klinkt natuurlijk erg ‘stoer’ om dat te roepen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond