-

Onderzoek: massale groei inbound marketing

Ieder jaar brengt het inbound marketingbedrijf HubSpot een onderzoek uit:  The State of Inbound. Verrassend voor 2014: 85 procent van de marketeers geeft aan dat ze inbound marketing gebruiken, bij 47 procent stijgt het budget ervoor en bij maar 53 procent wordt de ROI gemeten. Waarom blijft inbound marketing zo groeien?

Aan het onderzoek werkten 3500 marketing en sales professionals mee, bestaande uit HubSpot klanten (44 procent) en niet-klanten (34 procent), B2B en B2C, marketing en sales, verschillende branches en bedrijfsgroottes.

Inbound marketing is een term bedacht door HubSpot in 2006, als ‘een methode die zich richt op het creëren van kwalitatief hoogstaande inhoud dat de mensen in de richting van uw bedrijf en product trekt.’ Kortom: pull marketing, in tegenstelling tot push marketing (cold calling, beurzen, het kopen van mailadressen). Als marketingfilosofie heeft het veel gemeen met content marketing, en op pagina 12-13 en 25 gaat het onderzoek ook verder in over de verschillen en overeenkomsten.

Inbound marketing blijft groeien

Het onderzoek beslaat maar liefst 54 pagina’s: hieronder volgen de tien meest interessante conclusies uit het onderzoek:

  1. Inbound marketing wordt steeds vaker ingezet

Het aantal marketeers dat zegt inbound marketing in te zetten, is gestegen van 60 procent vorig jaar naar 85 procent dit jaar. Terwijl het aantal marketeers dat expliciet aangeeft geen inbound marketing in te zetten, bijna is gehalveerd tot 13 procent. Los van de discussie over content marketing en inbound marketing, kun je gewoon stellen dat steeds meer marketeers inspelen op het veranderende koopgedrag met een attraction aanpak. De voornaamste kanalen zijn online en social waarop educatieve content als magneet wordt ingezet.

  1. Budgetten voor inbound marketing blijven stijgen

Nu steeds meer bedrijven minder inzetten op traditionele interruptiemarketing, wordt er logischerwijs meer ingezet op inbound marketing. Vijf keer zoveel marketeers gaven aan dat hun budgetten voor inbound marketing waren gestegen dan marketeers die deze zagen krimpen. In totaal zag 74 procent van de B2B bedrijven een stijging of een onveranderd budget.

  1. Meer budget door succes met inbound marketing

In het verleden behaalde successen resulteren in meer budget: het is volgens het onderzoek de grootste factor voor budgetstijging. Meer dan 50 procent van de marketeers noemden dit als de nummer één reden.

inbound2014-lead-source-600x373

 

  1. Inbound marketing zorgt voor leads

De helft van de marketeers (B2B, B2C en non-profit) noemden inbound marketing als hun primaire bron voor (het genereren van) leads. Dat is meer dan het gemiddelde (42 procent) van alle andere kanalen gecombineerd. In vergelijking, noemde 22 procent outbound marketing als primaire bron, een forse daling ten opzicht van de 34 procent vorig jaar.

  1. ROI blijft een uitdaging

Van alle uitdagingen die marketeers aanhaalden, was het bewijzen van de ROI de enige uitdaging die geen daling zag maar juist steeg tot bijna 30 procent. Andere uitdagingen, zoals het veiligstellen van voldoende budget, beheer van de website en het inschakelen van de juiste mensen, daalden.

inbound2014-roi-600x409

 

  1. Marketeers die ROI meten zien betere resultaten

Interessant genoeg is er een sterke correlatie tussen het meten van ROI en het daadwerkelijk bewijzen ervan. Marketeers die de ROI meten over inbound marketing hebben 17 keer meer kans om hetzelfde of een hoger rendement te halen, dan marketeers die geen ROI meten. Slechts 53 procent van de marketeers meet ROI, een kleine stijging van 3 procent met 2013. Zoals management-guru Peter Drucker  al eens zei: “if you can’t measure it, you can’t improve it”.

  1. Topprioriteit: het verhogen van het aantal leads

De nummer één prioriteit voor marketing is het genereren van leads (24 procent), op de voet gevolgd door lead conversie (21 procent). De samenwerking tussen marketing en sales noemt HubSpot Smarketing: het legt de nadruk op marketinggekwalificeerde leads die door sales worden ingekopt. Voor marketingteams is er meer druk om niet alleen meer kwalitatieve leads aan te leveren, maar ook te ondersteunen met leadnurturing.

  1. Inbound leads weten meer over je bedrijf

Volgens het onderzoek hebben leads afkomstig uit inbound marketing, steeds meer kennis over het bedrijf voorafgaand persoonlijk contact. Een ander onderzoek, van de Corporate Executive Board Company, bleek dat de huidige B2B-kopers 57 procent van het inkoopproces voltooien voordat ze ooit met iemand van sales praten. Dat maakt inbound en content marketing belangrijker dan ooit.

Top inbound marketing projecten

 

  1. Bloggen werkt

De voordelen van bloggen zijn universeel bekend. Blogs zijn de basis van bijna elke content marketing en online marketing methodiek dat gebruikmaakt van inbound technieken. Ondanks de continue groei van blogs en content, blijft bloggen meer ROI genereren dan welke andere inbound activiteit of tactiek. Volgens het HubSpot onderzoek hebben marketeers die prioriteit geven aan bloggen, 13 keer meer kans op het zien van een positieve ROI.

  1. Inbound marketing werkt voor non-profits

Terwijl inbound marketing veel nog wordt geassocieerd met alleen B2B, zien non-profitorganisaties ongelooflijke resultaten. Inbound marketing zorgt voor 58 procent van alle leadgeneratie, bijna het dubbele van het totaal van alle overige kanalen (31 procent). Ze doen het qua groei in ROI ook beter dan de B2B en B2C bedrijven.

Inbound marketing is een blijvertje
Het onderzoek State of Inbound 2014 (registratie verplicht) brengt opmerkelijk resultaten. Genoeg om te stellen dat inbound marketing niet zomaar een modegril is of het buzzwoord van de maand. Het staat voor een fundamentele verschuiving van de manier waarop we marketing bedrijven, in reactie op het nieuwe koopgedrag.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond