-

Nieuwe standaard voor digitaal betalen

Visa, MasterCard en American Express hebben een nieuw raamwerk voorgesteld voor online en mobiele betalingen. Zij komen in de toekomst met een digitaal token dat de klassieke creditkaart moet vervangen. Wat gaat dat allemaal betekenen?

Volgens een onderzoek van het Amerikaanse CBS wordt ongeveer zes procent van alle retailbetalingen digitaal verwerkt, een stijging van 200 procent vergeleken met 2004. Dat neemt straks alleen nog maar verder toe, en dus hebben de drie grote creditcard-partijen de krachten gebundeld.

Want het moet straks weer allemaal anders. Geen nummers meer invoeren bij online betalingen of gevaar dat ze worden gestolen. Het creditcardnummer wordt simpelweg vervangen door een digitaal token, waarbij de identiteit van de gebruiker veel beter kan worden vastgesteld. De voorgestelde standaard voor het aanmaken van tokens is gebaseerd op bestaande marktstandaarden.

Toegegeven: het gaat nog even duren voordat het zover is. De drie grote creditcardmaatschappijen gaan eerst met uiteenlopende partijen rond de tafel zitten, want ook winkels zullen ermee moeten instemmen. Dat kan dus nog even duren. Veel details over de samenwerking zijn nog niet bekend gemaakt.

Het systeem van digitale tokens is niet nieuw. Het wordt sinds kort ook gebruikt door PayPal voor zijn Beacon oplossing. Dat is een soort dongel die door winkeliers in hun zaak kan worden opgehangen.

Beacon werd vorige maand door PayPal gelanceerd. Het gaat grotendeels om dezelfde technologie als Apples iBeacon, maar dan toegespitst op betalingen. De dongel zendt een Bluetooth-signaal uit dat automatisch verbinding zoekt met een PayPal-applicatie op een smartphone. Klanten kunnen dan gewoon een winkel binnenlopen en bij aanschaf wordt het geld overgemaakt. Zonder portemonnee of pinpassen. De telefoon hoeft niet eens te worden aangeraakt. Wel moeten ze per winkel toestemming geven om verbinding te maken met de Beacon. De technologie wordt uiteindelijk ook in kassa’s verwerkt. PayPal werkt al samen met Leaf, Leapset, NRC, Revel en ShopKeep.

Bij de overdracht van het geld worden geen persoonlijke gegevens verstuurd, maar wordt dus ook in dit geval een token aangemaakt. Het is niet gezegd dat de samenwerking tussen de creditcard maatschappijen ook tot dit soort toepassingen leidt. Die worden overgelaten aan de markt.

Gaat het alleen maar om gemak en veiligheid? Dat valt nog te bezien. Met name Visa en MasterCard rekenen hoge tarieven voor het gebruik van hun kaarten in winkels. Daar komt steeds meer verzet tegen. In Frankrijk worden die tarieven nu onder druk gehalveerd. En in de VS hebben Visa en MasterCard al enige tijd enorme ruzie met grote winkelketens als Walmart en Target. Die beschuldigen de creditcardmaatschappijen van prijsafspraken. Een schikking van 7,2 miljard dollar is onlangs afgewezen. De transactiekosten staan daarmee onder druk. Nieuwe betaalmogelijkheden bieden mogelijk weer nieuw perspectief.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond