-

De popup is terug: wil en kun je er iets mee?

De popup: aan het begin van deze eeuw nog één van de grootste ergernissen, nu steeds belangrijker binnen de conversie-optimalisatie. Een aantal manieren hoe de popup het beste kan worden ingezet.

Met name op internationale websites lijkt de popup weer een vanzelfsprekend middel te zijn geworden. Halverwege het lezen van een artikel wordt de bezoeker getrakteerd op een aanbieding of inschrijfformulier. Verrassend, want nog niet zo heel lang geleden verdween deze meest dominante vorm van adverteren stilletjes van het web.

De herontdekking van de popup heeft ook vandaag de dag conversie als doel, maar is inmiddels veel meer dan een opdringerige poging de bezoeker te wijzen op advertenties. De popup is een geïntegreerd onderdeel van de website en het lijkt er op dat de balans wordt gezocht tussen de conversieratio en gebruikerservaring. Geen knipperende banners, maar relevante download of inschrijfformulier voor de nieuwsbrief.

De nieuwsbrief
Steeds meer bloggers zetten de popup in om lezers zich te laten inschrijven voor de nieuwsbrief. Een prima voorbeeld van hoe de popup een waar onderdeel kan worden van de website. De popup biedt de lezer waar hij naar zoekt: nieuwe artikelen, maar via een ander kanaal. Voor marketeers is de informatie die voortvloeit van grote waarde. De anonieme bezoeker is vanaf nu te identificeren en kan worden voorzien van content op maat. Econsultancy sprak eerder over een toename van inschrijvingen tot 400 procent. Anderen spreken van gemiddeld één tot drie procent van het totaal aantal bezoekers dat zich inschrijft.

nieuwsbrief-popup

Aanbiedingen op maat
Marketeers zetten de popup in voor het doen van specifieke aanbiedingen. Zodra een bezoeker een product bekijkt, kan deze via de popup gewezen worden op up- en cross-sells. Met meer verfijnde technologie kunnen aanbiedingen op maat worden gepresenteerd aan bepaalde bezoekersprofielen of terugkerende personen.

Popups bij afsluiten
Met de nieuwste, prijzige, technologie kunnen marketeers nog een laatste poging doen om de bezoeker te converteren. Deze zogenoemde exit popups zijn zo ontwikkeld dat zij kunnen inspelen op de intentie van de bezoeker. Aan de hand van muis en scrollbewegingen of het verplaatsen van de cursor naar de sluitknop kan de aandacht van de bezoeker nog eenmaal worden getrokken. Velen zullen met name een exit popup als storend ervaren, het is dus noodzakelijk goed na te denken over de aanbieding en de gebruikervaring. De inhoud moet afgestemd zijn op het gedrag van de specifieke gebruiker en bovendien snel en makkelijk te sluiten.

exit-popup

Contactformulieren
De popup kan op verschillende manieren worden ingezet om in contact te komen met toekomstige of bestaande klanten. Bedrijven zetten het in om een chatfunctionaliteit aan te bieden, anderen wijzen direct op een contactformulier wanneer de ‘over ons’ pagina wordt bekeken. Een eenvoudige manier om (potentiële) klant en organisatie met elkaar in gesprek te laten gaan.

Promotie
Met name in de e-commerce zien we de popup terug voor promotiedoeleinden. De bezoeker krijgt een aanbod of kortingscode voor bijvoorbeeld gratis verzending. De popup wordt automatisch geopend op een kritiek moment. Een veelgebruikte methode is de inzet van ‘gratis verzending’ zodra de bezoeker zijn winkelwagentje verlaat. Niet vreemd, want het percentage bezoekers dat een winkelwagen vult, maar niet afrekent is over het algemeen hoog. De aanbieding verleidt bezoekers toch tot het sluiten van de koop.

gratis-verzending-popup

De popup is terug van weggeweest en kan weer een mooie manier zijn het conversiepercentage op te krikken. Wat we echter niet moeten vergeten is waarom deze eerder nog uitstierf: hij werd gebruikt voor storende advertenties, en de gebruikservaring was volkomen uit het zicht. Nu is het eenvoudiger aanbiedingen af te stemmen op de context. Aanbiedingen hoeven niet meer op een vast moment te worden getoond en ook met het gedrag van de bezoeker kan rekening worden gehouden. Overweeg de popup bijvoorbeeld alleen te tonen aan nieuwe bezoekers en pas wanneer de daadwerkelijke interesse is vastgesteld.

Hoe denken jullie over de popup? Slechts storend of ook van belang binnen de conversie-optimalisatie?

Afbeelding: freeasinfreedom

Deel dit bericht

4 Reacties

Tom

Dit wordt natuurlijk precies hetzelfde verhaal als bij pop-ups en banners. Het werkt even maar steeds minder. Ik zou vooral investeren in mijn content en niet in deze onzin!

Ruud

Geen nood
die onzin blokkeren we wel weer eenvoudig…

el

Ik persoonlijk erger me nu al aan de manier waarop marketeers op een zeer opdringerige, drammerige en zeer onwelkome manier ‘in your face’ gaan zitten met weer een variatie op de pop-up! Hopen dat ook deze snel geblokkeerd kunnen worden!

ad

Die hele marketing en communicatie maffia zouden van mij opgeruimd mogen worden, al die ongevraagde onzin op mensen afvuren, misdadig

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond