-

Conversie-optimalisatie en Analytics: 9 favoriete rapporten

In dit artikel worden de adviezen en bevindingen van verschillende conversie-experts gedeeld. ConversionXL vatte de adviezen samen en deelde de favoriete standaard rapportages. Houd hierbij altijd in gedachten dat de focus niet gelegd moet worden op gemiddelden. Zoals auteur Peep Laja meegeeft: er zijn geen gemiddelde bezoekers. Conversie-optimalisatie vraagt om segmentatie naar, bijvoorbeeld, nieuwe versus terugkerende bezoekers, gedragingen per apparaat of kopers versus niet kopers. Diep graven kan uiteindelijk voor grote omzetstijgingen zorgen.

Chris Goward van WiderFunnel
Goward deelt een rapport dat een overzicht biedt van de verschillende landingspagina’s en doelen die gesteld zijn. Iedere doelactie krijgt een eigen conversie-percentage mee. Het rapport filtert standaard de mobiele bezoekers uit en scheidt de nieuwe van terugkerende bezoekers. Een rapport dat een eerste indruk geeft van pagina’s met mogelijkheden tot verbeteringen.

Google Analytics

Tim Leighton-Boyce van CXFocus
Google analytics error-reportingDeze conversiespecialist wijst ons op een van zijn favoriete, standaard, rapportages die vaak door anderen buiten beschouwing wordt gelaten: de Conversies > Doelen > Omgekeerd doelpad.

Hij gebruikt dit rapport om foutmeldingen in kaart te brengen. Opgemerkt moet worden dat dit rapport alleen bruikbaar is wanneer foutmeldingen als doel kunnen worden geactiveerd. Veel voorkomend scenario is dat binnen een e-commerce-omgeving de inlogpagina verwarrend werkt of gebruikers vergeten een kleur of maat te selecteren zodra zij willen toevoegen aan de winkelwagen. Rapporteren op foutmeldingen kan dit soort kleine vormen van frictie in kaart brengen. Meer over deze analyse vind je in zijn artikel.

Craig Sullivan van Optimal Visit
Sullivan raadt zijn rapportage op conversie per apparaat-categorie en browser aan. Het helpt je problemen op specifieke devices of in typen browsers in kaart te brengen. Een niet volledig functionerende website is natuurlijk een belangrijke reden om een aankoop af te breken. Het rapport kun je hier downloaden.

analytics-device

Theresa Baiocco van ConversionMax
Het rapport dat zij vaak als eerste bekijkt is die van de bestemmingspagina’s (zie Gedrag > Site-Inhoud – Bestemmingspagina’s). Door de ‘vergelijking’ te activeren kijkt zij naar het bouncepercentage per landingspagina ten opzichte van het website-gemiddelde. Populaire landingspagina’s met een bouncepercentages boven het gemiddelde zijn wat haar betreft de pagina’s die als eerste toe zijn aan verbetering.

landing

Sean Ellis van Qualaroo
Sean Ellis raadt aan te kijken naar gedrag per type landingspagina. Zo haalt hij een website aan met een sectie vol bedrijfsprofielen. Analyses wijzen uit dat bezoekers die afkomen op zo’n profiel, ander gedrag vertonen dan bezoekers die de homepage bezoeken. De eerste groep klikt zelden door naar de eigenlijke homepage. Het is dus belangrijk te kijken naar de waarde van deze bezoekers. Zijn deze bezoekers het bijvoorbeeld waard een kostbare database bij te houden? Het segmenteren doet hij op basis van dit te downloaden rapport. Gekeken wordt er naar ‘Bezoeken > 1’.

Yehoshua Coren van Analytics Ninja
Een aan te maken rapport dat belangrijke inzichten biedt, is volgens Coren een overzicht van de ‘tunnel’ in horizontale weergave. Iedere stap is een afzonderlijk doel en kunnen op verschillende dimensies worden bekeken. Zo leert het je welke browsers afwijkende conversie-percentages opleveren en welke stap voor uitval zorgt.

report-config

report

Judah Philips van KarmaLoop
Philips wijst op de ‘multichannel-trechters’ en eerste-interactie-analyse als belangrijk overzicht. De MCF-kanaalgroep toont belangrijke conversie-percentages per type kanaal. Het leert je welke kanalen direct converterende bezoekers opleveren en kan verder worden gespecificeerd naar converterende en niet converterende bezoekers.

mcf

John Ekman van Conversionate
Een belangrijke invalshoek van de conversie-optimalisatie is die van het zoekgedrag van bezoekers. Intern zoeken is van grote invloed op het uiteindelijke verkopen. Immers, een onzichtbaar product is niet te verkopen. Maar hoe belangrijk is belangrijk?

Ekman adviseert te segmenteren op bezoekers die de zoekfunctie hebben gebruikt. Vergelijk de conversie van deze bezoekers met niet-gebruikers. Ervaring leert dat de conversie voor het eerste segment tweemaal hoger is. Belangrijk is het om vanaf dat moment na te gaan of de zoekvelden al volledig benut worden. Werken ze naar behoren en zijn ze prominent gepositioneerd? Nadere analyse van deze gegevens kan bovendien duidelijk maken welke producten worden gezocht, maar niet worden gevonden of leverbaar zijn.

sitesearch

Het rapport is vanaf deze locatie te downloaden en integreren in Analytics. Vergeet hierbij niet de bounced visitors uit te sluiten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond