-

Ook retailer ontkomt niet aan Pinterest

Eén van de social netwerken die hard groeit, is Pinterest. Wat betekent dit voor de retailer? Moeten ze allemaal gaan pinnen?

Visuele platformen als Instagram en Pinterest winnen terrein op grote spelers als Facebook en Twitter. Visuele content is dé trend en wordt steeds belangrijker. Het digitale prikbord Pinterest is daarbij – met 1,1 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 131.000 op dagelijkse basis – een belangrijke speler aan het worden.

Inspiratie
Op Pinterest kunnen gebruikers afbeeldingen van websites op een bord pinnen. Het dient vooral als inspiratiebron rondom mode, interieur, Do-It-Yourself en recepten. Door verschillende mensen en merken te volgen, wordt je tijdlijn gevuld met afbeeldingen die aansluiten bij jouw interesses.

Verleiden
Pinnen is vooral populair bij vrouwen: zo’n 84 procent van alle gebruikers is vrouw. Het platform is visueel erg aantrekkelijk en heeft een hele andere functie dan bijvoorbeeld Facebook; specifieke interesses staan er centraal, in plaats van het delen van content met vrienden. Daarmee zal het altijd complementair blijven aan andere gevestigde sociale netwerken.

Pinterest biedt ook kansen voor retailers. Vorig jaar verschenen al cijfers dat zo’n 30 tot 48 procent van de Nederlandse retailers er enigszins actief op is. Waarom? Het is als platform uitermate geschikt voor visuele storytelling. Met behulp van sfeerbeelden kun je goed je merkverhaal neerzetten. Vanuit brandingoogpunt dus interessant.

Daarnaast is het ook een conversieplatform. Wanneer een gebruiker op een pin klikt, wordt hij namelijk direct doorgelinkt naar het achterliggende artikel op de bijbehorende website. Hier kan de gebruiker vervolgens verder rondkijken of direct het product bestellen.

Transactie
Bol.com maakt hier bijvoorbeeld slim gebruik van. Zij inspireren Pinterest-gebruikers met lekkere recepten. Zodra de gebruiker op een afbeelding klikt, komt deze bij het bewuste kookboek terecht. Zo weet de retailer Pinterestgebruikers te verleiden om kookboeken te kopen, zonder dat ze hier direct naar op zoek waren.

Een ander voorbeeld is het Amerikaanse warenhuis Nordstrom dat populaire producten door Pinterest nog populairder maakt door ze in het board ‘Top Pins’ te verzamelen, waardoor ze vaker worden gerepind. Tevens maken ze een koppeling naar offline; de populairste pins krijgen in de winkel een Pinterestlabel en worden daarmee vaker gekocht.

Nu Pinterest, ook in Nederland, hard aan het groeien is, moeten retailers zich klaarmaken voor het platform. De hunkering van de consument naar visuele content biedt uitgelezen mogelijkheden om een merk middels visuele storytelling op de kaart te zetten. En aansluitend consumenten te verleiden om de interactie om te zetten naar een transactie.

* Dit artikel verscheen tevens in het maartnummer van Emerce magazine (#129)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond