-

Nu ook advertenties op Pinterest: hoe word je Pinteresting?

Pinterest volgt Facebook en Twitter binnenkort met Promoted Pins, oftewel advertenties. Te beginnen via zoekresultaten en berichten. De nadruk zal daarbij op mobiel komen te liggen. Wat wordt een verstandige Pinterest-strategie?

Pinterest zoekt al enige tijd naar inkomsten. Aanvankelijk werd dat geprobeerd met kleine bedragen voor verwijzingen naar e-commercesites. Daartoe werd in het begin samengewerkt met analysebedrijf SkimLinks. Het bracht niet genoeg op, dus moet het roer om.

Met advertenties dus, maar volgens Pinterest CEO Ben Silbermann worden die wel ‘smaakvol en transparant’. Geen irritante knipperlichten en pop-ups. Het moet allemaal organisch samensmelten. Daarom wordt op dit moment geëxperimenteerd met een select aantal partners. Advertenties inkopen bij Pinterest is er dus nog (even) niet bij. Sowieso kan er geen banner boven een pagina van een gebruiker worden geplaatst.

Pinterest kan al langere tijd voor promoties worden gebruikt, maar dan moeten de gebruikers je bedrijfspagina uiteraard wel eerst weten te vinden. Als merk wil je liever ook op populaire pins van gebruikers staan.

Over een ding kan moeilijk een discussie ontstaan. Het bereik van Pinterest is enorm. De site heeft volgens comScore 46,9 miljoen unieke bezoekers per maand. Dat is wel iets minder dan eerder dit jaar en er circuleren nog lagere bezoekercijfers, maar het blijven indrukwekkende aantallen. Zestig procent van het bezoekersverkeer komt uit de VS, en altijd nog zo’n twintig procent uit Europa.

Pinterest is ook de belangrijkste bron voor verwijzingen naar websites. Ze doen het zelfs beter dan Facebook. Daar staat tegenover dat Pinterest-bezoekers minder vaak op advertenties klikken, iets dat in het algemeen geldt voor sociale platforms. 45 procent van de Pinterest-bezoekers klikt op advertenties, bij Facebook is dat 60 procent.

Het neemt niet weg Pinterest voor merken een interessant platform is. Tachtig procent van de bezoekers is vrouw en de conversie bij de verkoop van met name mode en verzorgingsproducten is hoog. Het bedrijf Pinbooster, dat promoties verzorgt voor merken als Walmart en Whole Foods, zegt dat Pinterest een ideaal e-commerce platform is vanwege het visuele aspect. Een plaatje zegt nu eenmaal meer dan woorden.

In die zin zou een merk dus vooral moeten kijken naar promoties op het platform zelf en de eigen pagina’s wat meer onder de aandacht brengen. Het succes van advertenties, hoe organisch ook, zal nog bewezen moeten worden.

Bovendien wil Pinterest vooral inzetten op mobiel. Dat is niet verwonderlijk met zo’n 25 miljoen mobiele bezoekers. Sinds februari is het aantal mobiele gebruikers zelfs met 10 procent gegroeid. Er liggen kansen, maar er zijn ook bedreigingen. Grote kans dat het bedrijf dan nog meer moet gaan concurreren met Tumblr en Instagram, die beide ook sterk visueel georiënteerd zijn. Wel zou Pinterest zich kunnen gaan toeleggen op het gebruik van tablets, maar een duidelijke tabletstrategie lijkt er nog niet te zijn.

Het devies: Zie Pinterest voorlopig als de folder voor je merk of product en zorg dat je interessante en unieke content hebt.

Power-of-the-Pinner-Infographic

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond