-

Twintig inspirerende B2B-marketing cijfers

Over 2015 en al over 2016 zijn een aantal interessante B2B-marketingonderzoeken gedaan. In dit artikel heb ik de meest opvallende B2B-marketingcijfers verzameld op het gebied van content marketing, sociale media, leadgeneratie, mobiel en marketing automation om zelf te overwegen en ter inspiratie:

Het belang van content marketing

Content marketing is niet meer weg te denken in een B2B marketing strategie. Hieronder een aantal opvallende cijfers:

Welk percentage van B2B-marketeers zet content marketing in?

Maar liefst 88 procent van de B2B-marketeers gebruikt content marketing (bron).

Hoeveel content neemt een B2B-beslisser tot zich voor het overgaan tot een aankoop?

Bijna 64 procent van de B2B beslissers geeft aan dat ze tussen de twee en vijf stukken content tot zich nemen voor ze een aankoop doen (bron).

Hoe duur is content marketing?

Content marketing is 62 procent minder duur ten op zichte van traditionele marketing (bron).

Hoeveel personen zijn er binnen een bedrijf betrokken bij het sales proces?

Gemiddeld zijn zo’n 5,4 personen betrokken bij een aankoop. Zorg dus dat je voor deze personen de juiste content realiseert. Lees voor meer inspiratie mijn artikel ‘Saaie markt? Vijf tips om toch succesvolle content te realiseren’ om zelf mee aan de slag te gaan.

Wat zijn de drie meest succesvolle content soorten voor B2B?

Eerst video, vervolgens geschreven tekst en dan afbeeldingen (bron).

Welke vorm van content heeft de grootste stijging in gebruik?

De grootste stijging in gebruik is voor infographics met een stijging van 62 procent (bron).

Hoe zit het met sociale media voor B2B?

Een vraag die vaak gesteld wordt: hoe belangrijk is de inzet van sociale media voor B2B?

Wat is het meest populaire social media platform onder B2B-marketeers?

LinkedIn wordt door 94 procent van de marketeers als meest populaire sociale media platform aangegeven, gevolgt door Twitter met 87 procent (bron). Lees in mijn artikel ‘Zeven LinkedIn marketing tips van experts’ hoe je zelf succevol met LinkedIn aan de slag kunt gaan.

Zijn sociale media van belang bij het overgaan tot een aankoop?

Meer dan 53 procent van de personen die een B2B aankoop wil doen, geeft aan dat ze ook sociale media bij hun vooronderzoek betrekken. Ze bekijken daarbij informatie over het product en informatie over de leverancier (bron).

B2B Lead generatie

Voor B2B-marketeers is het genereren van leads een van de belangrijkste werkzaamheden. Hierbij gaat het om kwalitatief goede leads maar ook een continue stroom van leads waar sales mee aan de slag kan gaan.

Hoeveel leads genereren B2B bedrijven met content marketing?

Content marketing zorgt voor drie keer meer leads ten op zichte van traditionele marketing per uitgegeven dollar (bron).

En wat zijn de populairste online kanalen voor B2B-marketing?

De eigen website is nog steeds het belangrijkst, aangegeven door 91 procent van de marketeers. Daarna volgen e-mail (89%), webinars (77%), sociale media (76%) en SEO (64%) (bron).

grafiek-b2b-online-kanalen

Hoe effectief zijn webinars?

Naast events op locatie zijn webinars één van de meest effectieve B2B marketing tactieken (bron). Lees in mijn artikel ‘Succesvol leads genereren met online webinars’ alles over hoe jij hiermee aan de slag kunt gaan.

Werken blogs?

Blogs genereren 97 procent meer leads ten opzichte van sites zonder een blog (bron).

Hoe belangrijk is e-mailmarketing?

73 procent van de marketeers vindt dat e-mailmarketing de kern is van hun werk (bron).

Wat is de effectiviteit van betaald adverteren voor B2B?

Adverteren in zoekmachines via bijvoorbeeld Google AdWords is nog steeds de meest effectieve manier voor B2B bedrijven om aan nieuwe leads te komen (55%). Hierna volgen promoted posts via bijv. promoted tweets (48%) en sociale media advetenties (45%) zoals bijv. LinkedIn advertenties  (bron). Zie het hele overzicht in de grafiek hieronder:grafiek-b2b-betaald-adverteren

De impact van mobiel voor B2B

Ook mobiel is steeds belangrijker voor B2B-marketing. Zorg dus dat alle online uitingen zoals websites, landingspagina’s en e-mail campagnes geschikt zijn voor smartphones door bijvoorbeeld responsive design toe te passen.

Hoe belangrijk is mobiel voor B2B-marketeers?

60 procent van de B2B-marketeers vinden mobiel cruciaal in het gehele sales proces (bron).

Wat is de verhouding mobiel versus vast bij de zoekopdrachten via Google?

Vanaf april 2015 zijn er meer mobiele zoekopdrachten bij Google dan ‘vaste’ computers in tien onderzochte landen waaronder de Verenigde Staten en Japan (bron).

Het belang van marketing automation

Het gebruik van marketing automation stijgt nog steeds onder B2B marketeers. Onderstaande cijfers tonen aan dat marketing automation niet meer weg te denken is in het arsenaal van de B2B marketeer:

Hoe belangrijk is marketing automation?

88 procent van de B2B-bedrijven zijn van plan om marketing automation in hun organisaties te implementeren aan het begin van 2018. 43 procent van de B2B-bedrijven heeft al een marketing automation oplossing in gebruik (bron).

Wat zijn de drie belangrijkste redenen om met marketing automation aan de slag te gaan?

Beter lead management, meer relevante communicatie en content door onder anderen lead nurturing en het vergroten van de inkomsten (bron).

Wat is het belang van lead nurturing via e-mailmarketing?

47 procent van de nurtured leads doet een grotere aankoop dan leads die niet genurtured zijn. En bedrijven die lead nurturing goed toepassen genereren 50 procent meer leads die klaar zijn tegen 33 procent minder kosten (bron).

En hieronder vind je alle cijfers nogmaals in een handige slidedeck:

20 inspirerende B2B marketing cijfers voor 2015 / 2016

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond