-

Verhoog het rendement van je website met HTTP/2

Bijna een jaar geleden werd HTTP/2, de opvolger van HTTP/1.1, gelanceerd. Deze upgrade van het communicatieprotocol maakt de data-uitwisseling tussen servers en browsers efficiënter, sneller en veiliger. Hoe verhoogt een upgrade naar HTTP/2 het conversiepercentage en de omzet van jouw website?

HTTP/2 is sneller

Sinds 1999, toen het HTTP protocol werd geüpgraded naar versie 1.1, heeft het wereldwijde web zich razendsnel ontwikkeld en zijn websites sterk gegroeid. Het aantal pagina’s per website is fors gestegen en de content op de webpagina’s werd steeds rijker met javascript, afbeeldingen en video. Er moet daarom steeds meer data uitgewisseld worden via deze HTTP verbindingen, met negatieve gevolgen voor de laadtijd van webpagina’s.

Met de standaardisatie van HTTP/2 in mei 2015 werd dit probleem aangepakt. HTTP/2 is een upgrade van HTTP/1.1 en maakt efficiënter gebruik van de verbindingen. Het zorgt daarmee voor een snellere uitwisseling van data, zodat de laadtijd van webpagina’s wordt verlaagd. Onderzoek, gepubliceerd in Is The Web HTTP/2 Yet?, toont aan dat 80 procent van de onderzochte websites sneller laden met HTTP/2 dan met HTTP/1.1. De laadtijd daalt zelfs via een snelle glasvezelverbinding met gemiddeld 300 tot 560 ms. Wereldwijd wordt HTTP/2 inmiddels al door ruim twee derde van de ruim 70 webbrowsers ondersteund. 

HTTP/2 is veiliger

Behalve sneller is HTTP/2 over het algemeen ook veiliger. Chrome, Firefox en Opera ondersteunen HTTP/2 namelijk alleen in combinatie met een beveiligde https verbinding. Een website moet dus in het bezit zijn van een geldig beveiligingscertificaat (SSL) wanneer zij gebruik wil maken van de voordelen van HTTP/2. Dit betekent dat onbeveiligde websites (http://…) eerst zullen moeten migreren naar https://… om een upgrade naar HTTP/2 mogelijk te maken.

Onbeveiligde websites wordt sterk geadviseerd spoedig te migreren naar een beveiligde verbinding. Eind januari liet Chris Palmer, security engineer van Google opnieuw weten van het onveilige http af te willen. Door een waarschuwingsteken in de adresbalk te plaatsen, wordt de gebruiker gewezen op de onbeveiligde verbinding. Begin dit jaar nog moet deze melding in de browser getoond worden.

Een bekende klacht is dat migreren naar een https verbinding in combinatie met HTTP/1.1 in de praktijk negatieve gevolgen heeft voor de snelheid van een website. Voor veel website eigenaren reden om de verbinding bewust niet te beveiligen; een argument dat door de komst van het snelle HTTP/2 geen stand meer houdt. Upgraden van HTTP/1.1 naar HTTP/2 is bovendien relatief eenvoudig. De beheerder van een server kan deze configuratie zonder veel moeite aan de serverkant van een website doorvoeren.

HTTP/2 is gebruiksvriendelijker

De eerder genoemde laadtijd heeft een sterk effect op de gebruikservaring van een website. Hoe korter de laadtijd van een pagina, hoe lager het bouncepercentage en hoe meer pagina’s er per sessies worden bezocht. Het resultaat: een hoger conversiepercentage en een stijging in de omzet.

HTTP
Uit onderzoek van WebpageFX blijkt dat een webshop met een dagelijkse omzet van $100.000 op jaarbasis zelfs een omzetstijging van $2,5 miljoen kan realiseren door de laadtijd met slechts 1 seconde te verkorten!

Http 2
Onderzoek van Google laat zien dat voor elke extra seconde dat het duurt om een pagina te laden het bouncepercentage onder mobiele bezoekers fors toeneemt. Bij een laadtijd van 2,4 seconden is het bouncepercentage gemiddeld 13 procent; bij 3,3 seconden is dit al 20 procent.

De gemiddelde laadtijd via Europese 3G netwerken wordt volgens de eerste metingen met HTTP/2 tot wel 1,6 seconden verkort. HTTP/2 speelt hiermee in op verschuiving van desktop naar mobiel; in 2015 werd er voor het eerst meer gezocht via zoekmachines op mobiel dan op desktop.  

HTTP/2: Ranking Boost?

Laadtijd, bouncepercentage en mobielvriendelijkheid worden niet alleen door gebruikers geëvalueerd; het zijn ook bevestigde ranking factoren voor Google en Bing. Ook beveiligde https-verbindingen worden sinds 2014 door Google als ranking factor meegenomen. Hoewel het effect van https tot nog toe klein is, zal dit de aankomende jaren naar verwachting zwaarder mee gaan wegen. Gebruiksvriendelijke en beveiligde websites zullen hierdoor over het algemeen hogere posities innemen in de zoekresultaten dan gebruiksonvriendelijke en onbeveiligde sites. Hoge posities zijn belangrijk, omdat deze in de praktijk meer verkeer naar jouw website genereren door een hoger klikratio (CTR).

Een HTTP/2 upgrade heeft een positieve impact op de factoren die de gebruikservaring en veiligheid van websites verbeteren. Bovendien maakte Google onlangs bekend dat de GoogleBot het nieuwe protocol gaat ondersteunen. Het is hiermee niet onwaarschijnlijk dat HTTP/2 in de toekomst zelf een ranking factor wordt. Tot die tijd zal HTTP/2 waarschijnlijk indirect een positief effect op posities hebben. Het verlaagt immers de laadtijd van websites – en hiermee het bouncepercentage – en werkt alleen via een beveiligde verbinding.

HTTP/2 verbetert rendement

Het is dus niet de vraag óf je moet overgaan op HTTP/2, maar wanneer. Om deze vraag te beantwoorden: upgrade jouw website nog in 2016. De eenmalige investering betaalt zich immers terug via een verbetering van de gebruiksvriendelijkheid en het conversiepercentage van je website.

*) Dit blog is mede tot stand gekomen met Marloes Zweers.

Deel dit bericht

3 Reacties

piet

Uit onderzoek van WebpageFX blijkt dat een webshop met een dagelijkse omzet van $100.000 op jaarbasis zelfs een omzetstijging van $2,5 miljoen kan realiseren door de laadtijd met slechts 1 seconde te verkorten!

Ok hoeveel bedrijven in Nederland halen 365M omzet per jaar? En kunnen die bedrijven de laadtijd met SLECHTS 1 seconde verkorten?

Wat is de gemiddelde laadtijd? Ik neem aan minder dan 2s, ofwel je site moet 100% sneller worden en dan scoor je 0,7% extra omzet. Met die aantallen bezoekers lijkt me dat een behoorlijke investering.

Kortom, dit artikel is VOLLEDIG WAARDELOOS!

Robert Slijm

Een leuke aanvulling op ons artikel van december 2015: http://twinklemagazine.nl/achtergronden/2015/12/https-heeft-de-toekomst/index.xml

Sander Kwint

Bedankt voor je reactie, Piet. Ik zie dat je een rekenfoutje hebt gemaakt: $100.000 x 362 is namelijk 36,5M (dus niet 365M).

Volgens de definities zoals vastgesteld door de Europese Commissie wordt een bedrijf als middelgroot aangemerkt, wanneer deze een jaaromzet van hoogstens 50 miljoen euro behaald. Een omzet van 36,5 M valt hiermee dus onder de noemer MKB.

Daarnaast hebben goed geoptimaliseerde websites inderdaad een gemiddelde laadtijd van minder dan 2 seconden. In de praktijk zien we echter dat dit eerder een streven is dan een realiteit voor veel retail websites. Recent onderzoek van Radware laat zien dat slechts 12% van de onderzochte top 100 e-commerce websites een laadtijd van minder dan 3 seconden heeft. De overige 88% zou dus wel degelijk gebaat zijn bij een verbetering van de laadtijd van 1 seconde.

De gemiddelde verbetering in laadtijd blijkt volgens genoemde onderzoeken na een upgrade naar HTTP/2 significant te zijn. En dat laadtijd invloed heeft op conversiepercentage is in vele onderzoeken bewezen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met stijging in het conversiepercentage na het verbeteren van sitesnelheid!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond