-

Zorgt PayPal voor impuls m-commerce?

Verschillende partijen stortten zich op het mobiele betalingsverkeer. Payleven wist de afgelopen maanden met haar kaartlezers meerdere keren de publiciteit in Nederland te halen maar ook partijen als SumUp, Rabobank en Adyen werken aan soortgelijke systemen. Afgelopen week deed PayPal (opnieuw) een duit in het zakje.

Door banden aan te halen met Magento, tevens een dochterbedrijf van moeder eBay, hoopt PayPal zowel online als offline haar positie te versterken. Niet alleen wil ze online betalingen mogelijk blijven maken, online betalen moet naar de offline wereld worden gebracht. Met twee nieuwe extensies hoopt het bedrijf daarmee grote stappen te zetten.

Met In-Aisle Selling wordt PayPal Here gekoppeld aan webwinkelsoftware Magento. In de winkel kan de verkoper via een kaartlezer betalingen afhandelen en beschikt het over een koppeling met de online Magento-omgeving. Door directe inzage in klantgegevens, profielinformatie en bestelhistorie kan op persoonlijk niveau worden geadviseerd. De koppeling maakt het voor de consument bovendien mogelijk thuis via de smartphone producten af te rekenen die op dat moment zijn toegevoegd aan het winkelwagentje op computer of tablet.

De tweede dienst, Order Ahead genaamd, laat offline winkeliers een winkel openen in de mobiele applicatie van PayPal. Vanuit de app bestel en betaal je zo een kop koffie waarna je deze met je digitale bonnetje voorzien van QR-code af kunt halen aan de counter. Op basis van locatie is het bijvoorbeeld mogelijk de verkoper op de hoogte te houden van het tijdstip van afhalen of kunnen speciale wensen worden doorgegeven. PayPal denkt hiermee de vervelende zaken van het winkelen op te lossen. Wachten in de rij wordt voorkomen, service kan worden verbeterd en verkopen worden gestimuleerd.

Impuls voor m-commerce

Een betaaldienst waarmee m-commerce echt een impuls krijgt is hard nodig. Onderzoek van Adyen toonde recent nog aan dat meer dan 50% tijdens het mobiel betalen af kan haken. Hoewel het verkeer van mobiel en tablet blijft toenemen lijken consumenten maar weinig tevreden. Ook volgens Joke Ploeg van Magento-ontwikkelaar MediaCT is er sterke behoefte aan een gedegen oplossing. Ze hoopt dat mobiele betalingen toegankelijker worden. “Het verkeer via mobiele apparaten neemt toe maar directe aankopen blijven in Nederland sterk achter.” Ontwikkelaars werken aan eigen oplossingen wat de massale adoptie niet bepaald bevordert. Hoewel Ploeg de ontwikkeling positief vindt is de praktische uitvoer nog onduidelijk. “Het product is leuk bedacht om rijen in de winkel te voorkomen. Toch zal er een vorm van security moeten zijn. Aankopen moeten worden gecontroleerd, producten gereedgemaakt. Of die hier echt mee worden voorkomen is nog maar de vraag.”

De ontwikkelingen bij PayPal zijn zeker niet uniek te noemen. De kracht schuilt in de schaal van het bedrijf. Voor de consument geldt dat er vanuit één systeem bij ruim 9 miljoen winkeliers aankopen kunnen worden gedaan. De winkelier bereikt via de oplossingen meer dan 100 miljoen gebruikers. Waarschijnlijk is PayPal Here na de aanstaande zomer ook in Nederland beschikbaar. Snel zal moeten blijken of consumenten en winkeliers zitten te wachten op deze extra’s.

Deel dit bericht

1 Reactie

Egbert Van Keulen

Helemaal goed. Van mij mag PayPal Here snel komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond