-

Hoe zet je Whatsapp in voor zakelijk gebruik?

Dat WhatsApp vele mogelijkheden biedt om consumenten te bereiken, weten we nu wel. Door een recente opmars van veel verschillende aanbieders is het interessant om te weten welke tools er zijn en wat voor functies ze bieden. Daarnaast is het voor diverse bedrijven lastig om een service te vinden die aansluit bij specifieke wensen omdat het voor de meesten nieuw terrein is. Om deze zoektocht te vergemakkelijken is een overzicht samengesteld.

De tools die in dit artikel worden behandeld, zijn de volgende:

  • WeAsk
  • Treebranch
  • Casengo
  • Wireless Services
  • OBI4wan
  • SaySimple
  • JustMarket

Clipboard01

Clipboard02

3

4

5

72

 

Conclusie?

Er is een ware revolutie gaande omtrent tools die zakelijk gebruik voor WhatsApp mogelijk maken. Er is echter wel een onderscheid te maken tussen verschillende partijen.

Clipboard07

WhatsApp is op zeer diverse manieren (zakelijk) te gebruiken, en deze services bieden daar elk eigen mogelijkheden voor. Het is dus verstandig om te overwegen wat je wil bereiken met een WhatsApp tool.

Appcare

Wil je je klantenservice/webcare voortaan ook via WhatsApp mogelijk maken? Dan lijkt dat slim, want de eerste geluiden van de gebruikers (consumenten) zijn erg positief. Je doet er goed aan contact op te nemen met aanbieders als Treebranch, Wireless Services, Casengo, OBI4wan en SaySimple. Het verschil tussen deze aanbieders is op het eerste oog niet per sé erg groot. Echter onder de motorkap zitten er wel degelijk (grote) verschillen tussen de tools.

Het grootste verschil, welke ook op het eerste gezicht opvalt, is dat er een schifting gemaakt kan worden tussen de wat meer integrale oplossingen zoals die van OBI4wan en Wireless Services, en de laagdrempelige opties zoals Treebranch en SaySimple. Met een integrale oplossing wordt bedoeld: een oplossing voor grote corporates die behalve vragen willen kunnen afhandelen via WhatsApp, meer ‘bijzondere’ wensen hebben.

Casengo zit er tussenin; zij bieden én een laagdrempelige optie en bieden de mogelijkheid aan voor een integrale oplossing. Echter hun focus ligt op, net als Treebranch en SaySimple een lage instapfee mogelijk te maken, evenals een lage maandfee. Dit maakt hen drie ook aantrekkleijk voor MKB’ers.

Over de functionaliteiten: Allen bouwen ze allemaal hard aan nieuwe functionaliteiten, en daarom hebben steeds meer partijen overeenkomsten. Samenwerken met collega’s binnen de tool, en behalve berichten ook video, spraak en gps te versturen zijn voorbeelden van functionaliteiten die nu bijna alle tools hebben.

Ondanks de overeenkomsten, zijn er zeker verschillen die niet meteen zullen opvallen. Het beste is daarom contact op te nemen met de partijen zelf, of gebruik te maken van hun gratis demo’s die ze op hun website aanbieden. Zo kan je zelf de verschillen ervaren.

Campagnes en onderzoek

Wanneer je een marketingcampagne (deels) via Whatsapp wilt voeren, dan zijn JustMarket en WeAsk betere opties. Net als bij webcare, reageren de klanten er positief zodra zij via WhatsApp worden aangesproken. Maar de tools zijn niet altijd even geschikt voor het MKB, vanwege de hogere instapkosten als er maatwerk vereist is.

Ook is WeAsk de tool die je nodig hebt als je WhatsApp wil gebruiken voor marktonderzoek. Ook bij marktonderzoek geldt dat de eerste geluiden van de gebruikers erg positief is. Marktonderzoek kan je hier breed opvatten, want ook bij co-creatie trajecten en bij gebiedsontwikkeling is de tool bruikbaar.

8

Foto boven: Twin Design / Shutterstock.com

*) Meer weten over van Whatsapp als communicatiemiddel? Jarno Duursma vertelt op The Emerce Facebook Conference (7 oktober, Pakhuis de Zwijger) aan de hand van cases (o.a. Transavia) wat Whatsapp kan doen in je communicatie. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond