-

Negen Instagram-marketingtips om je business te laten groeien

Het belang van Instagram als marketingtool is niet te onderschatten: heel veel jonge gebruikers en een groot actief gebruik. Bovendien kun je als bedrijf ook zonder geld te spenderen al heel veel bereiken. Negen adviezen om je marketing op Instagram naar een hoger plan te tillen.

Instagram is uitgegroeid tot de ultieme marketingtool. Meer dan 1,16 miljard maandelijkse gebruikers zijn actief op het platform. De gebruikers brengen ongeveer 8 minuten per dag door op de app. Daarbij worden er dagelijk 500 miljoen Instagram Stories geplaatst. Velen hebben het gebruik van dit middel geoptimaliseerd en hebben zich omgevormd tot ware influencers.

Met het juiste plan kun jij dit ook. Het lijkt simpel: je moet de juiste inhoud plaatsen om relevant te blijven voor je huidige volgers en tegelijkertijd nieuwe volgers aan te trekken. Maar het is niet altijd makkelijk om in te zien welke boodschap het best werkt. Hier zijn negen krachtige Instagram-marketingtips die je kunt gebruiken om je merk te laten groeien.

1. Schakel om naar een bedrijfsprofiel

Voordat je begint na te denken over je Instagram-marketingplan, moet je ervoor zorgen dat je een Instagram business account hebt. Het is heel makkelijk om van je huidige profiel om te schakelen naar een zakelijk account.

Ga gewoon naar je instellingen en klik op “Overschakelen naar bedrijfsprofiel” om aan de slag te gaan. Een bedrijfsprofiel heeft aanzienlijk wat voordelen. Volgers kunnen bijvoorbeeld op je contactknop klikken om rechtstreeks via je Instagrampagina contact met je op te nemen.

Met een bedrijfsprofiel kan je Instagram-advertenties maken en publiceren zonder dat je de advertentietools van Facebook hoeft te gebruiken. Je hebt ook toegang tot Instagram-analysetools. Deze bieden statistieken over het aantal vertoningen en het bereik van je boodschap. Wanneer je de gratis voordelen die bij een bedrijfsprofiel worden geleverd eenmaal hebt ontgrendeld, krijg je inzicht in je inspanningen via handige statistieken.

2. Gebruik gratis Instagram-tools

Bedrijfsprofielen op Instagram verschillen niet zoveel van Facebook-bedrijfsprofielen. Via Insights kun je statistieken bekijken, zoals vertoningen, betrokkenheidsgegevens en meer. Je kunt zelfs een overzicht krijgen van de demografie van je volgers, inclusief informatie over hun leeftijd, geslacht, locatie en meest actieve uren. Je kunt ook specifieke inzichten krijgen over berichten van de afgelopen week. Zo kun je zien hoeveel vertoningen er waren en wat je topberichten waren.

Deze gratis tools zijn van onschatbare waarde. Je kunt ze namelijk gebruiken om specifieke inzichten te krijgen in de communicatie met je “klanten”. Hoe meer je weet over hoe gebruikers omgaan met je berichten, des te beter je je inhoud kunt aanpassen om de betrokkenheid te vergroten. Een berichtcategorie die bijna altijd aandacht trekt, zijn productkrakers.

3. Plaats teasers

Wat als je meer producten zou kunnen verkopen door teasers voor producten op Instagram te plaatsen? Instagram is een geweldige plek om je producten te adverteren. Als je je kaarten goed speelt, zullen je gebruikers blij zijn met de informatie die je deelt. Als je niet te opdringerig bent, kun je dus via Instagram een gratis advertentiepagina creëren.

Dit is een voorbeeld van een bericht van de Instagrampagina van online modewinkel Gilt (en specifiek “giltman” voor mannenmode). Zoals je ziet proberen ze niet direct hun schoenen te verkopen. Ze communiceren dat je via hun app tot wel 70% korting kan krijgen. Misschien is het wel interessant om hun app te downloaden? Kortom: de advertenties werken omdat ze niet opdringerig zijn.

4. Maak gebruik van advertenties

Maar het helpt gewoon ook om een reguliere advertentie te maken. Instagram-advertenties zijn ondertussen een vast gegeven op het platform. Je kunt zelf precies bepalen hoeveel je wilt uitgeven door een advertentiebudget in te stellen. Dit geeft ondernemingen de mogelijkheid om hun doelgroep op een geheel nieuwe manier te bereiken. Zonder advertenties konden enkel gebruikers die je account volgden je updates en foto’s zien. Nu kunnen merken hun foto’s promoten bij iedereen die binnen hun doelgroep past. Op deze manier kan je je bereik verder vergroten.

Gebruik voor gesponsorde advertenties inhoud die boeiend en aantrekkelijk is voor je doelgroep. Je kunt ook bestaande berichten omzetten naar gesponsorde advertenties. Het kan interessant zijn om je beste content te adverteren. Houd er rekening mee dat er verschillende vormen van gesponsorde advertenties zijn waarvan je gebruik kan maken, zoals:

  • Foto
  • Video
  • Carrousel/dynamische advertenties
  • Stories
  • Canvas Stories
5. Gebruik Instagram Stories

Instagram Stories, gesponsord of niet, zijn een andere geweldige manier om contact te maken. Als je leads wilt genereren, zijn Instagram Stories een uitstekend kanaal om daarbij te helpen. Instagram Stories verschillen van gewone Instagramberichten omdat ze in een “diavoorstelling” worden gecommuniceerd. Ze zijn slechts 24 uur live, maar je kunt je Stories op voorhand creëren als concept en ze later inplannen.

Deze functie lijkt erg op Snapchat Stories (en is zelfs een directe concurrent). In plaats van in het nieuwsoverzicht te verschijnen, worden Instagram Stories in een klein gebied erboven weergegeven. Zodra een gebruiker op je foto klikt, verschijnt er een venster waarin ze je Story kunnen bekijken. De voordelen van Instagram Stories voor merken zijn echt eindeloos. Om te beginnen worden Stories weergegeven bovenaan de tijdlijnen van de volger, waar gebruikers sowieso al dagelijks kijken.

Merken kunnen Stories gebruiken om insiderberichten achter de schermen vast te leggen. Deze zijn meestal van niet zo’n hoge kwaliteit als de posts, maar brengen een persoonlijk verhaal achter je merk. Je hoeft je dus niet zoveel zorgen te maken of de “esthetiek” van je Stories overeenkomt met je merk of je Instagrampagina.

Instagram maakt het ook gemakkelijk om te experimenteren met verschillende soorten inhoud in de Stories-functie, zoals foto’s, korte video, terugspoelvideo, live video of Boomerangs. Je kunt tools zoals Canva en InVideo gebruiken om geweldige afbeeldingen en video’s voor je verhalen te maken. Boemerangs zijn GIF-achtige afbeeldingen die voortdurend opnieuw worden afgespeeld.

Je kunt ook andere accounts taggen in Stories, wat geweldig is als je samenwerkt met een ander merk of een influencer. Gezichtsfilters, tekst of stickers maken het gemakkelijk om afbeeldingen te bewerken of leuke, opvallende beelden te maken. Elke foto en video die je toevoegt, wordt afgespeeld in dezelfde volgorde als waarin je deze hebt toegevoegd.

Het aantal berichten dat je op een bepaald moment aan Stories kunt toevoegen, is onbeperkt en de functie is beschikbaar voor alle bedrijven wereldwijd. Stories zijn alleen beschikbaar in de mobiele Instagram-app en het is momenteel niet mogelijk om Instagram Stories als privéberichten te verzenden. Maar aangezien de meeste Instagramgebruikers de site bezoeken via de smartphone-app in plaats van de website, is dit niet echt iets om je zorgen over te maken.

6. Werk samen met influencers

Als je potentiële klanten op Instagram wilt bereiken, is de snelste manier om dit te doen via influencers. Deze hebben meestal al veel volgers.nSteeds meer mensen kopen diensten of producten op basis van wat ze in hun feed zien. Daarbij kijken ze voornamelijk naar mensen die ze kennen of naar wie ze opkijken. Als je samenwerkt met de juiste branche-influencer kun je via deze weg hun volgers ervan overtuigen jouw producten of diensten af te nemen.

De eerste stap is om te proberen een paar influencers te identificeren die een doelgroep hebben die relevant is voor je product of dienst. Hier is een voorbeeld van hoe Gravity Blankets met influencer Jessi Smiles samenwerkte om hun product op haar Instagram-pagina te promoten. Haar post heeft duizenden likes.

Het merk verkoopt verzwaringsdekens (dekens met extra gewicht) voor betere slaap en minder stress. Hun Instagrampagina heeft meer dan 79.000 volgers. Maar Jessi’s pagina heeft meer dan 400.000 volgers, waarvan een groot deel waarschijnlijk haar aanbevelingen zal vertrouwen. Dat betekent dat het merk zich via één bericht heeft blootgesteld aan duizenden potentiële klanten (en nieuwe volgers).

Daarnaast zijn er nog meer voordelen op lange termijn. Als je een relatie opbouwt met een influencer, bouw je blijvende naamsbekendheid op bij een nieuw publiek. En als je je kaarten goed speelt, kun je in de toekomst zelfs met een top influencer werken om miljoenen likes te krijgen, zoals Coca-Cola bijvoorbeeld deed met Selena Gomez.

7. Maak gebruik van gedeelde foto’s en berichten

Zou het niet leuk zijn als er een manier was om geweldige inhoud voor je Instagram-pagina te maken zonder al het harde werk te moeten doen? Dit kan door gebruik te maken van gedeelde foto’s en berichten. Als je eenmaal een kleine aanhang hebt, zullen je volgers waarschijnlijk content met je delen. Daarbij communiceren ze op welke manier ze jouw product of dienst gebruiken. Door deze content van anderen in je Stories of berichten te delen, heb je meteen nieuwe content die je volgers interessant vinden.

En je volgers zullen waarschijnlijk nog méér genieten van door gebruikers gegenereerde inhoud dan van de jouwe, omdat die authentiek en onvoorspelbaar is. Cosmeticamerk MAC gebruikt heel veel door gebruikers gegenereerde inhoud die ze promoten op hun Instagram-pagina om producten te laten zien. Hier is een voorbeeld van een post die een van hun gebruikers heeft geplaatst die ze vervolgens aan hun Instagram-pagina hebben toegevoegd. Merk op hoe ze de hashtag #regram gebruikten en de gebruiker in de afbeelding tagden.

Je vraagt je misschien af hoe je je gebruikers precies boeiende inhoud kunt laten maken zonder opdringerig te zijn. Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Je publiek wil waarschijnlijk hun eigen volgers laten groeien, net als jij. Laat ze weten dat je ze in je bericht tagt als je hun foto kiest. Op deze manier worden je volgers gestimuleerd om content met je te delen. Het is een win-win voor jou en je klanten.

GoPro, de producent van kleine camera’s, is hier bekend om. Het merk kiest elke week een #FeaturedPhotographer. Het merk (en hun volgers) behandelen dit als een wekelijkse wedstrijd. Als je iets soortgelijks probeert, zul je waarschijnlijk verbaasd staan over hoe enthousiast je volgers zijn om deel te nemen. Het is niet altijd makkelijk om één winnaar te kiezen. We geven enkele tips:

  1. Past de foto binnen jouw branding?
  2. Hoeveel volgers heeft de persoon wiens foto je wilt delen?
  3. Is de foto geschikt voor je huidige volgers?

Wanneer je een bedrijf runt, moet je er zeker van zijn dat alles wat je plaatst in overeenstemming is met de boodschap van je merk. Zie bijvoorbeeld hoe deze ingezonden foto van skateboardmerk Boosted Boards aansluit bij de esthetiek van het merk. De foto is van hoge kwaliteit, intrigerend en uniek. Dus: kies afbeeldingen die met succes de toon van je merk volgen of overnemen.

8. Bedenk een interactieve merkhashtag

Als je op zoek bent naar directe betrokkenheid zijn interactieve hashtags een geweldige manier. Red Bull heeft meer dan 460.000 berichten met hun hashtag #givesyouwings (“geeft je vleugels”). Klanten kunnen de tag vervolgens gebruiken om door gebruikers gegenereerde inhoud te plaatsen. Hierdoor kunnen gebruikers alle berichten met betrekking tot je merk doorzoeken.

Dankzij zo’n eigen hashtag kun je ook eenvoudig door de afbeeldingen gaan die je misschien wilt gebruiken voor je pagina. Het maken van een hashtag waar je bedrijf (en andere gebruikers) naar kunnen zoeken, is eigenlijk gratis reclame. Elke keer dat iemand een foto plaatst met behulp van de tag, stellen ze je bedrijf bloot aan hun volgers. Als je al een populaire merkslogan of -zin hebt, overweeg dan om dat je merkhashtag te maken. Coca-Cola heeft dit met succes gedaan met hun hashtag, #ShareACoke.

9. Post op het juiste moment (en niet te veel)

Overposting (te vaak en veel plaatsen) op Instagram is een zekere manier om je bestaande volgers te verliezen. Als ze enkel je spam en reclame in hun nieuwsfeed zien, zullen ze je waarschijnlijk vrij snel ontvolgen. Je wilt op een consistente basis posten, zodat je regelmatig in hun nieuwsfeed blijft. Een van de beste manieren om dit te doen is om alleen te posten tijdens piekdagen en -uren wanneer je volgers online zijn.

Volgens SimplyMeasured is de slechtste dag om op Instagram te posten zondag, terwijl maandag en donderdag de beste dagen zijn om te posten. En volgens onderzoek van CoSchedule zijn de beste tijden van de dag om te posten tussen 8 en 9 uur ’s ochtends en rond 2 uur ’s nachts. Het uur tussen 8:00 en 9:00 uur correleert met het tijdstip van de dag waarop mensen zich voorbereiden om naar het werk te gaan. En 2 uur ’s nachts is het moment waarop de meeste mensen door Instagram scrollen wanneer ze zouden moeten slapen. Dit lijkt een bizar tijdstip om te posten, maar op dit moment heb je veel minder concurrentie. Je kunt zien wanneer je volgers het meest actief zijn in Instagram Insights, dus de beste dagen en tijden om te posten kunnen voor jouw geval een beetje anders zijn. Dit is afhankelijk van je specifieke doelgroep.

Plan je posts in op het tijdstip dat jouw eigen volgers het meest actief zijn. Dit kun je best doen aan de hand van tools zoals Hootsuite, CoSchedule, Sprout Social of WhiteFlamingo. Onderzoek toont ook aan dat je best een tot twee keer per dag post: niet meer en niet minder. Als je in de verleiding komt om meer te posten, gebruik dan de carrouselalbumfunctie van Instagram om meerdere afbeeldingen of advertenties in een diavoorstellingsindeling te plaatsen. Op deze manier overweldig je de feed van je volgers niet.

Conclusie

Instagram domineert de wereld van sociale media. Dagelijks worden posts miljarden keer geliket. Het is jouw taak om dit kanaal optimaal te benutten en gebruik te maken van het brede scala aan mogelijkheden. Zoals bleek uit de negen punten die we bespraken kun je al heel veel bereiken zonder geld uit te geven, maar door een slimme en consequente strategie toe te passen. De drempel om ermee te beginnen kan bijna niet lager.

Over de auteur: Vianney Van Goethem is Customer hero bij Ark of Noah.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond