-

‘Elke PAPER moet voelen als een cadeautje’

Barbara van Beukering zegde haar baan als hoofdredacteur van Het Parool op om een online nieuwsmedium op te zetten voor De Persgroep. PAPER selecteert zes dagen per week de vijftien beste artikelen zodat je op de hoogte bent van wat er die dag gebeurt – van achtergrond tot de laatste roddel en het ‘koopje van de dag’. Weer een online magazine?

Barbara, hoe omschrijf je PAPER in 140 tekens?

“PAPER is het eerste dagelijkse digitale magazine van Nederland dat je bijpraat in vijftien artikelen.”

Wat kun je verwachten als PAPER-lezer?

“We gaan uit van de gedachte dat onze lezers niet met de mond vol tanden willen staan bij de koffieautomaat op het werk. We voorzien ze van de beste verhalen uit de beste kranten. Driekwart van onze artikelen komt uit De Persgroep-kranten: de Volkskrant, Het Parool, AD, Trouw, De Morgen en zeven regionale kranten. De andere 25% maken we zelf, omdat ik vind dat PAPER een eigen identiteit moet hebben. Een van de populairste rubrieken is het journalistiekonafhankelijke ‘koopje van de dag’. Elke dag om twaalf uur staat de nieuwe PAPER voor je klaar.”

Wanneer bedacht je dat je dit wilde doen?

“Vorig jaar september. Toen was ik nog hoofdredacteur van Het Parool. Ik bedacht dat ik als consument goede artikelen en verhalen digitaal wil lezen, maar dat er nog geen medium was waar die mooi gepresenteerd worden. Ik wil geen chaotische websites of onuitputtelijke kiosken zoals Blendle, maar een rustige omgeving met aandacht voor typografie en beeld. Ik kreeg de steun vanuit de Persgroep. 31 december was mijn laatste dag bij Het Parool.”

En toen?

“Op 2 januari zat ik in mijn eentje in een leegstaand kamertje in het Persgroepgebouw. Ik ging op zoek naar een bedrijf dat de website en app kon maken, en zocht een marketingmanager en een artdirector. In februari had ik de eerste sollicitatiegesprekken met redacteuren. In mei zijn we live gegaan.”

Hoe ga je om met betaalde content?

“Dat we niks zomaar gratis weggeven is in ons voordeel en nadeel. Hoe krijg je lezers zo ver dat ze voor digitale content betalen? Dat is wereldwijd hét issue van uitgevers. Als het op papier staat, vinden lezers het logisch dat je ervoor moet betalen, maar hetzelfde artikel online zou gratis moeten zijn. Dat patroon willen we met PAPER doorbreken met exclusieve, aantrekkelijk en simplistisch gepresenteerde content. Elke editie moet voelen als een cadeautje. De eerste maand is gratis, daarna betaal je maandelijks € 5,95. De Persgroep heeft alle freelancers en redacteuren eenmalig een tariefverhoging gegeven die de doorplaatsing van hun artikelen dekt.”

Wie is de doelgroep van PAPER?

“Aanvankelijk was het idee om voor vrouwen te schrijven, maar toen we een demo lieten testen door een leesonderzoeksbureau, zeiden de deelnemers: ‘heel leuk, maar dit zou mijn man ook willen lezen.’ In principe logisch, want we brengen dagelijks alles wat belangrijk is om te weten, zowel voor een twintigjarige man als een vrouw van zestig. We zien dat terug in onze abonnees: de man-vrouwverhouding is gelijk en we hebben lezers van alle leeftijden. Tweeënhalfduizend mensen ontvangen dagelijks hun PAPER.”

Hoe ziet je team eruit?

“We zijn met z’n zevenen. Twee redacteuren, twee beeldredacteuren, twee eindredacteuren en ik ben hoofdredacteur. PAPER is vernieuwend, maar onze werkwijze is traditioneel. De redacteuren schrijven, voor social media en voor PAPER zelf. De beeldredacteuren zoeken beeld dat bij onze stijl past, en dat daarmee vaak anders is dan in het oorspronkelijke stuk. De eindredacteuren maken uiteraard koppen en intro’s die bij PAPER passen, maar zijn tevens de samenstellers met wie ik elke dag de artikelen uit alle kranten selecteer.”

Wat is het grootste obstakel dat je tot nu toe bent tegengekomen?

“Ik ervaar er twee. Ten eerste de techniek, dat heb ik nooit gedaan en ik zal het ook nooit echt begrijpen. Toch ben je er afhankelijk van, en dat kan soms een gevoel van machteloosheid geven. Ten tweede is PAPER mijn hele leven op dit moment, maar hele volksstammen hebben er nog nooit van gehoord. Dat was natuurlijk wel anders bij Het Parool of de Volkskrant. Als ik nu ergens kom en iemand vraagt ‘wat doe je?’ dan haal ik weer mijn telefoon uit mijn tas en laat ik het zien. Je hebt het gevoel dat je zieltjes moet winnen, en dat is ook zo.”

En wat zit er nog aan te komen in de toekomst?

“Heel binnenkort komt de update van de app en website uit. Vanaf dan kunnen lezers berichten delen op hun sociale kanalen. Daarnaast start eind deze maand een campagne om nieuwe abonnees te werven.”

Wanneer ben je tevreden?

“Met De Persgroep hebben we een aantal doelstellingen opgesteld. Eind dit jaar willen we tienduizend betalende abonnees hebben. Het jaar daarna twintigduizend, en in 2017 dertigduizend. Als dat lukt, is PAPER ook financieel een succes. We zitten nu goed op schema, en dat geeft zicht op spin-offs. Bijvoorbeeld PAPER Sport, PAPER Economie of PAPER Speciaal voor ouderen of juist jongeren. Je kunt het helemaal gaan verdoelgroepen.”

*) Dit is een artikel uit de serie voor de Accenture Innovation Awards. Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen.

**) Fotocredit Martika de Sanders

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Barry Trutma

Ik vind dat zo lekker als een paper voelt als een cadeautje

Derck

Dus een Aggregator als Blendle maar dan van de Persgroep?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond