-

Catawiki: met tien miljoen de wijde wereld in

Je kunt er terecht voor postzegels, kunst en zeldzame wijnen, maar ook voor de pinpas van Gerard Reve, een klauw van een velociraptor of een Jaguar XK 120 uit 1954. Niets is te gek voor Catawiki, “Over vijf jaar antwoordt iedere Europeaan ‘Catawiki’ op de vraag naar een onlineveilinghuis voor bijzondere objecten”, zegt CEO René Schoenmakers. 

Op 3 november 2010 wint René, die zijn start-up met Marco Jansen (CTO) oprichtte, de Publieksprijs van de Accenture Innovation Awards (AIA). Het levert hem vooral naamsbekendheid en een goede reputatie op. Nu – vier jaar later – komt met een miljoeneninvestering opschaling dichterbij, voor wat puur begon als een platform voor en van verzamelaars. 

Toen je meedeed aan de AIA 2010 was een van de trends ‘Big Money in Small Places’. Hoe kijk je daar nu tegenaan?

“De recessie heeft naar mijn mening positieve impact gehad op die trend. De focus verschuift naar niches en ligt steeds minder op de massa. Als bepaalde categorieën binnen Catawiki groeien, splitsen we deze op in specifiekere veilingen. Zo zijn we gestart met een modeltreinen veiling, die inmiddels is uitgegroeid tot specifiekere, wekelijkse veilingen voor onder andere: Märklin, Fleischmann, Minitrix (Spoor N). Deze ontwikkeling wordt zichtbaar binnen alle categorieën. Sommigen worden echter minder snel opgesplitst, omdat de doelgroepen moeilijker zijn af te bakenen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de wekelijkse sieraden veilingen en de whisky veiling.”

Is er gaandeweg nog aan het concept gesleuteld?

“Catawiki is tot stand gekomen op basis van mijn eigen doelen en wensen: een gratis tool om verzamelobjecten bij te houden en uit te breiden, in de vorm van een community. Op verzoek van gebruikers zijn steeds meer categorieën toegevoegd. Toen zijn we gaan experimenteren met verschillende verdienmodellen. We hebben dagaanbiedingen geprobeerd, een webshop overwogen en in 2011 voor het veilingconcept gekozen. Het aantal gebruikers is sindsdien flink gestegen. Waar we ons in de beginfase op verzamelobjecten richtten, groeit ook het aantal gebruikers dat eenmalig een bijzonder object wilt aanschaffen.” 

Eind september werd bekend dat Catawiki een investering van tien miljoen euro heeft bemachtigd. Hoe heb je de investeerders overtuigd van de kracht van Catawiki?

“Met waarin we ons onderscheiden. Bij veel onlineveilingwebsites is er geen filtering en wordt vrijwel ieder object geplaatst. Binnen Catawiki wordt er bewust gekozen voor een beperking van het aanbod, door veilingmeesters het aanbod te laten filteren. Hierdoor worden enkel bijzondere objecten op de website weergegeven en geveild.

We gaan voor kwaliteit: bijna vijftig veilingmeesters ieder specialist in hun categorie houden toezicht op de aangeboden objecten – en ze stellen de kavellijst op. Elke vrijdag om 13.00 uur starten de veilingen. We hanteren een minimumprijs en een afwijkend betaalsysteem. Kopers betalen Catawiki, waarna verkopers enkele weken later worden uitbetaald. Dat de geldstroom via ons loopt wordt als prettig ervaren, omdat het hen meer zekerheid biedt.”

Waarin investeer je het bedrag?

“In de twee m’s: mensen en marketing. Het streven is om binnen een half jaar te zijn verdubbeld in omvang. Momenteel hebben we veel vacatures binnen verschillende vakgebieden. Verder willen we de onlinemarketingkanalen uitbreiden. We werken hiervoor intensief samen met partijen uit Duitsland en de VS.”

Ambieer je een wereldwijde dekking?

“Ja. Al ligt de focus op Europa, en dan met name op Duitsland en Frankrijk. Wat ik ook zie is een groei in gebruikersaantal in China en Zuid-Amerika. Voor mij het bewijs dat Catawiki op andere continenten aanslaat.”

Over welke drie eigenschappen moet een ondernemer beschikken?

“Over een flinke dosis zelfvertrouwen. Laat je niet afleiden door mensen die niet in jou of jouw idee geloven. Om je onderneming te laten slagen, heb je doorzettingsvermogen nodig. Verder zie ik bij veel ondernemers dat zij hun aandacht voor de core business verliezen. Mijn advies: maak je niet te druk om randverschijnselen.”

Stem hier op jouw favoriete concept van Accenture Innovation Awards 2014 en bepaal mee wie op 14 november met de Publieksprijs naar huis gaat.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond