Deel dit artikel
-

Kobalt door overname weg onder ouderlijke vleugels

De overname van mediabureau Kobalt door de aandeelhouders van Thieme GrafiMedia maakt de weg vrij voor uitbreiding. Het bedrijf wil zijn kennis over digitaal zoeken en adverteren verdiepen. De oorspronkelijke aandeelhouders stonden dat niet toe.

Buitenlandse giganten als Aegis, Havas en Omnicom zien met de overname van Kobalt hun laatste kans verdwijnen een groot lokaal mediabureau over te nemen. Afgelopen dinsdag maakte Kobalt bekend dat het zich over laat nemen door Thieme GrafiMedia. Hoewel de eigenaren van beiden bedrijven nu dezelfde zijn, blijf Kobalt als zelfstandige eenheid functioneren.

Eind vorig jaar hielden de toenmalig aandeelhouders en directie de toekomst van het bedrijf tegen het licht. Er werd besloten tot verkoop. ABN Amro en Stibbe begeleiden het verkoopproces.

Kobalt-directeur Marceline Beijer: "Binnen de nieuwe structuur kunnen we de klanten van zusterbedrijven benaderen en we kunnen ons productassortiment verbreden. Ik zie dit als de volgende fase in de volwassenheid van het bedrijf."

De overname wordt naar verwachting voor het einde van dit jaar afgerond. Over de verkoopprijs doen de partijen geen uitspraak. Het mediabureau verwacht over 2007 een jaaromzet van 450 miljoen euro te realiseren, waarvan 150 miljoen in grafimedia.

Reddion in het vizier

Kobalt werd drie decennia geleden opgericht als media-inkoopcombinatie voor Vendex en Ahold. De nu verkopende aandeelhouders zijn ABN Amro, Heineken, ING/Vodafone, KBB, Laurus, MasterFoods en Rabobank. Zij zijn behalve eigenaar ook vaste klant bij het mediabureau. Dit leverde behalve een stabiele stroom met opdrachten ook strategische drempels op.

"We hebben tot twee keer toe serieus overwogen om Reddion over te nemen", licht Beijer toe. De Kobalt-directie wilde expanderen in het digitale domein, maar de aandeelhouders zaten niet allemaal op de expansielijn. Sommigen waren wel bereid te investeren in groei van het bureau, anderen niet. "Voor sommigen conflicteerden onze plannen en anderen maken zelf grote veranderingen door. Denk bijvoorbeeld aan ABN Amro. Wij zijn geen core business meer voor de eigenaren."

"Geen kliks, maar gedrag"

Kobalt heeft nu de handen vrij om de gekoesterde plannen uit te voeren. Beijer wil het bedrijf beter positioneren in de digitale media. Overnames worden niet uitgesloten, maar acute plannen daartoe liggen niet op tafel. De buitenlandse ambities houdt ze voor zich.

De directeur: "We hebben directe behoefte aan kennis op het gebied van zoekmachines. Ook zoek ik meer expertise in ad serving. En dat zijn slechts twee voorbeelden." Daarnaast wil het bedrijf meer kennis verwerven over consumentgedrag in digitale media. "Concept en creatie is spannend, maar de vraag is hoe consumenten dat gebruíken. Daarom willen we de digitale component van ons analysesysteem Blue Delphi verstevigen en meer toepasbaar onderzoek doen naar online adverteren. De meesten in de branche meten kliks, maar geen gedrag."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond