Deel dit artikel
-

De Telefoongids investeert miljoenen in Spotzer

European Directories, het moederbedrijf van de De Telefoongids, investeert met Sierra Ventures 10 miljoen euro in Spotzer. Het bedrijf laat kleine ondernemers goedkoop reclamefilms maken voor televisie, internet en narrowcasting.

Met het nieuw verworven kapitaal wil het Amsterdamse Spotzer versneld de Amerikaanse markt betreden. Het heeft reeds kantoren in San Francisco en New York, maar met Sierra Ventures als mede-eigenaar aan boord denkt directeur Andrew Klein beter toegang te krijgen tot grote internet- en televisiebedrijven.

Bij de lancering van het bedrijf, vorig jaar januari, was het bedoeling na Nederland eerst een Engels en daarna Amerikaans kantoor te openen. Klein: "Maar Google, Microsoft en Yahoo toonde belangstelling voor ons systeem. Dat ging dus voor. In Engeland openen we vermoedelijk in het eerste kwartaal van 2008 en kantoor."

Spotzer is een bedrijf waar MKB’ers voor relatief weinig kosten in een half uur videoreclames kunnen maken. Daartoe richtte Spotzer een videobibliotheek in. Adverteerders kunnen die beelden online opvragen en aanpassen naar wens. Ze kopen vervolgens een tijdelijke licentie in die beelden in een of meerdere geografische regio’s uit te zenden op schermnetwerken als televisie, internet en winkel-tv (narrowcasting).

In februari 2007 nam mediabedrijf Dutchview een belang in Spotzer. Een maand later verwierf John de Mol via zijn Cyrte Investments een belang in het bedrijf.

Wederverkopers de straat op

Klein wil niet zeggen op hoeveel de nieuwe aandeelhouders zijn bedrijf waarderen, nog hoeveel procent van de aandelen in externe handen is.

European Directories gaat in zee met Spotzer om nieuwe advertentietechnieken voor zijn klanten te beproeven. De omzet uit papieren gidsen loopt achteruit en de concurrentie tussen bedrijvengidsen is op het web groter dan in print, vanwege de lagere barrière voor toetreding tot de markt.

Andrew Klein, oprichter van Spotzer, zegt tegenover deze uitgave: "European Directories is actief in 10 Europese landen. In twee van die landen beginnen we een proef waarbij hun verkopers onze videoproducten aan de man gaan brengen." Realistisch: "Of dat slaagt, moeten we nog zien. Het blijft een experiment." In de komende weken bepaalt de De Telefoongids-moeder in welke landen de proeven gaan draaien.

"Klanten wéten wat de kracht van video als medium is. We hoeven dus niet uit te leggen waarom videoreclame aantrekkelijk is. Maar onze klanten, dat zijn er een kleine 100, moeten wel leren van de voor hen nieuwe vorm van videoproductie en -distributie tegen onze prijzen."

RTL en SBS aan tafel

Spotzer-reclames zijn reeds te zien op CNN, Discovery Channel en Eurosport. Dat zijn vaak klanten die al veel adverteerden in regionale printmedia, zoals meubel- en keukenbedrijven en wervingsbureaus. Daarnaast werkt het bedrijf samen met Google, Yahoo, Microsoft, Hyves en Wegener. Bovendien is bij RTL Nederland een eerste proef gehouden. Regionaal adverteren is nieuw voor tv-bedrijven. "En ik hoop ook met SBS te kunnen werken", aldus de Amerikaanse oudgediende in de mediabranche.

Vanwege de hoge mate van automatisering en standaardisering blijkt het eenvoudiger met internetbedrijven als Google te werken dan met andere mediabedrijven. Zeker televisiebedrijven kennen geen geautomatiseerde koppelingen naar hun mediaplannings- en -boekingssystemen. Voor Spotzer is dat nog handwerk.

Klein: "Het zal nog wel jaren duren voordat media-inkoop volledig geautomatiseerd is."

Deel dit bericht

4 Reacties

Peter de vries

Auw, dat kan wel eens een duur grapje worden voor de investeerders. Geen kans van slagen

bas

@Peter de Vries:Fijn weer zo'n intelligente en onderbouwde reactie op ons aller Emerce! Kun je mening misschien onderbouwen? Anders is het misschien een idee de volgende te bedenken dat weinig mensen behoefte hebben aan een dergelijke boodschap alvorens je weer zo'n bericht post?

Rick

Leuk voor Spotzer, maar in feite is deze investering natuurlijk gewoon paniekvoetbal van bedrijf met een aflopend businessmodel.

Mercurius

Business is sowieso een aflopend model ghehe. Wanneer worden "nieuwe" ideeen of strategieen nu eens getoetst op of ze op hogere dan wel lagere frequenties gericht zijn?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond