Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: Microsoft en Yahoo in gesprek

Yahoo en Microsoft tasten hun posities af, terwijl Yahoo worstelt met censuur en een videojournaal staakt. De MySpace-muziekovereenkomst krijgt de vorm van een joint-venture. En in Nederland is Nina Brink weer in beeld.

Chefs van Microsoft en Yahoo hebben elkaar afgelopen week ontmoet om het Microsoftbod op Yahoo te bespreken. Dit berichtte zojuist Wall street Journal. Die schrijft dat de onderhandelingen plaatsvonden nabij het hoofdkantoor van Yahoo in Sunnyvale. De krant weet ook dat de gesprekken geen resultaat hadden.

Voor Microsoft is de ontmoeting op zichzelf al een belangrijk resultaat. Microsoft moet contact houden en kan de tijd in haar voordeel laten spelen. Bekend is immers dat Yahoo meer geld wil zien, tenminste 50 miljard dollar. Het bod had op 31 januari een waarde van 44,6 miljard dollar, maar die daalde als gevolg van een lagere koers van Microsoft-aandelen tot 42 miljard.

‘Eerder bod van 50 miljard’

WSJ-redacteur Karen Swisher schrijft op haar weblog dat Yahoobaas Terry Semel, inmiddels verwijderd, al begin 2006 en bod van 50 miljard op Yahoo van Microsoft heeft verworpen. Semel loog er destijds over, wat toegestaan is in deze kringen of zelfs verplicht om de koers in het gareel te houden.

De huidige Yahoo-baas Terry Yang besprak censuur op een universiteit. Volgens hem is het moeilijk om één lijn te trekken, daar zich elke dag weer andere zaken in andere juridische en politieke verhoudingen voordoen. Yahoo werkt met academici aan een soort van code hoe ze met zaken als censuur en dictatuur moet omgaan.

En nog meer nieuws van Yahoo: het schrappen van videoshow The 9. In 2006 lanceerde yahoo een dagelijkse selectie van beste video’s op het web op het domein 9.Yahoo.com. Nu komt die site uit op Entertainment.yahoo.com. Howel er in de mere a boire aan video zeker behoefte is aan dit soort diensten lijkt het moeilijk om een soort van top-9 voor de gemiddelde smaak te programmeren.

MySpace muziek joint-venture

Amerikaanse media staan vol van de deal van MySpace en de muziekmaatschappijen, waarvan we gisterenochtend het vooruitgesnelde nieuws van Cnet meldden. Het behelst een joint-venture, zo blijkt, tussen MySpace, Universal Music, Warner Music, Sony BMG. Over verhoudingen en geld is niet gesproken, maar het zou gaan om een nipte meerderheid voor Myspace als distributeur. Andere partijen zijn welkom, dus EMI kan alsnog mee gaan doen.

Met deze overeenkomst maakt Universal ook een einde aan een lang lopende rechtszaak om inbreuk op haar rechten door MySpace aan te vechten. Wall Street Journal noemt een bedrag van de schikking van 100 miljoen dollar. Dat zou een erg hoog bedrag zijn, te meer daar andere maatschappijen ook met argusogen dit volgden met gelijksoortige claims op de plank.

Op Music.myspace.com is het domein, maar klik je vanuit Nederland, dan wordt direct de Nederlandstalige site voorgeschoteld. Weinig dingen zijn zo irritant op het web als de kleuterbehandeling met sturing van bezoek na IP-herkenning. Wat je al niet moet doen om dan toch op de .com site te komen, en ben je daar eenmaal word je weer naar de Nederlandse MySpace muziekpagina geleid. De gezamenlijke dienst moet streaming muziek met reclame gaan bieden, alsmede mp3-downloads tegen betaling, merchandising en mobiele content.

Dergelijke diensten bieden Yahoo, Wal-Mart, MSN, Amazon, Last.fm etc. ook maar MySpace en muziek vormen een sterk kopppel., met alleen al (naar eigen zeggen) 5 miljoen profielen van artiesten en groepen. Downloadprijzen van MySpace zijn nog niet bekend.

Beurzen naar het web

Newsweek brengt haar algemene lezerspubliek op de hoogste van virtuele beurzen. Zo werd CollegeWeekLive, een beurs over hogere opleidingen, online gehouden. Zo’n 50.000 ‘bezoekers’ stapten in de virtuele wereld.

Organisator PlatformQ bouwde een Second Live-achtige omgeving waarin het ook makkelijk navigeren was voor personen die minder vaardig zijn om met avatargedoe om te gaan. Gezien de reisafstanden en hotelkosten zijn dit logische ontwikkelingen ofschoon aan de andere kant ook de behoefte aan fysiek ontmoeten op één centraal punt toeneemt.

DigiD vergeten

Ondertussen bij de buren: 590.000 Nederlanders vergeten hun DigiD volgens het AD. Dat aantal kwam om een nieuwe inlogcode te vragen voor de belastingaangifte. In totaal zijn er overigens 6,8 miljoen gebruikers van de DigiD waarmee dit een onbekend succes is. Helaas elders bij de overheid nog nauwelijks te gebruiken, reden waarom velen hun DigiD verwaarlozen.

Nu De Lotto in rechtszaken buitenlandse gokaanbieders eruit gewerkt heeft, opteert ze zelf voor een groter gokaanbod, terwijl de buitenlanders worden geweerd met het argument dat Nederland terughoudend wil zijn met gokaanbod.

De Telegraaf bericht over een aandeel van Van den Ende & Deitmers in Hyves, maar daar komen we apart even op terug.

Rita & Nina

Nederlandse media zijn nog niet bekomen van Fitnaatje en leugen de of daar dient de volgende messias zich aan met haar interactieve programma op Trotsopnederland.nl. Nog meer steun uit de internethoek komt er voor Rita van Nina Brink, erkend verkoper van gebakken lucht in 2000.

Nina B. is rijp voor een ministerschap (ik wordt genoemd) nu die andere ict-redder het zinkende schip Nederland verliet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond