Deel dit artikel
-

Ruim 16.000 online kijkers Amstel Gold Race

Afgelopen zondag keken 16.400 Nederlanders niet op de televisie maar via het web naar wielerklassieker Amstel Gold Race. De webuitzendingen van het wielerseizoen culmineren deze zomer in 12 simultane videostreams van wedstrijden tijdens de Olympische Spelen.

Vier live videostreams bood de NOS afgelopen zondag aan via het web van Nederlands enige voorjaarsklassieker. Internetters konden zelf bepalen op welke stream ze in wilden schakelen, simpelweg door één van de vier beelden aan te klikken (demonstratie).

Roeland Stekelenburg, hoofd Nieuwe Media bij de NOS, vertelt op zijn weblog dat 16.400 unieke bezoekers de videostream bekeken. Tezamen waren zijn goed voor 100.000 pageviews. Stekelenburg verbaast zich vooral op de gemiddelde kijktijd, die uitkwam op 4 uur. "Mensen hebben hem dus gewoon de hele middag open laten staan."

Behalve de gemiddelde kijktijd is ook het schakelgedrag een opvallend gegeven. Hoewel online kijkers konden schakelen tussen vier streams bleek ongeveer 60 procent overwegend naar één signaal te kijken en, dus, niet te zappen.

De Waalse Pijl, die op woensdag 23 april wordt gereden, zal ook live te volgen zijn via Wielrennen.nos.nl.

Tijdens de Olympische Spelen schakelt de NOS nog een tandje bij. Dan zullen er 12 streams beschikbaar zijn. Ook dan zal de webkijker zelf de muis kunnen schakelen met tussen de verschillende wedstrijden die op enig moment aan de gang zijn.

Stekelenburg reageert tegenover Emerce: "Het moeilijkst is alle materiaal op dat moment toegankelijk houden. Het hart van de site wordt een soort spoorboekje. Per dag, per tijdstip en per sport kan men webuitzendingen opzoeken. We verwachten veel belangstelling voor de streams omdat veel wedstrijden plaatsvinden tijdens kantoortijd, op momenten tussen 04:00 uur en 16:00 uur."

De omroep zal dan behalve het web ook de mobiele telefoon intensief benaderen live en on demand tekst- en videoverslagen. Er wordt zowel een mobiele applicatie ontwikkeld waarin meerdere videostreams beschikbaar zijn alsmede een speciale mobiele site voor de Spelen.

Op basis van de olympische ervaringen zal de NOS zijn nieuwe media beleid verder vorm geven.

Bron foto: lievengekiere (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond