Deel dit artikel
-

Kobalt en Nielsen: eerste kwartaal 2009 wordt minder

Adverteerders zullen in het eerste kwartaal van 2009 minder media inkopen dan gebruikelijk. Mediabureau Kobalt en marktonderzoeker Nielsen verwachten dat de bestedingen in het tweede kwartaal weer aantrekken.

"We voorzien in het eerste kwartaal van 2009 reële dalingen over de gehele linie van mediabestedingen. In de loop van het tweede kwartaal verwachten we herstel", aldus de directeur van Nielsen Media Research Bert Niewold.

Marceline Beijer, directeur van mediabureau Kobalt, herkent dat beeld. "We verwachten de mindere bestedingen in het eerste kwartaal te voelen. Onze klanten adviseren we: ga kortere verplichtingen aan, reageer scherp en focus op effectiviteit.

Er is geen paniek onder adverteerders en er worden geen budgetten teruggetrokken, maar tv-budgetten worden wel naar beneden bijgesteld", aldus Marceline Beijer.

Beijer en Niewold gaven hun blik op de huidige adverteerdersmarkt afgelopen vrijdag tijdens BNR-programma Mediazaken (download MP3).

Volgens Beijer zijn adverteerders voorzichtiger geworden met het inkopen van commerciële tv-ruimte. "Niet als gevolg van de kredietcrisis van afgelopen dagen, maar door de stand van de economie. Televisie en internet zijn primaire media. Daar worden niet zo snel budgetten terug getrokken. Bij radio, wat een secundair medium is, liggen de bestedingen 25 procent lager dan vorig jaar".

De Kobalt-bazin: "We raden klanten aan op internet meer te experimenteren met andere zaken dan display advertising, omdat we onze vraagtekens zetten bij de effectiviteit daarvan. Op internet kan de adverteerder met sponsoring en non spot advertising, net als op tv, dichterbij de de klant komen. Daaruit ontstaat meer waarde.

Internet is kortcyclischer in te zetten. Adverteerders zetten het vaker in. Die stijl trekken ze door naar andere media en gaan ook daar korter inkopen".

Niewold stelt dat de groei aan mediabestedingen bij display advertising afneemt. Zoekmachinereclame blijft groeien, mede omdat het klikgedrag en de transacties goed zijn te meten.

Bron foto: nieve44 (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

renzo

Interessant gegeven dat de Kobalt directrice vind dat Internet steeds belangrijker wordt. Ben het helemaal met haar eens overigens, maar als een bureau op internet klanten kwijtraakt aan de concurrent dan is het Kobalt wel.

Stijn Kruijssen

Zouden de mediabureaus dan nu eindelijk volledig overstag gaan? Affiliate marketing, content integratie etc. etc.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond