Deel dit artikel
-

Verkoop navigatiekastjes TomTom valt tegen

TomTom heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een nettoverlies geleden van 33 miljoen euro. De omzet van het Nederlandse GPS-bedrijf daalde met 31 procent.

De omzet kwam uit op 213 miljoen euro. Vorig jaar behaalde TomTom nog een winst van 7 miljoen euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers (PDF).

Het navigatiebedrijf geeft aan dat het een lastig kwartaal is. Dit komt onder meer door de economische omstandigheden, seizoenseffecten en een voorraadoverschot.

De gemiddelde verkoopprijs van een TomTom kwam hoger uit: 99 euro tegenover de verwachte 92,20 euro. In het vierde kwartaal vorig jaar was dit nog 100 euro en een jaar geleden kwam de gemiddelde verkoopprijs uit op 117 euro.

Bestuursvoorzitter Harold Goddijn verwachtte eerder in 2009 ruim 11 miljoen navigatiekastjes te verkopen. Het bedrijf verkocht ruim 1,4 miljoen apparaten in het eerste kwartaal. Dit viel tegen, analisten rekenden hier op 1,7 miljoen stuks. De markt voor navigatieapparaten lijkt verzadigd te zijn. In vergelijking met het vierde kwartaal vorig jaar is er sprake van een daling van 68 procent, toen werden er 4,4 miljoen stuks verscheept. Ook op jaarbasis is er een daling te zien. In het eerste kwartaal vorig jaar werden er nog bijna 2 miljoen stuks verkocht, een daling van 29 procent.

TomTom zag de brutowinstmarge van zijn apparaten met 5 procentpunten groeien tot 50 procent. In het vierde kwartaal was dit nog 45 procent.

De nettoschuld, mede door de overname van Tele Atlas, steeg naar 1,15 miljard euro. TomTom boekte in het vierde kwartaal ruim een miljard euro af op de waarde van het overgenomen Tele Atlas.

Een kostenbesparingsprogramma moet de operationele kosten met 10 procent, of 60 miljoen euro, omlaag brengen dit jaar. Volgens Goddijn ligt het bedrijf hier op schema: "We hebben dit kwartaal goede stappen gezet in het terugbrengen van de operationele kosten en we zijn goed op weg om de 60 miljoen euro besparingen eind dit jaar te halen."

TomTom spreekt geen verwachting uit over de rest van het jaar. De markt is hier volgens het bedrijf op het moment niet transparant genoeg voor.

Bron foto: Erwin Boogert (CC)

Deel dit bericht

1 Reacties

Christian ter Maat

Strategie dossier TomTom; missie bereikt, bestemming nog niet. Volgens Harold Goddijn van TomTom blijft navigatie op je mobiel; ?gehannes, het is zo ingewikkeld dat weinig mensen meer met hun telefoon doen dan bellen?. Als Goddin & Co. eens goed gingen rondkijken, dan zien ze dat mensen vandaag al meer andere dingen doen met hun smartphone dan bellen; surfen, chatten, emailen, twitteren, gamen, TV kijken en navigeren. Lees het hele artikel over de strategie van TomTom hier; http://www.managementsite.nl/columns/1618/Strategie-dossier-TomTom-missie-bereikt-bestemming-nog-niet-.aspx   

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond