Deel dit artikel
-

9292 blijft bij crowd sourcing voor mobiele concepten

De prijsvraag die 9292 onlangs uitschreef voor de beste mobiele OV-navigator wordt uitgebreid. Per jaar wil 9292 een thema kiezen. De prijswinnende ideeën maken een grote kans om te worden opgenomen in de dienstverlening van de organisatie.

Thema’s als multimodaliteit, realtime-gegevens en overstap van auto, OV en fiets klinken 9292 als muziek in de oren. “We moeten hier niet mee stoppen, maar juist doorgaan”, aldus Aarnout Mijling, Communicatie Manager bij 9292.

De reisdienst probeert het idee nu te pluggen in scholen. Mijling: “Zodat studenten via hun studie hier punten mee kunnen verdienen. We trekken het wel breder dan alleen informatica, ook marketing en communicatiestudies worden meegenomen. Je praat over een gedragsverandering, mensen gaan slimmer reizen, maken betere keuzes. Daar wordt ook marketing en communicatie aan gekoppeld.”

De informatie die 9292 tot nu toe op het mobiele platform heeft, moet doorontwikkeld worden. “Dat kan beter en mooier”, aldus Mijling. De OV-reisinformatiedienst is al wel toegankelijk via de iPhone en Android, maar deze applicaties zijn vrij kale, niet-geavanceerde, gratis downloads. De toepassing zoekt via GPS iemands locatie. Voor reisadvies wordt de gebruiker gewoon naar het mobiele web doorgestuurd. De eerste prijsvraag werd gewonnen door Herman Banken, geen student, maar een 16-jarige gymnasiast uit Woerden die en applicatie maakte voor de iPhone.

Techniek is niet de belemmering, constateert 9292. “Wel de content, hoe die aan elkaar geknoopt moet worden. Dan heb je het over de real time reisinformatie”, vertelt Mijling. “We willen iets op gang brengen. Wij bouwen verder in onze eigen omgeving en integreren daarin wat we van de studenten hebben gekregen.”

Mijling vertelt te geloven in crowd sourcing: “We willen open zijn. Iedereen die roept dat het anders kan, laat het dan maar eens zien.”

Of er uiteindelijk een API wordt vrijgegeven waardoor andere ontwikkelaars zelf mobiele applicaties of concepten kunnen ontwikkelen met de actuele reisinformatie, dat blijft onduidelijk. Mijling geeft een ontwijkend antwoord: “Dat is een toekomstige discussie, of we het gaan leveren, dat is nog een vraag.”

Wel gaat 9292 meer doen met multimodale reisinformatie, de koppeling van reisinformatie met het openbaar vervoer aan dat van de auto. “We hebben hier heel veel plannen, ook op beleidsniveau. Binnenkort gaan die plannen naar de Tweede Kamer. Daar spelen wij een grote rol in”, aldus Mijling, die hier verder weinig in detail wil treden. Hij vervolgt: “Het is nog een studiefase, al is de ambitie groot.”

Om de reisinformatie in Nederland naar een hoger plan te brengen, komen minister Eurlings en staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat binnenkort met een ‘Aanpak multimodale reisinformatie’.

Op Marketingfacts kondigt staatssecretaris Huizinga in een video aan dat er een database komt met alle reisinformatie, inclusief vertragingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond