Deel dit artikel
-

Miljoeneninvestering voor bezorgsite Just-Eat

De Europees opererende bezorgsite voor maaltijden, Just-Eat, ontvangt ruim 12 miljoen euro aan groeikapitaal.

Naast de bestaande aandeelhouders, onder wie het management, neemt ook Index Ventures een belang. Index Ventures neemt het leeuwendeel van de kapitaalinjectie voor zijn rekening en krijgt daarvoor in ruil een commissariszetel, voor Ben Holmes.

Miljarden voor Skype en MySQL

De nieuwe mede-eigenaar investeerde eerder al in vroege stadia in onder meer Skype, Last.fm en MySQL. Die bedrijven werden later voor honderden miljoenen euro’s verkocht. Anderen gingen naar de beurs. Index Ventures participeert in de regel tussen de 3 à 6 jaar in een onderneming.

Laurens Groenendijk van Just Eat Benelux, tevens lid van het internationale management team, zegt tegen Emerce dat het geld wordt gebruikt om de internationale groei te versnellen. Groei zou wel uit de bestaande activiteiten kunnen worden gefinancierd, maar niet zo snel als de leiding wil.

“We hebben de ambitie om een merk te worden dat wereldwijd bekend is. Vooralsnog werken we enkel in Europa, maar volgende maand lanceren we in Canada en kijken ook naar de Verenigde Staten. Mogelijk hebben we voor toetreding tot die markt een tweede kapitaalinjectie nodig”.

In september gaat ook een Noors filiaal van Just-Eat van start, het dan achtste filiaal.

Directie breidt uit

Het bedrijf bedient naar eigen zeggen 6.000 bezorgrestaurants met zijn digitale diensten. Dertienhonderd daarvan bevinden zich in Nederland. Dagelijks bestellen zo’n 4.000 Nederlanders een maaltijd bij een restaurant bij hun in de buurt via Just-eat.nl. Het bedrijf stuurt de bestelling door naar het betreffende bedrijf en ontvangt een vergoeding voor het aanbrengen van de klandizie. “We groeien maandelijks met zo’n 15 procent”.

Afgelopen week werd bekend dat Just Eat twee nieuwe directieleden heeft aangetrokken om zijn groeidoelen te realiseren. Carlos Morgado was de technisch directeur van AOL in Engeland. Bij het Deense bedrijf zal hij diezelfde functie bekleden. Mat Braddy wordt marketingbaas en werkte eerder voor onder de online Financial Times.

In landen waar Just-Eat nog niet actief is, wil het partnerschappen sluiten of overnames plegen.

Tegen het einde van het jaar publiceert het bedrijf een mobiele applicatie. Daardoor hoeven klanten niet eens meer op te staan om een menukaart van het prikbord in de keuken te halen. Tevens zoekt het bedrijf partners met wie het op digitale televisie interactieve projecten kan ontplooien. De meest waarschijnlijke partners daarvoor zijn kabel- en telecombedrijven.

In een aantal landen komt Just-Eat een Nederlandse concurrent tegen. Op de lokale markt werkt het onder de naam Thuisbezorgd.nl, de internationale paraplunaam is TakeAway.com. Voor dat domein betaalde ondernemer Jitse Groen onlangs een paar ton.

Een derde grote speler op de Europese markt is Netpincer (marktoverzicht onderaan deze pagina).

Deel dit bericht

2 Reacties

P.Denenkamp

WOW!! gefeliciteerd Just-Eat, veel succes!

Linda

Hee Justeat, waanzinnig goed nieuws. Nu maar hopen op coole features en nog meer restaurants. Succes met het besteden van het geld:)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond