Deel dit artikel
-

Brands4friends en BuyVIP melden recordenomzetten

Online besloten winkelclubs, een Europees verschijnsel, boeken stevige groeicijfers. Brands4friends in Duitsland verdrievoudigde zijn jaaromzet tot 80 miljoen euro. Concurrent BuyVIP meldt een verdubbeling tot 70 miljoen.

Drie jaar geleden betekende de term ‘shopping community’ amper iets. 2007 was echter het jaar waarin het sentiment rondom besloten winkelsites omsloeg. Vente Privée uit Frankrijk, de grootste nu, verkocht 20 procent van zijn belang aan Summit Partners en BuyVIP werd opgericht.

Ondertussen zijn er talloze kleinere en grotere kopieen van de grootste shopping communities. Deze sites richten met mode en accessoires vooral op vrouwen die tegen een goede prijs nieuwe kleding willen kopen. Een aantal van deze sites publiceerde afgelopen dagen wat financiële kerncijfers.

BuyVIP, dat vorig jaar ook in Nederland van start ging, groeide van 5 naar 30 naar 70 miljoen euro in de afgelopen drie jaar. Brands4friends, dat enkel in Duitstalige gebieden werkt, groeide van 25 miljoen euro in 2008 naar 80 miljoen euro omzet in 2009. Hoe groot de winsten zijn, is niet bekend.

Vente Privée zei in juli te verwachten dat het 635 miljoen euro in heel 2009 zou omzetten, maar de definitieve jaarcijfers moeten nog worden gepubliceerde. Ook dit bedrijf verwacht ondanks de crisis een groeipercentage van rond de 30 procent.

Lokale varianten op deze ‘Alleen op uitnodiging’-sites zijn winkels als ShopVIP en 42hrsclub.com. Ook daar kopen klanten hun spullen met tientallen procenten korting, omdat fabrikanten daar volumes kunnen draaien en de ondernemers louter digitaal handelen.

De Nederlandse sites publiceerden nog geen cijfers. Wel staat vast dat een poging van Marktplaats.nl om de markt voor ‘shopping communities’ te betreden niet slaagt. Het initiatief Slimme Deals zou drie maanden de marktkansen voor Marktplaats beproeven. Nu, twee maanden na lancering, staat de site leeg en is het Twitter-account al een maand stil.

Marktplaats zegt dat het de site niet stil legt, maar "druk bezig [is] het concept Slimme Deals te optimaliseren".

Foto: Christopher Peterson (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Patrick

"…omdat fabrikanten daar volumes kunnen draaien en de ondernemers louter digitaal handelen." Volgens mij gaat het er meer om dat fabrikanten hun restvoorraden kunnen dumpen op deze websites, producten die ze anders toch niet meer konden verkopen.

DDJ

Nederlandse varianten noemen en dan Brandfield.com vergeten?

Erwin Boogert - Emerce

Was me niet bekend. Wat voor aanvulling kun je op het verhaal hierboven geven in termen van klanten, verkopen, omzet?

Roland Weber

Hi Erwin, Zie onderstaande link.   http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2965148   

Jeroen Nas

Nou, dat gaat de goede kant op. Mooi! Dank voor de updates, Erwin! @Patrick; om precies te zijn is het een combinatie van alle drie: schaalgrootte, een specifiek (online) proces met daarbij behorende marketing en de beschikking over end-of-season stock. Dat maakt die enorme kortingen mogelijk. Soms produceren merken juist specifiek voor deze markt, dus het is zeker niet altijd voorraden verkopen. 

Laila de Boer

Ik mis in bovenstaand artikel nog de exclusieve members only site Mevipu.com. Door Elsevier uitgeroepen tot 1 van de 33 beste webwinkels van dit moment.

jenny

Ben al een paar jaar lid en ik weet niet meer wat ik moet doen om iets te bestellen. heb mailtjes uit duitsland gehad dat jhet deze week zou kunnen, maar kan nog steeds niet.
ik vind dit heel vervelend zeker als ik dit bericht lees

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond