Deel dit artikel
-

Consumentenbond hekelt nieuwe sms-gedragscode

De Consumentenbond wil ‘bovenop’ de sms-branche zitten. Helemaal nu volgens de bond de nieuwe sms-gedragscode voor de branche, die op 1 maart van kracht wordt, nog lang niet voldoet aan de eisen van staatssecretaris Heemskerk. “Wij eten onze hoed op als de code ineens gaat werken”, aldus de bondswoordvoerder.

"Wij pleiten al heel lang voor wetgeving. De sms-branche heeft de schijn tegen om de problemen met een nieuwe gedragscode (PDF) op te lossen", zegt Barbara den Uijl, woordvoerder van de Consumentenbond. "Met wetgeving zijn de problemen met sms-diensten strakker en beter te handhaven, wij zien er een laatste redmiddel in."

Heemskerk liet afgelopen week weten wetgeving voor te bereiden, maar geeft de Stichting SMS Gedragscode nog de kans om de code aan te scherpen. Per 1 maart gaat de nieuwe gedragscode in werking. De consumentenbond zal er bovenop zitten om te kijken of aanbieders van sms-diensten zich hier wel aan houden.

Evaluatie

Daarnaast eist de Consumentenbond een helder evaluatiemoment. "Heemskerk vergeet een keiharde deadline. Het moet blijken dat het werkt, anders moet er wetgeving komen."

De nieuwe gedragscode, die inmiddels op de site staat van de Stichting vanuit de sms-branche, voldoet op lang niet alle punten aan de eisen van de staatsecretaris.

Bijvoorbeeld promotionele kansspelen, abonnementen die worden gekoppeld aan quizjes, zijn in de nieuwe code nog steeds toegestaan. Volgens Heemskerk een van de zaken die uitgesloten moeten worden.

Onvoldoende

Er wordt in de nieuwe gedragscode een inspanningsverplichting geïntroduceerd voor operators om een regeling op te stellen voor opschorting. Dit is volgens de Consumentenbond ‘driedubbel onvoldoende’. "Er dient per 1 maart een regeling te zijn, en niet op basis van een inspanningsverplichting maar op basis van een resultaatsverplichting."

De regeling rondom de aanmeldbevestiging is aangepast in de nieuwe code. Maar, zo stipt de Consumentenbond aan, er is zoals Heemskerk wel voorschrijft, geen standaardformat opgenomen, en dus nog altijd ruimte voor misleiding.

Remco Pijpers van Stichting Mijn Kind Online viel het ook al op dat de prijsaanduiding nog steeds mag worden afgekort. "Jilles van den Beukel, voorzitter van de Stichting SMS Gedragscode, heeft het over transparantie, dat er sms wordt gestuurd ter bevestiging. Wat ik niet begrijp is dat kosten nog steeds met afkorting mogen worden weergegeven. Noem de kosten voluit, dit maakt mij achterdochtig."

Hij vervolgt: ""Ik vind het niet duidelijk, met mijn usability-expertise. Het moet ook voor kinderen gewoon helder zijn. Al richt de industrie zich officieel op de leeftijd van 16 jaar en ouderen."

Deel dit bericht

5 Reacties

Eric-Jan

Zoals ook al gesuggereerd werd door T-Mobile is de consumentenbond druk bezig een wit voetje te halen. Alle rumoer is allemaal gestaafd op de cowboys van enkele jaren geleden waarbij het praktische onmogelijk was om van je abonnement af te komen, dat is allang niet meer zo !! De nieuwe gedragscode geeft genoeg handvaten om mensen duidelijk te maken dat je je aanmeldt voor een smsdienst. Dit is verplicht vermeld in het tekstbericht en hier wordt streng op toegezien. Kortom, je weet waar je aan begint. Hallo mensen, de verkiezingen komen eraan !! lekker makkelijk scoren zo voor de PVDA. Er is vast wel ergens een zielige moeder voor de tv te krijgen die een kind heeft die zich 'zomaar' per ongeluk heeft aangemeld. Makkelijk journalistiek zeg. Tip aan Emerce wellicht om eens de feiten boven water te krijgen en kijk dan eens naar het percentage smsjes waar klachten over zijn.

Job Baart de la Faille

De consumentenbond hamert lekker door, en deels terecht want het feit dat veel rare 'spelletjes' met duistere abonnementen er nog steeds zijn doet vermoeden dat hier nog goed aan verdiend wordt door de makers van de spelletjes, maar ook door de telco's en ook door de media die toestaan dat er voor geadverteerd wordt. Op veel sites in het Google Adsense netwerk waar de doelgroep, kinderen die makkelijk te foppen zijn, rondsurft wordt je doodgegooid met advertenties met schimmige spelletjes en quizzen. Deze hele keten mag eens aangepakt worden: http://blog.mindbus.nl/de-donkere-kant-van-het-google-advertentie-netwerk/

Maurits

URL PDF werkt niet!

Jannemiek - Emerce

@Eric-Jan, Heb je het idee dat de gedragscode zo wel goed werkt en dat er geen aanpassingen nodig zijn? @Maurits, De link moet het zo weer doen.

AlexB

Ben benieuwd voor welke sms-aanbieder Eric-Jan werkt. Je kan toch niet met droge ogen beweren dat deze gedragscode werkt. Alleen de term al, een code! Je hoeft maar 1 avond televisie te kijken om te zien wat de feiten zijn. Allemaal onzindiensten die niet gericht zijn op het bieden van een product aan de klant, maar gericht op het zo snel mogelijk en zo veel mogelijk geld binnenhalen via sms-berichten. Natuurlijk kun je dit gewoon vrije marktwerking noemen, maar de term oplichting is wat mij betreft net zoveel van toepassing.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond