Deel dit artikel
-

Rumoer rond internet-verzekeraars

Wellowell stopt met het afsluiten van auto- en reisverzekeringen. Hypotheekverstrekker Europeloan is failliet. En Ineas gooide 5000 klanten uit de dekking. Met Verzekeruzelf.nl en Verzekeringssite.nl daarentegen lijkt het wel goed te gaan.

Terwijl Verzekeruzelf.nl dinsdagavond op een IPAN-event gepresenteerd werd als een succesverhaal , dat overigens wel verlies maakt, vallen er links en rechts in de online verzekeringsbranche harde klappen.

Assurantie Magazine meldde woensdag dat EuropeLoan failliet is. De aandeelhouders waaronder Bouwfonds hebben zich teruggetrokken uit de online hypotheekverstrekker. Het blad meldde op dezelfde dag dat Fortis ASR vanaf 1 januari geen levensverzekeringen meer via internetverzekeraar Basic-life verkoopt.

Ineas
Een van de eerste echte online verzekeraars is Ineas . Dat bedrijf weert nu nieuwe klanten en stoot zelfs bestaande klanten af. Ineas verklaart dat in een e-mail aan klanten aldus: "Helaas kunnen wij uw autoverzekering met nummer ****** niet verlengen vanaf ****. Wij benadrukken dat dit niet het gevolg is van uw kenmerken (leeftijd, woonplaats e.d.) of van uw schadeverleden. [Ö] Door een combinatie van factoren waaronder de groei van onze portefeuille binnen Europa, de klappen geleden door de verzekeringssector, hebben wij te kampen met een capaciteitstekort. Hierdoor kunnen wij voorlopig geen nieuwe klanten verwelkomen en onze bestaande polissen niet verlengen."

Ineas-directeur Niek Ligtelijn verklaart dat 5000 van de 25000 polissen op een dergelijke wijze opgezegd zijn. Er zijn volgens Ligtelijn in de afgelopen maanden problemen in de holding gerezen met de herverzekeringen (zie dit document voor een uitleg van het begrip herverzekering).) Daarnaast heeft Ineas nieuw kapitaal nodig om de groei te financieren en de solvabiliteit op peil te houden.

Volgens Ligtelijn zijn de herverzekeringen inmiddels geregeld en zal er over drie weken bekend worden gemaakt welke investeerders bereid zijn 10 miljoen euro op tafel te leggen voor de komende drie jaar. Ligtelijn benadrukt dat de overblijvende polishouders zich geen zorgen hoeven te maken. "We doen dit juist om geen risico te nemen en controle over de portfolio te houden."

Volgens Ligtelijn is de groei in online verzekeringen aanstaande. De problemen van Ineas hebben dan ook niets met het internetmodel te maken, maar alles met de malaise in de verzekeringswereld, aldus Ligtelijn. "Naarmate meer mensen online zijn en meer vertrouwd raken met e-commerce zullen er ook meer verzekeringen online verkocht gaan worden. Alle onderzoeken en ervaringen in Engeland en Duitsland wijzen daarop."

De suggestie dat Ineas te veel risico heeft genomen met het accepteren van nieuwe klanten om snel marktaandeel te winnen, wijst Ligtelijn van de hand. "Dat hebben we juist niet gedaan. Dat zou heel veel marketingbudget kosten. We willen ook zeker geen discounter zijn, maar juist aanvullende service bieden, bijvoorbeeld door middel van online te volgen schadedossiers."

Wellowell
ING startte eind 2000 met vergelijkingssite Wellowell, dat een online tussenpersoon zou worden. Voorjaar 2002 werden de ambities van de financiële marktplaats, waarin tientallen miljoenen zouden zijn geïnvesteerd, een paar graadjes teruggeschroefd . Wellowell zou zich alleen nog op schadeverzekeringen zoals auto- en reisverzekeringen richten, en niet meer op hypotheken en koopsompolissen.

Nu is bekend geworden dat Wellowell stopt met de auto- en reisverzekeringen, maar wel doorgaat met de andere producten zoals hypotheken en lijfrentes. Wellowell-directeur Joop Kluin zegt dat het niet mogelijk is op een verantwoorde manier reis- en autoverzekeringen af te sluiten via internet. Wellowell maakte gebruik van vergelijkings- en rekenmodules waarmee klanten een keuze konden maken uit verschillende verzekeraars. Wellowell had daarmee een intermediaire rol, en streek per afgesloten polis een provisie op. Kluin: "Iedere verzekeraar heeft een eigen tariefstructuur en voorwaarden, en die veranderen ook voortdurend. De kosten om de rekenmodules daarop aan te passen wegen niet op tegen de baten." Kluin wilde overigens geen cijfers noemen.

Kluin ziet wel dat Internet heel veel gebruikt wordt als informatiebron. Kluin:"Als je internet kunt samenbrengen met de offline wereld, dan biedt internet een goede ingang voor persoonlijk advies. Iemand die een hypotheek nodig heeft, wil toch een paar blauwe ogen tegenover zich als hij de transactie sluit." Kluin zegt dat Wellowell ook in dit model verdient aan provisies voor het aanbrengen van klanten aan andere tussenpersonen. Volgens Kluin is er met het hypotheek-product een sluitende businesscase te maken.

Verzekeringssite.nl
Erik Hordijk van Verzekeringssite.nl weet nettowinst te boeken met het vergelijken van verzekeringen. Verzekeringssite zorgt ervoor dat "40.000 tot 60.000" mensen per jaar een offerte opvragen bij een van de verzekeringsmaatschappijen. Per offerte strijkt Verzekeringssite een provisie van 10 tot 20 euro op.

De reden dat het Hordijk lukt om geld te verdienen aan het vergelijken van verzekeringen ligt volgens Hordijk aan het kostenbewustzijn en aan het feit dat hij álle verzekeraars vergelijkt, in plaats van een handvol zoals Wellowell. "Wij zijn op zolder begonnen en dat is anders dan wanneer je meteen in een duur kantoorpand begint. Dat heeft invloed op al je kosten. Verder zijn mensen op Internet met een muisklik weer weg, dus je moet een heel breed en aantrekkellijk aanbod hebben".

Verzekeruzelf
Frank Cooler, commercieel directeur van Verzekeruzelf.nl zei dinsdagavond op een Ipan -bijeenkomst over het nieuwe boek met succesverhalen &#39 , dat het met zijn online verzekeraar boven verwachting goed gaat. Cooler meent dat zijn bedrijf in februari 2004 winst gaat maken, en dat is een jaar eerder dan gepland. Cijfers wilde hij niet noemen. Per dag zouden er 20 tot 30 polissen worden afgesloten, staat in het boek te lezen. Succesfactoren van Verzekeruzelf zouden ondermeer de scherpe premie, de voorwaarden en de service zijn. Ook de verregaande automatisering zou bijdragen aan het succes.

Verbond van Verzekeraars
Woordvoerder Gert Kloosterboer van het Verbond van Verzekeraars zegt tenslotte meer geluiden over inkrimping te horen dan over nieuwe online initiatieven. Kloosterboer: "Het internet is niet meer weg te denken als informatiebron en marketingmiddel. Alle verzekeraars maken daar gebruik van. Maar als het op het afsluiten van polissen aankomt dan speelt Internet een ondersteunende en geen bedreigende rol. Internet heeft dus een indirecte functie."

Deel dit bericht

2 Reacties

peter

Ineas lijkt weer terug te zijn, je kan er autoverzekeringen afsluiten

EW Broers

Ineas sluit schade als gevolg van eigen gebrek in haar voorwaarden onder art. 2.3.2. punt 6.Dus al bij zoiets als een klapband of remmen die ineens weigeren is schade niet verzekerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond