Deel dit artikel
-

Nederlandse tech-bedrijven vaker de grens over

Nederlandse webwinkels en technologiebedrijven zijn dit jaar opvallend actief met uitbreiden naar het buitenland. Online postorderaar Futurumshop heeft een vestiging in Duitsland geopend, het is de tweede markt buiten Nederland waar het actief wordt. Ook Funda, HotSMS, Icemedia, Moniforce en Lexa gingen dit jaar de grens over.

Online sport & vrijetijdswinkel Futurumshop ging in 2000 van start. Het richt zich op trendy sportartikelen in de outdoor-, fiets- en navigatiemarkt. Tweeënhalf jaar geleden was er de eerste uitbreiding van Futurumshop naar het buitenland, het startte in Frankrijk. De vestiging begint daar nu succesvol te worden, aldus Harmen van der Meulen, manager bij Futurumshop. “In de lijn van dit succes past een extra uitbreiding van het afzetgebied via een nieuwe, buitenlandse vestiging.”

Van der Meulen: “Naast een uitbreiding van het afzetgebied en verhoging van de omzet is ook de kostenbesparing die ontstaat door in meerdere landen in te kopen een belangrijke overweging om reeds 2,5 jaar na opening van de Franse vestiging het Duitse avontuur aan te gaan.” Futurumshop verwacht de Duitse vestiging binnen zes maanden break-even te laten draaien en de startinvestering binnen 12 tot 18 maanden te hebben terugverdiend. “Dit is in overeenstemming met de Nederlandse en Franse resultaten.”

Opvallend veel Nederlandse bedrijven openen dit jaar een buitenlandse vestiging. Vorige week meldde Emerce dat Funda een tweede buitenlands filiaal is gestart. Funda wil marktleider worden in Europa, aldus ceo Marque Joosten in een interview in Emerce magazine (mei-nummer). In september startte de site in Polen, nu voegt het daar een vestiging in Ierland aan toe. Uitbreiding naar Frankrijk staat ook op de agenda, via een overname of een samenwerking, aldus Joosten.

SMS-marketingbedrijf HotSMS breidde vorige week de activiteiten uit naar Belgie, overigens zonder daar een vestiging te openen. HotSMS zal er de gratis sms-dienst zoals het die in Nederland al vijf jaar aanbiedt, ook zal het Belgische klanten zoeken voor het mobiele marketing platform dat het heeft ontwikkeld.

Marketingbureau Icemedia startte in februari samen met Boomerang Medien een Duitse joint-venture. Icemedia is met name bekend is van de gesponsorde visitekaartjes Icecards, het bedrijf is verder actief met mobile marketing en viral marketing. Volgens Boomerang zullen de producten van Icemedia aanspreken in Duitsland omdat ze ‘innovatief en effectief’ zijn. Eind februari startte de joint-venture met als eerste klanten Vodafone en Wilkinson, die hun Duitse klanten Icecards willen aanbieden.

Eerder dit jaar maakte ook Moniforce uit Almere (webanalytics) bekend dat het een nieuwe markt wil aanboren in Duitsland. Datingsite Lexa meldde dat het ook start in Frankrijk en Duitsland. Telecomdienstverlener ClubMessage (sms-diensten) breidde in januari uit naar Polen en in dezelfde maand startte online retailer Kortingswinkel.nl startte een samenwerking met eBay in Duitsland. De eerste drie maanden van vorig jaar was er aanzienlijk minder animo voor uitbreiding, getuige het Emerce.nl-archief.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond