Deel dit artikel
-

Belgische taxisector vreest komst UberX

De komst van UberX naar België, de dienst met professionele chauffeurs, wekt argwaan bij de taxisector. Pierre Steenberghen van de Belgische taxivereniging GTL vindt dat Uber niet één markt kan bedienen met de regels van de andere.

De sector vreest dat Uber zich wel als limousinedienst zal opstellen, maar zonder zich aan de beperkingen te houden die daarvoor gelden, schrijft De Tijd. Limousines moeten bijvoorbeeld werken met een minimumprijs van 90 euro per uur en minstens voor drie uur geboekt worden.

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet werkt aan de verruiming van de taxiregels. ‘Maar dan wel één met een gelijk speelveld’, aldus Steenberghen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Harry Brakpiloot

Ze zijn weer bang want ze kunnen niet tegen innovatie op. Best triest eigenlijk.

EVDP

Zoals al eerder geschreven. Disruptive zijn is op zichzelf geen business …

http://uk.businessinsider.com/uber-reportedly-operating-at-a-470-million-loss-2015-6?r=US&IR=T

Dick Grijpink

Uber is een parasiet die enkel disruptive is met betrekking tot de taxichaffeurs zelf.
Dat bijvoorbeeld de Amsterdamse taxiwereld het afvalputje van de taxiwereld geworden is, begon al in de jaren ’80 toen Grijpink met zijn maffiamaatjes meer aandacht voor het geld had dan voor zijn taxidienst. De Amsterdamse gemeenteambtenaren vonden het in ruil voor steekpenningen en andere vriendendiensten allemaal wel best. Dan hebben we nog het Amsterdamse collega dat makkelijk al deze probleme had kunnen oplossen maar die hadden blijkbaar ook andere belangen dan die van een gezonde taxiwereld in Amsterdam.
Uber denkt de taxichaffeurs op hun beurt nog eens verder uit te kunnen knijpen met hun wel-de-lusten-maar-niet-de-lasten business model. Dat zogenaamde beeld van formidabele taxichaffeurs is ook enkel een onzinverhaal. Er zijn genoeg fatsoenlijke gentlemen onder de chaffeurs maar uiteraard vallen de negatieve gevallen meer op dan de positieve hardwerkende chaffeurs.
De landelijke overheid zou er eens goed aan doen om eens landelijk de taxiwereld aan te pakken en de rotte appels eruit te halen. Want de grote lokale gemeentes hebben allang bewezen dat ze andere belangen hebben dan op eenpositieve wijze een normale taxidienst te ondersteunen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond