Deel dit artikel
-

Bezorgen nieuwe stijl: crowdsourcen

Sequoia Capital gaat 8 miljoen dollar investeren in een Californische bezorgdienst Instacart. Niet zomaar een bezorger: het hele concept is gebaseerd op crowdsourcing.

De naam heeft het bedrijf in elk geval al mee. Instacart lijkt verdacht veel op Instagram. En er is ook een app, waarmee klanten boodschappen kunnen bestellen. Daar begint de magie. Instacart haalt bestellingen op bij Safeway, Trader Joe’s, Whole Foods en Costco. Om het met Nederland te vergelijken: er kan pizza worden besteld bij de Lidl, maar een frambozentaart bij Albert Heijn. Er staan 30.000 artikelen in de app vermeld, met actuele prijzen.

Instacart werkt met freelance bezorgers die een commissie krijgen op basis van het aantal orders of bestellingen. Zij worden uitsluitend lokaal ingezet, desnoods voor een specifieke wijk.  Instacart rekent klanten alleen bezorgkosten.

De Amazon van boodschappen, zo wordt Instacart links en rechts al genoemd, vermoedelijk omdat oprichter Apoorva Mehta (26) het vak heeft geleerd bij de online grootgrutter. Mehta noemt de eigen ontwikkelde fullfillmentsoftware zijn grootste kracht.

Instacart heeft al eens 2,3 miljoen dollar opgehaald bij Canaan Partners en Khosla Ventures. De nieuwe investering van acht miljoen had echter wel wat voeten in de aarde. Want menigeen herinnert zich nog het faillissement van onlinebezorger Webvan in 2001, waarbij tweeduizend man op straat kwamen te staan. Dat zal bij Instacart niet gauw gebeuren: het bedrijfje heeft maar tien man in dienst en heeft geen eigen bezorgbusjes.

Toegegeven: er zijn meerdere kapers op de kunst: Peapod, FreshDirect en Safeway bezorgen ook en Amazon en Wal-Mart testen bezorgdiensten in Californië, maar dan wel voor de eigen winkels. Instacart is wat dat betreft even goed als de buurjongen die met een boodschappenlijstje de stad wordt ingestuurd.

Deel dit bericht

4 Reacties

Èrik van der Veen

Heeft in Nederland ook wel potentie denk ik. Zo ken ik bijvoorbeeld wel wat 65-plussers die nu voor zo’n 8 euro per uur wat (lease)auto’s rondbrengen in Nederland.

Fred van Rijswijk

@erik van der ven, dat denken wij ook, daarom ben ik delvry gestart, alleen dan zonder 8 mln investering 😉

Wij richten ons zeker op ouderen, maar ook jongeren, eenmaal aangemeld als bezorger kan je zelf via de app aangeven dat je orders wilt ontvangen en kan je orders accepteren. Eenmaal een order geaccepteerd wordt de order van de klant binnen 1 uur of een tijdstip ‘s-avonds.

Fred van Rijswijk

Ps., de kracht zit hem in lokaal bezorgen vanuit lokale winkels, met lokale mensen!

Tamara. Veraart

@ Fred van rijswijk, Inderdaad, dit zijn we ook terug in de Lokale webshops van onze klanten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond