Deel dit artikel
-

Kabelbedrijf Cogas op vingers getikt door Twenteraad

Kabelbedrijf Cogas mag van de gemeenteraad van Twenterand niet zomaar Caiway als partner kiezen. De onderneming wil de samenwerking met Ziggo beëindigen, maar kan dat niet doen zonder op zijn minst vijf aanbieders voor glasvezel te selecteren. Daarnaast hebben de gemeenten opgeroepen om de wisseling van provider uit te stellen.

Klanten van Ziggo in Twente worden door hun netwerkbeheerder Cogas gedwongen over te stappen naar een andere aanbieder. Dat heeft geleid tot een stroom aan klachten op sociale media, internetfora en bij de Consumentenbond. ‘Bijzonder klantonvriendelijk’, noemde de Consumentenbond het besluit van Cogas.

De gemeenteraad van Twenterand kwam vorige week speciaal bijeen om te praten over de onrust die is ontstaan bij klanten van Cogas. Die worden gedwongen een andere e-mail adres te nemen en krijgen ook een ander tv pakket.

Caiway is geen toevallige partner. Almelo, Borne, Dinkelland, Hardenberg, Hof van Twente, Oldenzaal, Tubbergen, Twenterand en Wierden waren tot enkele jaren geleden volledig aandeelhouders van Cogas, maar verkochten de helft van de aandelen voor 25 miljoen dollar aan Investeringsmaatschappij Communication Infrastructure Funds (CIF) van de Rabobank. CIF is eigenaar van Caiway.

Er is nog met Ziggo onderhandeld over verlenging van de lopende overeenkomst, maar de kabelaar zou dan verplicht zijn om diensten via glasvezel te leveren. Dat wilde het bedrijf niet. ‘Laat het helder zijn, de overgang is niet terug te draaien,’ aldus wethouder René de Vent, die de gemeente Hardenberg als aandeelhouder van Cogas vertegenwoordigt. ‘Maar het moet wel goed worden begeleid. Omdat er veel onrust is ontstaan en er nog veel vragen leven, dringen we gezamenlijk aan op uitstel.’

‘Door een dochterbedrijf van Cogas te laten investeren in de aanleg van de kabels en die ook nog eens de aanbieder wordt, heeft Cogas bij de consument de schijn van monopolie gewekt,’ vertelde Hans Vedder, hoogleraar economisch recht in Groningen zaterdag in VARA Kassa. ‘Cogas had zich daar vrij van moeten houden door op zoek te gaan naar een andere investeerder die vrij staat van het bedrijf. Ook waren ze niet echt handig in hun communicatie naar de consument.’

Deel dit bericht

1 Reactie

E.Drenth

Het is schandalig dat er zo met klanten wordt omgesprongen.Je wordt gedwongen een leverancier te nemen welke je helemaal niet wilt .je e-mail adres moet worden gewijzigd.Terwijl ook andere bijkomende zaken kosten zullen meebrengen.Cogas zal deze kosten beslist niet vergoeden.Schandalig!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond