Deel dit artikel
-

Een derde online aankopen mobiel afgerond

Een op de drie online transacties wordt op een telefoon of tablet afgerond in Nederland. Daarmee blijkt dat mobiel, hoewel nog steeds groeiend, een volwassen verkoopkanaal.

Nieuwe kwartaalcijfers, gebruikscijfers, van performancemarketingbedrijf Criteo laten dat zien.

Omgekeerd wordt dus 65 procent van de transacties op een desktop of laptop afgerond. Piet Hein Kerkhof van Criteo Benelux & Nordics: “Bij die groep speelt mobiel ook nog een rol, bijvoorbeeld in de oriëntatie voorafgaand aan de aankoop.” In Engeland ligt dat percentage overigens op vijftig procent.

Op basis van het onderzoek schetst Kerkhof ook een gebied in marketingland dat nog bijna braak ligt. “Cross device matching, de praktijk waarbij de uitingen die een consument achtereenvolgens ziet op elkaar aansluiten. De banner sluit aan op de Facebook-uiting die je later ziet. En later bijvoorbeeld search en mail. Dat is echt de volgende stap, maar een kleine inventarisatie op eDay,waar ik sprak, leerde dat niemand in het publiek dit al doet.”

“Cross device matching kan voor vijf tot tien procent meer sales leiden in een bestaande campagne.”

Voor het vierde kwartaal verwacht de noordelijke baas van het Franse technologiebedrijf een extra grote piek in mobiele transacties, “uit last minute aankopen rondom Sinterklaas.”

Nieuwe categorieën klanten zijn doe-het-zelvers en supermarkten. “Die weten allemaal welke ROI ze verlangen op hun marketinginvesteringen/”

Criteo toonde begin augustus, bij de halfjaarcijfers, een omzetgroei van 64 procent tot 271 miljoen euro.

Foto: Mario Mancuso (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Gertjan

Wie moeten we geloven? Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2015 wat recent is gepubliceerd blijkt dat 6 procent van de Nederlanders via de telefoon koopt. Vier dagen geleden is daarover dit bericht geplaatst: http://www.emerce.nl/research/email-onmisbaar-ebusiness

Enige redactionele nuancering lijkt gerechtvaardigd, een dergelijk groot verschil kan in vier dagen niet zijn ontstaan.

Rik

Onder de term mobiel in dit artikel valt naast de smartphone ook de tablet. Bij je vorige bron is het dus 6% + 12% = 18%. Tel daarbij op nationaal vs. internationaal, data vs. enquête en natuurlijk wat marketingmarge: voila, je zit op 1/3e.

Rob

Je vergelijkt hier het aantal verkopen met het aantal mensen die kopen. Het kan goed zijn dat 6% van de Nederlanders via de telefoon koopt, maar dit zegt niets over het aantal aankopen dat ze doen. Die 6% zou goed verantwoordelijk kunnen zijn voor 20% van de online aankopen. Aan de andere kant van die 6% staan namelijk ook mensen die alleen in fysieke winkels aankopen doen. Tel daarbij de mensen op die via de tablet kopen (die zijn namelijk ook niet meegenomen in het onderzoek wat jij aandraagt) en je kan eenvoudig op 1/3e uitkomen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond