Deel dit artikel
-

Facebook Aanbiedingen: ‘Het werkt, maar verwacht veel klachten’

Nederlandse gebruikers van Facebook worden deze week vermoedelijk overstroomd met aanbiedingen. Facebook Offers ging eind vorige week live in Europa en online marketeers gooien alles in de strijd om hun eerste indrukken op te doen.

Actiecode, Uit Met Korting en Couponcode waren in Nederland ongeveer de eerste partijen die Facebook Aanbiedingen inzetten. De partijen selecteerden een kortingsactie uit hun assortiment en plaatsten dat als ‘speciale aanbieding’ op de wall van hun volgers en hun vrienden. Dat is een nieuwe marketingmiddel voor Facebook om geld mee te verdienen.

Couponcode promootte tot gisteren een actie waarbij C&A op zijn hele assortiment twintig procent korting gaf. Afgelopen zaterdag had Christiaan Solcer op deze manier 77.000 mensen bereikt, maandag waren dat er 1,5 miljoen. “De actie is helemaal viraal gegaan.”

“We hebben acht euro geïnvesteerd in Facebook voor deze actie en C&A kreeg daar 25.000 euro nieuwe omzet voor terug. Zo’n veertigduizend mensen hebben de Aanbieding geclaimd, gingen naar de C&A-site en 2,3 procent deed daadwerkelijk een aankoop.”

Dat verrassend goede resultaat komt volgens Solcer door de nieuwigheid van dit reclamemiddel op Facebook. Tot eind vorige week was het enkel in Engeland en Amerika beschikbaar, nu is het uitgerold over heel Europa.

Een actie van Uit met Korting voor V&D onder diens 162.000 volgers leidde tot zesduizend claims van de kortingsbon.

Actiecode deed een actie met een coupon van Zalando. Die werd 1.500 keer geclaimd. Jochem Vroom van die site: “Het is nu heel viraal, maar dat zal wel wegebben. Je zult zien dat het komende week veelvuldig wordt ingezet. Iedereen wil het testen. Het is leuk, vers maar ook vroeg. Je weet niet waar het naartoe gaat. We zien wel, dat Aanbiedingen heel goed converteren op mobiel.”

Ook Solcer vreest dat Nederland komende week overspoeld wordt met Facebook Aanbiedingen. Veel bedrijven zullen het testen, veel consumenten zullen de kortingsbonnetjes doorsturen naar hun vrienden. “Dat leidt vast tot een stortvloed van negatieve ervaringen.”

Een van zijn eerste constateringen is, dat adverteerders duidelijk moeten communiceren over de actievoorwaarden. “Onze actie gold alleen voor de C&A-site. Er waren echter mensen die de bon hadden uitgeprint en naar de winkel waren gegaan. Daar wist men niets van de actie af. Retailers zullen de consumenten en hun personeel dus goed moeten gaan informeren bij dit soort acties. We kregen ook reacties van mensen die zich afvroegen hoe de actie op hun wall terecht kwam.”

Couponcode test nu een actie voor NRC Media. De eerste resultaten daarvan zijn niet te vergelijken met die van C&A. “Het hangt dus echt van het merk en de inhoud van de actie af.”

Foto: Kevin Krejci (cc)

Deel dit bericht

18 Reacties

Jochem Vroom

Als je het goed doet hoef je natuurlijk geen enkele klacht te ontvangen. Dus de conclusie in de titel gaat alleen op voor de onbezonnen acties. (bijvoorbeeld die idiote treinkaartjes actie)

Wij hebben er voor gekozen om dit voorlopig minder te doen en kleiner te testen omdat onze fans dit nu als ongewenst kunnen beschouwen.

Christiaan Solcer

Van mij uit nog even een kleine update op de campagne:
De omzet voor C&A is in de webshop inmiddels opgelopen tot over 33.000 euro.

Ook nog enkele tips bij het aanmaken van een FB Aanbieding:
Er dient in beginsel gekozen te worden voor Online, Offline of Online+Offline. Na deze keuze wordt er helaas door Facebook nergens gecommuniceerd waar de Aanbieding voor toepassing is. We hebben bij de C&A actie vanzelfsprekend gekozen voor alleen Online, maar dit werd naar de consument niet gecommuniceerd in de email die zij ontvangen van Facebook met tot gevolg dat mensen er mee naar de winkel gingen.

De vrije tekst die je kan plaatsen bij een FB aanbieding is beperkt tot 90 tekens. Dit is erg weinig om de hoogte van de korting en de voorwaarden aan te geven. Benadruk in deze tekst dus waarvoor de aanbieding van toepassing is. (Zoveel % op categorie X alleen in de Webshop)

Let ook op de einddatum, Facebook gebruikt T/M dus laat de aanbieding niet onnodig een dag langer doorlopen en voorkom hiermee mogelijke discussies met klanten.

De kracht van deze actie lag ook dat de korting echt fors was (20%) en dat de consument dit zelf kon activeren door een kortingscode. Bij een aanbieding zal het virale effect dus minder zijn dan bij een kortingscode waar de consument zelf de prijs ziet veranderen. De aanbieding was ook van toepassing op de hele webwinkel en niet alleen een product of categorie.

Tot zover onze eerste bevindingen. Mochten er vragen zijn dan kunnen jullie me altijd mailen.

Stijn Kruijssen

Wij zien op acties op onze Facebook pagina’s van Schoenen.nl en Jurkjes.nl ook goede resultaten, maar uiteraard is dit korte termijn succes. Eens met Jochem dat als je het goed doet en communiceert, het geen enkele klacht hoeft op te leveren maar juist enthousiaste fans EN tevreden adverteerders (in het geval van een affiliate).

Op de lange termijn zie ik een tegenstrijdigheid: Op de lange termijn zal de viraliteit er uit gaan: of omdat Facebook dit zelf aan banden legt (door klachten over deals of klachten over het aantal claim-berichten dat men op de timeline zal zien) of omdat consumenten beter zelf zullen zien wat goede en minder goede/slechte deals zijn en aanbiedingen dus minder snel zullen claimen en delen..

Aan de andere kant lijkt Facebook met deze aanbiedingen nu dan -eindelijk- los te komen van het gevoel dat heerst: mensen op Facebook hebben geen koopintentie. Als Facebook dit op de juiste manier weet uit te werken, zouden ze zomaar eens een concurrent van Google kunnen worden als het gaat om mensen met een ‘zoekopdracht met koopintentie’.

Bram

Onze bevindingen zijn ook positief, een actie is viraal gegaan, maar 2 andere acties overigens niet. Het hangt inderdaad zeer van de actie af én van het publiek. De C&A actie deed het bij ons een stuk minder goed dan bij Christiaan.

Stijn Kruijssen

Ook wij hebben sinds vrijdag getest op onze Facebook pagina’s van Schoenen.nl en Jurkjes.nl en de resultaten zijn absoluut positief. Uiteraard is dit effect op de omzet voor de korte termijn.

Eens met Jochem dat een goede actie helemaal niet tot klachten hoeft te leiden, maar ook eens met Christiaan dat het dan bijvoorbeeld handig is als Facebook zelf communiceert dat een actie alleen online te gebruiken is (zeker omdat je dit bij het plaatsen van de actie wel moet aangeven).

Voor mensen die een aanbiedingen willen plaatsen: volg de tips van Christiaan op en zorg dat je toegevoegde waarde biedt voor de consument en als je affiliate bent ook voor de adverteerder.

Op de lange termijn verwacht ik dat de viraliteit er inderdaad uit zal gaan. OF omdat Facebook zelf maatregelen neemt (in verband met teveel schimmige acties of klachten van gebruikers vanwege een overvolle ‘claim’ timeline), OF omdat consumenten zelf beter gaan selecteren welke acties goed zijn en echt willen gebruiken. Als het nieuwe er van af is, zal niet iedereen lukraak aanbiedingen gaan claimen/delen.

Aan de andere kant denk ik dat deze ontwikkeling van offers/aanbiedingen op de lange termijn voor Facebook heel positief kan uitpakken. Er zijn natuurlijk veel geluiden dat het publiek van Facebook geen koopintenties heeft (een kleine ramp) maar als ze dit hele aanbiedingen verhaal goed uitwerken, verwacht ik dat ze best eens de concurrentie aan kunnen gaan met Google als het gaat om surfers die een ‘zoekopdracht met koopintentie’ hebben. Oftewel: Facebook als de start van je zoektocht naar een product of aanbieding, in plaats van Google.

Ik ben erg benieuwd wat de toekomst zal brengen en of Google bijvoorbeeld ook in Adwords mogelijkheden zal bieden om concreter acties / kortingscodes te promoten.

Harmen Visscher

Als toevoeging op het duidelijk communiceren en de learning van de actie:

C&A Online is een van onze klanten die we helpen met het realiseren van hun online doelen en deze actie is vanuit het affiliate programma dat wij voor hen managen uitgezonden.

Nu zijn wij het helemaal eens met het punt aangaande het duidelijk communiceren maar willen we wel duidelijk maken dat dat niet alleen tussen online en de fysieke retail organisatie betreft maar ook tussen adverteerder en affiliate.

In bovenstaande case is de betreffende affiliate zonder enige communicatie afgelopen vrijdag aan de slag gegaan met de kortingscode op Facebook die voor andere doeleinden was bedoelt (mailingen en kortingscodes overzicht-sites).
Gevolg is dat er geen controle was op de uiting en het volume waardoor er diverse klachten zijn gekomen van consumenten die met hun kortingscode in de fysieke winkels kwamen. Dit is iets wat we graag voorkomen hadden.

Learnings zijn:
– Het is een uiting met enorme potentie qua volume voor wat betreft visibility, traffic en sales.
– Alle externe uitingen (die op deze manier zo groots aanwezigheid kunnen realiseren) moeten ten allen tijden vooraf approved worden omdat het virale effect enorm kan zijn
– Veel mogelijkheden en potentie voor realiseren synergie tussen online en offline (cross mediaal effect is inmiddels op een minder leuke wijze aangetoond 😉 )

Daarnaast zou ik alle adverteerders en affiliates die campagnes als deze gaan inzetten adviseren goed met elkaar te overleggen wat/hoe er wordt gecommuniceerd en wat de maximale volumes zijn.

Stijn Kruijssen

Maximale volumes Harmen, really?

Harmen Visscher

@Stijn 🙂 Om eerlijk te zijn heb ik lang nagedacht of ik ‘maximale volumes’ moest gebruiken want dat strookt natuurlijk niet met het idee achter affiliate marketing; een C&A fysieke winkel zal ook niet om 15.00 sluiten als er meer dan X verkocht wordt. Echter in dit specifieke geval ging het om 20% korting dat door meer dan 50.000 mensen werd geclaimd.. Daar hadden we voor het weekend geen rekening mee gehouden..

Stijn Kruijssen

Als het bij een specifieke actie (zoals de 20% korting hier) de bedoeling is dat hij maximaal XX keer wordt gebruikt, is natuurlijk de vraag wat het doel van de actie precies is.

Harmen Visscher

@Stijn; het doel van een actie als deze is het realiseren van additionele sales. Bovenliggende online doel is het realiseren van maximale omzet binnen een gestelde randvoorwaarde (marge). Deze twee moeten in balans zijn en proberen we altijd te optimaliseren.

Remy Steijger

Heel belangrijk punt onderaan het artikel, waarbij de traditionele retail en de online activiteiten niet altijd goed aansluiten. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik in een winkel sta met een Foursquare actie op m’n smartphone, maar dat het personeel geen idee heeft wat dat is. Communicatie, juist richting het personeel is zo belangrijk.

Yves Snoeren

Ik begrijp het nieuws niet hiervan, we doen dat al een jaar?

Yves Snoeren

Oh, op die manier 🙂

konstanze Mulstegen

Inmiddels is het budget veel hoger geworden!

Erwin Meester

Als bedrijven rekening houden met de regels :http://www.likeconomics.nl/2012/09/de-5-regels-van-facebook-aanbiedingen/
en de consument wordt voorgelicht: http://on.fb.me/TGSIAW
dan gaat het met die klachten vast wel meevallen.

Anneli

Heren en dame, bedankt voor al jullie input. Ik ben sinds vandaag wekelijks op BNR te horen over trends en ontwikkelingen op social media en heb dit keer Facebook Offers behandeld. Ik begreep inmiddels van Christiaan Solcer dat er wel een cap zit op het aantal mensen wat een Offer mag claimen maar dat dit op het eerste oog alsnog enorm hoog ligt. Ik verwacht hier wel problemen mee, jullie ook?

Voor wie de uitzending wil terug luisteren en m’n column wil lezen bij deze het linkje: http://bit.ly/SF7YrF

Chantal

Dan zou het inderdaad meevallen Erwin, jammer genoeg werkt het zo in praktijk meestal niet. Overigens zie ik maar weinig aanbiedingen op Facebook voorbij komen de laatste tijd.

Koopjes

En nu gebruikt niemand het meer, ik zie ze niet meer voorbij komen iig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond