Google jaagt op Foursquare

Google Maps ontwikkelt zich gestaag tot een concurrent van Foursquare. Gebruikers van de mobiele landkaarten kunnen zien welke vrienden hoe vaak inchecken. MKB’ers krijgen beter zicht op hun vaste klanten.

Vorige week verscheen een nieuwe versie van Google Maps Mobiel waar, naar nu blijkt, een nieuw spelelement zit verwerkt. Inchecken op locaties was al langer mogelijk, maar nieuw zijn de overzichten die laten zien welke Google+-vrienden hoe vaak inchecken.

De nieuwe functie lijkt een aanpassing van de reeds bestaande Googledienst Latitude. Daarbij kan iemand selecte gebruikers laten weten waar hij is. Die functie wordt nu geïntegreerd in Maps en Google voegt er scorebordjes aan toe.

Foursquares spelelement met schildjes en diens tips om bepaalde locaties te bezoeken, ontbreken vooralsnog aan Google Maps.

Maps biedt al enige tijd de optie om ergens in te checken. Tot een aantal maanden geleden kreeg een gebruiker zelf te zien of hij een toevallige bezoeker, vaste gast of VIP is bij die locatie. Hoe vaker iemand inlogt, hoe prominenter zijn aanduiding. Deze terminologie is echter verdwenen uit Maps.

Locatie-eigenaren, ondernemers die hun Places-pagina hebben geclaimd, kunnen in de statistics van hun Places Dashboard nog wel het bezoekgedrag aan hun zaak bekijken. Het is daarbij niet mogelijk individuele klanten te identificeren.

Foto: Laihiu (cc)

Deel dit item

Gerelateerde items

Reactie plaatsen