Deel dit artikel
-

IAB Nederland overweegt voorlichtingscampagne adblockers

IAB Nederland, de branchevereniging van online adverteerders, overweegt een voorlichtingscampagne voor consumenten over adblockers. Een derde van de Nederlanders die wel eens een adblocker gebruikt, is daar alweer mee gestopt. Toch zijn gebruikers over het algemeen positief over adblockers, zo blijkt uit eigen onderzoek van IAB Nederland en Mediabrands.

Uit het onderzoek blijkt dat adblockers over het algemeen een positief imago hebben. Dit geldt zowel voor de huidige gebruikers als voor de niet-gebruikers van adblockers.

Op zich begrijpt 69 procent van de respondenten dat advertenties in feite de betaling vormen voor diensten, apps en websites op internet. Desalniettemin weerhoudt dit het publiek er niet van om een adblocker te installeren.

De branchevereniging voor online adverteerders vindt de ontwikkelingen zorgelijk. Het IAB denkt dat uitgevers nu ook individueel in dialoog moeten gaan met hun gebruikers.

Er is echter meer kennis nodig over de motivatie en drijfveren van de consumenten, zowel branchebreed als specifiek per individueel merk of dienst. De resultaten, bevindingen, datasets en vragenlijsten van het eerste onderzoek zullen daarom eerst exclusief ter beschikking worden gesteld aan de leden van IAB Nederland. Daarna wordt een mogelijke voorlichtingscampagne voor consumenten ontwikkeld. ‘Om hen op deze wijze bewust te maken van de vele voordelen van digitale marketing.’

Deel dit bericht

5 Reacties

Frank

Het web is niet bedacht voor advertenties. Daar verandert “voorlichting” niets aan.

Geen enkele webgebruiker zit te wachten op allerlei rotzooi die ongevraagd over zijn browservenster wordt uitgestort. Een bedrijf dat zijn businessmodel op dit soort onzin heeft gebaseerd, is domweg verkeerd bezig.

Karel

“Er is echter meer kennis nodig over de motivatie en drijfveren van de consumenten, zowel branchebreed als specifiek per individueel merk of dienst.”

Dus de kop is onvolledig of wellicht zelfs onjuist:

IAB moet dus eerst maar eens beginnen met een voorlichtingscampagne voor adverteerders en publishers.

“Op zich begrijpt 69 procent van de respondenten dat advertenties in feite de betaling vormen voor diensten, apps en websites op internet.”

Ook dit is maar gedeeltelijk waar en als op deze manier wordt voorgelicht onvolledig en wellicht zelfs misleidend. Voor veel publishers is het gewoon een mooie inkomstenbron.

Marcel

Ik heb zelf helemaal niets tegen advertenties, maar vaak worden ze tegenwoordig door je strot geduwd. Zie bijvoorbeeld de grote advertentie in de header van Emerce die de hele gebruikerservaring verstoort…

Juist door die opdringende vorm van adverteren kiezen steeds meer consumenten voor een AdBlocker…

Hans

@Marcel, ik denk dat het overgrote deel van Nederland er hetzelfde over denkt als jij. Advertenties zijn prima, maar met mate en relevant.

Er zijn helaas partijen die grossieren in formaten die ervoor gemaakt lijken te zijn de gebruiker te irriteren. Groot, veel, vaak en irrelevant.

Hier ligt ook een rol voor de uitgever om te kiezen voor de bezoekers en niet voor het geld. Het is jammer dat deze partijen de advertentiemarkt in een slecht daglicht zet.

JeroenW

Ja, jippie! Laten we nog ’s een rondje tegen mensen gaan praten ipv met mensen! Dat heeft in het verleden ook zulke goede resultaten opgeleverd!

De industrie heeft het er naar gemaakt door met steeds irritantere en opdringerige banners te komen en door gebruikers steeds meer te volgen. Dat wordt men zat en nu moeten marketeers huilen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond