Deel dit artikel
-

Miljoen euro met webshop bedrijfskleding

Proforto.nl is net iets meer dan een jaar oud, maar de webshop voor bedrijfskleding doet nu al tegen de miljoen euro omzet. “Op een markt van anderhalf miljard euro”, aldus een van de oprichters Jelle Gudden.

“Vijftig à zestig procent van de Nederlandse beroepsbevolking draagt bedrijfskleding. Het meeste daarvan gebeurt offline, maar we staan aan de vooravond van grote veranderingen.”

Gudden signaleert dat de inkoop van kleding en toebehoren steeds vaker decentraal, door de medewerker zelf, gebeurt vanuit een persoonlijk budget. “Oude bedrijfsmodellen vallen uiteen omdat men, al gewend aan internet, ook voor werkkleding op internet gaat zoeken.”

Medewerkers van bijvoorbeeld BAM, Mediamarkt, ProRail en Buurtzorg wenden zich nu al regelmatig tot ProForto voor het professionele aankopen.

“Ze bestellen nu overwegend tussen de een en vijf artikelen, maar volgend jaar willen we het segment kleding naar een hoger niveau tillen zodat de orderhoeveelheid tussen de vijf en vijftig komt te liggen.” Een manier om dat te doen is door de personalisering van kleding mogelijk te maken, bijvoorbeeld door bedrijfslogo’s of -namen op de kleding te drukken of erop te borduren.

Volgens de jonge ondernemer is een verdrievoudiging van de omzet op niet al te lange termijn een haalbare kaart. Maar daar houdt de ambitie niet op. Gudden en compagnon Rik Burgersdijk denken na over internationalisering van hun concept. “De vraag is wat je wanneer doet in termen van strategie. We zoeken een partij met kennis om de juiste strategische keuzes te maken.”

De jaar oude onderneming zorgt in eerste instantie voor nogal wat beroering onder leveranciers. Proforto houdt namelijk zelf geen voorraden aan, maar ontwikkelde software om orders direct naar de leveranciers te sturen. Van hen wordt verwacht dat ze binnen 24 uur leveren. En dat betekende nogal een omslag in denken en doen. “We werken nu met zeventig leveranciers die 130 merken leveren.”

Het bedrijf heeft naar eigen zeggen nu tienduizend klanten die vanuit een kantoor bij het NS-station in Nijmegen worden bediend.

Foto: Emergency Brake (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond