Deel dit artikel
-

Nederlandse jeugd is online veelkoper

Als de jeugd de toekomst heeft, staat retailend Nederland aan de vooravond van grote veranderingen. CBS-cijfers laten zien dat jongeren tot 25 jaar nu al digitale veelkopers zijn.

Webwinkels kunnen het in de komende jaren drukker gaan krijgen dan hun fysieke tegenhangers. Jongeren zijn in vier van de tien categoriën producten en diensten die het CBS onderzocht namelijk de grootste uitgevers. Het gaat vooral om gebruiksvoorwerpen die niet te maken hebben met het runnen van een huishouden. Niet vreemd, omdat ze daar in beperkte mate verantwoordelijk voor zijn.

De productgroepen in Leermateriaal, Games, Elekronische benodigdheden en Kleding geven 12- tot 25-jarigen meer uit dan welke andere groep ook.

Cijfers van het CBS laten zien dat Nederland zes miljoen frequente e-shoppers kent. Frequent houdt in dat een respondent in de afgelopen drie maanden minimaal één online aankoop deed. Zestig procent van Nederland valt daaronder. Nog een 22 procent koopt minder vaak via internet maar zeker minimaal een keer per jaar.

Jongeren kopen gemiddeld vaker via internet. Hun aankopen hebben gemiddelde een lagere aankoopwaarde dan oudere doelgroepen. Laatstgenoemde groep geeft makkelijk honderden tot enkele duizenden euro’s per jaar uit aan vakanties, tripjes en uitjes.

In 2013 gaf 83 procent van de 12- tot 75-jarige internetgebruikers aan online te winkelen, aldus het CBS. Dat komt neer op 10,3 miljoen mensen, 0,4 miljoen meer dan in 2012.

Foto: Viola Damiani (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Marc Majolee

Duidelijk! Wanneer gaan de ‘heren en dames grijze koppen’ dit beseffen, accepteren en op inspelen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond