Deel dit artikel
-

Omzet Duitse media met paid content: 242 miljoen

Duitse publieksmedia zagen de omzet uit online ‘paid content’, betaalde kopij, met 27 stijgen tot 242 miljoen euro.

Alhoewel de groeicurve afneemt, is er duidelijk nog sprake van dubbelcijferige groei. Duitse consumenten trekken van jaar op jaar steeds makkelijker en meer de portemonnee om online af te rekenen voor digitale kopij van kranten en tijdschriften.

Tweederde van de digitale betalingen, daar vallen zowel losse artikelen en app-abo’s onder, stromen naar de bankrekeningen van kranten. De rest valt toe aan tijdschriften.

Volgens onderzoeker pv-digest.de zijn de verdienmodellen van kranten aanzienlijk simpeler dan bij tijdschriften. Kranten verdienen via e-paper, paywalls en mobiele apps. En, sinds kort in Duitsland, microbetaalsystemen als Blendle. Tijdschriften proberen een breder spectrum aan distributie- en verkoopmethodes, tot aan expertimenten op tv.

Met een online circulatie-omzet van meer dan twintig miljoen euro is Bild veruit de grootste, gevolgd door Frankfurter Allgemeine en Süddeutsche Zeitung. Zij realiseren respectievelijk iets meer en minder dan tien miljoen.

Foto: Maya-Anaïs Yataghène (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond