Deel dit artikel
-

Snap donderdag naar de beurs voor 17 dollar per aandeel

Snap gaat donderdag voor 17 dollar per aandeel naar de beurs. De beurswaarde wordt daarmee zo’n 24 miljard, uitgaande van 200 miljoen uitstaande aandelen.

Dat berichten zowel Bloomberg als The Wall Street Journal en inmiddels heeft Snap Inc de prijs ook zelf in een persbericht bevestigd. Aanvankelijk berichtte de FT dat het aandeel bij de beursgang tussen de 14 tot 16 dollar zou gaan kosten. Snap Inc. hoopte in eerste instantie te werken met een waardering van 25 miljard dollar, maar dat bleek iets te optimistisch.

De beursgang aan de New York Stock Exchange wordt gezien als de belangrijkste van 2017, hoewel Uber, Airbnb en databedrijf Palantir nog moeten volgen, maar is tegelijk controversieel. Sceptici vrezen eenzelfde lot als Twitter, dat veel van zijn beurswaarde heeft verloren.

Opvallend aan de beursgang is verder dat twee van de drie bedenkers van Snapchat, Evan Spiegel en Bobby Murphy, al het stemrecht houden. Houders van publieke aandelen krijgen geen stemrecht.

Het bedrijf leed vorig jaar bovendien een megaverlies van 500 miljoen dollar, terwijl er nauwelijks zicht is op inkomsten. Met de beursgang wil Snap 3,4 miljard dollar uit de markt halen, maar wat daarmee moet gebeuren schijnt CEO Spiegel nog amper te weten. In 2016 genereerde Snap amper 400 miljoen dollar met 158 miljoen actieve gebruikers.

Snap Inc is begonnen met de verkoop van camerabrillen, maar zou ook drones en 360 graden camera’s hebben overwogen.

Snapchat trekt overigens steeds meer oudere gebruikers aan, voornamelijk de ouders van tieners die de app gebruiken. De leeftijd van die ouderen is tussen de 45 en 54 jaar.

Een en ander blijkt uit onderzoek van eMarketer. Dat bureau verwacht dat ruim 70 miljoen Amerikanen gebruik gaan maken van de app dit jaar.

Zo’n 6,4 procent daarvan betreft ouderen, een duidelijke stijging ten opzichte van vorig jaar. En dat gaat nog verder. 13,3 procent van de gebruikers zullen in. 2019 45 plussers zijn.

Het gevaar bestaat daarmee wel dat Snapchat, net als Facebook, een ’speeltje voor ouders’ wordt en daarmee minder aantrekkelijk voor tieners. Toch denken experts dat Snapchat zijn content zal gaan verbreden om ook oudere gebruikers aan te trekken.

De groei van Snapchat lijkt in elk geval tot stilstand gekomen, volgens cijfers die comScore begin 2015 al publiceerde. De groei van Snapchat in Nederland neemt de laatste maanden zelfs in rap tempo af. Niet alleen zakt het aantal nieuwe installaties op mobiele telefoons weg, ook het gebruik neemt ook af. Dat blijkt uit het meest recente Dutch Apps Market rapport van Telecompaper.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond