Deel dit artikel
-

Tv-producent MediaLane koopt MCN Mediakraft Nederland

De jonge televisieproducent MediaLane van Iris van den Ende koopt per 1 mei het multichannelnetwerk Mediakraft Nederland. Dat zal zijn activiteiten verder ongewijzigd voortzetten onder de naam Onlane.

“Mediakraft was niet op zoek naar een verkoop van de Nederlandse tak en het eerste contact met MediaLane was erop gericht een samenwerking te sluiten”, legt directeur Jonatan de Boer (foto, rechts) aan Emerce uit. “Het klikte zo goed dat we een verdergaande optie van samenwerking in de vorm van een verkoop hebben onderzocht. Duitsland gunde ons dat.”

Het Duitse moederbedrijf van Mediakraft liet de Nederlandse operaties sowieso al vrij zelfstandig draaien. Inmenging was niet nodig. Het groene licht voor de verkoop is een teken van besef dat Onlane als zelfstandige eenheid zich beter kan ontwikkelen op de lokale markt dan als onderdeel van een concern.

MediaLane Holding koopt honderd procent van de aandelen Mediakraft Nederland. Over de overnameprijs doen de partijen geen uitspraken.

De Boer: “iris van den Ende is met haar 26 jaar nog jong en snapt goed in welke business we zitten. Het is dus ook niet de bedoeling om tv naar online te brengen en andersom. We willen het beste uit onze artiesten en talenten halen. Dat zou er ooit eventueel toe kunnen leiden dat iemand ook iets aan een tv-productie bijdraagt.”

Het primaire werk van Onlane blijft het faciliteren van goede online producties en het opbouwen van online publiek. Tv-producent MediaLane en online producent Onlane zijn in de nieuwe constellatie zusterbedrijven.

Of MediaLane een extra investering doet in Onlane wil De Boer niet met zoveel woorden zeggen. Wel is er sprake van een upgrade van zijn studiofaciliteiten en een geplande ‘groeiversnelling op het gebied van eigen content’. “We gaan een professionaliseringsslag maken.”

Mediakraft is een zogeheten multichannelnetwerk, een bedrijf dat online influencers ondersteunt bij het maken en exploiteren van hun digitale werk op – meestal – YouTube en daaruit afgeleide uitingen op andere kanalen. Het helpt zo’n 160 jonge mediamakers, ieder met een eigen professionaliteitsniveau. Daarnaast heeft het eigen YouTubekanalen, zoals Ponkers, deFilmfabriek, Tien, Striktgeheim en Whatsnew.

MediaLane is een televisieproductiebedrijf dat in 2014 werd opgericht en waarvan ook alle tv-activiteiten van Paul de Leeuw (Eva Media) onderdeel uitmaken. Het ontwikkelt en produceert formats voor de publieke en commerciële omroepen in Nederland. De drie aandachtsgebieden zijn Groot Amusement, Reality en Drama. Succesvolle formats zijn De Kwis, Pauls Puber Kookshow, Herrie in Hotel Spaander en het Musical Award Gala.

Foto: Peter Boer (c)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond