Deel dit artikel
-

Uber wil ook zakelijke vervoersmarkt veroveren

Uber gaat zich meer richten op zakelijke ritten. Dat vertelde het Amerikaanse bedrijf gisteren aan de internationale pers tijdens een Innovatie Toer georganiseerd door Salesforce in San Francisco. Een nieuw product genaamd Business Profiles moet het voor bedrijven makkelijker maken om ritten te declareren.

Uber heeft al ruim een jaar zakelijke accounts. Bedrijven kunnen vanuit een dashboard ritten van hun werknemers volgen, desgewenst in real time. Uber heeft 58.000 zakelijke klanten in 58 landen. Daaronder ondernemingen als Tesla, Deutsche Bank, JP Morgan en Barclay Bank. “Gemiddeld sparen bedrijven jaarlijks duizend dollar per werknemer uit aan taxikosten, daarnaast krijgen ze meer inzicht in de ritten zelf, wat de kans op fraude verkleint”, aldus een woordvoerder.

Tot nu toe was het ingewikkeld om zakelijke en persoonlijke ritten gescheiden te houden, met business profiles kunnen klanten makkelijker hun zakelijke ritten declareren. Daardoor verwacht Uber dat vaker gebruik zal worden gemaakt van de zakelijke diensten, die internationaal beschikbaar zijn.

De zakelijke ritten worden net als uberPOP afgewikkeld door privéchauffeurs met eigen auto’s. Ubers strategisch adviseur David Plouffe (ooit campagnemanager voor Obama)  betoogde gisteren dan ook dat zijn bedrijf een substantiële bijdrage levert aan de werkgelegenheid. “De economie is veel landen herstelt zich, maar de lonen blijven achter. We zien dat veel mensen voor Uber gaan werken om hun welvaartsniveau op te krikken. Ze kunnen zelf bepalen hoeveel uren ze voor ons willen rijden.

Volgens Plouffe is er geen bedrijf dat zoveel werk creëert. Hij noemt Caïro, waar Uber heel veel werklozen weer een nieuw bestaan heeft gegeven.  Maar ook in grote Amerikaanse steden heeft Uber tienduizenden chauffeurs.

Het verhaal over de werkgelegenheid komt niet uit de lucht vallen. In veel landen heeft Uber juridische problemen omdat de taxisector  het bedrijf als oneerlijke concurrentie ziet. Daarom laat Uber zich van zijn beste kant zien.

In meerdere opzichten. Volgens Plouffe worstelen veel steden met groei en congestie. “Gedeeld vervoer is een van de oplossingen. Daarom zijn we wat blij dat veel steden, zoals Mexico, instemmen met nieuwe regelgeving die initiatieven als uberPOP mogelijk maken. Daar profileert uiteindelijk iedereen van.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond