Deel dit artikel
-

Zalando lanceert platform influencermarketing

Zalando start een platform waar merken socialinfluencers kunnen vinden om voor hen reclame te bedrijven richting hun fans.

Onder de naam Collabary lanceert Zalando Media Solutions een nieuw label. Dat verkeert nog in bèta. Gedurende deze openbare testperiode is de inzet van het netwerk door merken en mediabureaus gratis. Daarna wordt het een betaalde dienst. De prijsstelling is niet bekend.

Collabary werkt met de gedachte ‘vele kleintjes maken een grote’. Merken die het platform gebruiken, kunnen er meerdere influencers selecteren om in te zetten. Als zij de klus willen, wat afhangt van de aard van gevraagde contentproductie en de vergoeding, zetten ze hun sociale bereik voor het merk in. Het bereik van meerdere influencers bij elkaar opgeteld kan al makkelijk het bereik van een modeblad evenaren.

Namen van aangesloten influencers zijn nog niet bekend, evenmin welke impact het op de Nederlandse markt kan maken.

Socialinfluencers spelen steeds vaker de rol van ‘merkambassadeur’ voor fabrikanten van lifestyleproducten en voor travelpartijen. Ze worden afgerekend op zaken als gerealiseerd bereik en interacties.

Collabary vraagt aan de influencers om duidelijk te melden dat de betaalde uitingen daadwerkelijk reclame zijn. Althans, als de lokale regelgeving daar om vraagt. Nederland en Engeland neigen die kant op. En ook YouTube verlangt van makers dat ze onomwonden vertellen wanneer ze voor een merk reclame maken.

Tot de eerste klanten van het nieuwe influencernetwerk behoren naast, natuurlijk, Zalando en Top Shops ook merken als Nike, Converse, Lee en Puma.

Socialadvertising, waar deze reclame vorm toe behoort, is een van de snelstgroeiende vormen van internetreclame qua budgetbestedingen.

Foto: sop220 (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond