Deel dit artikel
-

Engeland wil strengere reclameregels voor vloggers

De Engelse toezichthouder op de reclamemarkt, de ASA, wil duidelijkere regels voor adverteerders en vloggers. De grens tussen betaalde en niet-betaalde videoblogs dreigt steeds onduidelijker te worden.

Gisterenavond hield Guy Parker van de Advertising Standards Authority een toespraak waarin hij de strategie van zijn organisatie tot en met 2018 schetste. Duidelijkere regels over videoreclame en adverteerders is een van de belangrijkste componenten daarin. Morgen komt het bestuurd van de ASA bijeen. Dan zal Parker zijn plannen bespreken.

Bekende vloggers tonen steeds vaker gesponsorde producten in hun video’s op YouTube. Op zich is daar niets mis mee, zegt Parker, maar het punt is dat kijkers niet weten of die berichten betaald zijn of niet. “De regels voor reclame zijn dat de betaling en controle over de inhoud” als is het maar een deel van de video “onder regie van de adverteerder staat.”

Hij noemt een voorbeeld van koekjesfabriek Oreo dat vloggers tegen betaling op video koekjes liet likken bij wijze van wedstrijd. Videomakers vertelden dan wel dat de clip ‘mede mogelijk wordt gemaakt door Oreo’, maar dat was niet genoeg. Dat vond ook de ASA-toetsingscommissie eind vorig jaar, wat Oreo een berisping opleverde. Reclame moet als zodanig onmiskenbaar herkenbaar zijn.

Ook blogs en video’s van travelbloggers moeten duidelijk als reclame herkenbaar zijn als de reis grotendeels wordt betaald door een of meerdere bedrijven. In zijn toespraak geeft de leider van de toezichthouder het voorbeeld van bloggers die reis, verblijf en spullen krijgen van bedrijven, hun ervaringen delen maar niet melden dat ze op die manier in feite reclamemakers zijn.

“Natuurlijk, merken willen online kanalen gebruiken om te adverteren, maar wat als de grens tussen ‘paid, owned en earned’ onduidelijk vervaagd?”

Parkers organisatie sprak afgelopen maanden veel met vloggers. Zij zeggen blij te zijn met het nieuwe beleid van de ASA. “Het geeft hen macht en middelen om tegengas tegen geven aan bedrijven en hun PR-afdelingen die hen onder druk zetten om commerciële belangen te verbergen.”

Foto: Nan Palmero (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond