-

Explanimations: je value proposition in 60 seconden

Dave Hakkens studeerde in juni 2013 op zijn vijfentwintigste af aan de Design Academy in Eindhoven. Zijn afstudeerproject werd een enorme hit op YouTube met internationale aandacht van pers en bedrijfsleven als gevolg. Op 18 september 2013 zat hij in het programma De Wereld Draait Door aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk. Dave bereikte met zijn video in een week tijd ruim 12 miljoen mensen. Daarmee bewijst hij zeer overtuigend de kracht van een goed idee in combinatie met online video. Daarover gaat dit artikel: hoe je conversie spectaculair kunt verhogen met behulp van ‘explainer video’s’, ook wel ‘explanimations’ genoemd.

Succesverhalen

Er zijn genoeg succesverhalen uit de VS: Crazy Egg verdient $21.000 per maand extra door gebruik van een explanimation. De virtuele kluis Dropbox groeit met 1000 leden per dag mede door een explanimation pontificaal op de homepage te plaatsen. De conversie van de homepage van Work.com was 20 procent hoger met video dan de homepage zonder video.

Wat is een explanimation?

Een explanimation is een animatievideo waarin een website, app of product kort en bondig wordt uitgelegd. Het is de combinatie van audiovisuele aspecten die de explanimation zo waardevol maakt. Door het gebruik van tekst, beeld en geluid wordt de boodschap zo effectief mogelijk gecommuniceerd.

Conversie

Explanimations blijken een geheim wapen om je conversie flink op te krikken. De bedrijven die dit middel al inzetten, halen daarmee doorgaans indrukwekkende conversieverbeteringen. Volgens Internet Retailer verhoogt een video de waarschijnlijkheid van een aankoop met 85 procent. Daarnaast gaf 52 procent van de ondervraagde kopers aan dat de video het vertrouwen in het product verhoogde. Het gebruik van het woord ‘video’ in het onderwerp van een e-mail verhoogt het open-ratio met 13 procent en de CTR met 92 procent. Ook concludeert Internet Retailer dat 46 procent van de ondervraagden bereid is om een video te delen op sociale media.

Korte aandachtsspanne

In onze blogpost van twee weken geleden over Adaptive+Responsive Web Design toonden we al aan hoe kort de aandachtsspanne van mensen tegenwoordig is vergeleken met nog maar zo’n tien jaar geleden. Die van de mens is in een decennium gedaald van twaalf naar acht seconden. Daarmee is onze aandachtsspanne tegenwoordig korter dan die van een goudvis, die maar liefst negen seconden bij de les kan blijven.

goudvis

Verleiden

Dit betekent dat je maar acht seconden hebt om de aandacht van je bezoeker te grijpen met je landingspagina’s. Dus als je website en je serveromgeving super zijn geoptimaliseerd om je webpagina binnen één á twee seconden te tonen, hou je nog maar zes á zeven seconden over om de bezoeker te verleiden.

Vasthouden

Explainer-video’s zijn hiervoor heel geschikt. Mensen kijken doorgaans liever passief naar een film, dan dat ze actief iets moeten lezen. Uit onderzoek van Forbes blijkt dat 59 procent van drukbezette managers liever een video kijkt dan documentatie leest. Van hen klikt 65procent door naar de bedrijfswebsite vanaf Youtube. Dat komt natuurlijk omdat als de bezoeker eenmaal naar een filmpje kijkt, je z’n aandacht goed kan vasthouden. Met een goed script kun je de aandacht vasthouden met zo’n 20 woorden per acht seconden.

Beklijven

Uit onderzoek van The Institute of Educational Technology blijkt dat de overgrote meerderheid van de studenten visueel ingesteld zijn en beter leren via visuele dan gesproken leermiddelen. Explanimations zijn dan ook beter in staat om je boodschap over te brengen en te laten beklijven dan geschreven teksten. Een goed script is hiervoor wel essentieel. De optimale lengte van een video is één minuut. Dat betekent dat je in 150 tot 175 woorden je verhaal moet vertellen. Volgens de broers Tim en Daan Viergever van animatiebureau Animotus is dit voor veel bedrijven nog niet zo makkelijk. Zij vinden dat “bedrijven vaak op een hele formele manier beschrijven wat ze doen, terwijl een explanimation juist geschikt is om wat losser en informeler je boodschap over te brengen”.

En teksten?

Uiteraard wil dit niet zeggen dat je geen teksten meer moet gebruiken, want er zijn ook duidelijk grenzen aan de effectiviteit van Explainer video’s. Je kunt het middel het beste inzetten in combinatie met tekst en op landingspagina’s waar het belangrijk is om de aandacht van de bezoeker direct te pakken.

Video’s zijn goed voor SEO

Google is dol op video. Als je je filmpjes upload naar YouTube en Vimeo en voorziet van de juiste metadata (titel, omschrijving en tags), gaat dat je aanzienlijk meer zoekverkeer opleveren. Google neemt namelijk steeds vaker video resultaten op in de reguliere zoekmachine. Uiteraard wil dit niet zeggen dat je geen teksten meer moet gebruiken, want er zijn ook duidelijk grenzen aan de effectiviteit van explanimations. Je kunt het middel het beste inzetten in combinatie met tekst en op landingspagina’s waar het belangrijk is om de aandacht van de bezoeker direct te pakken.

Hoe gaat het in z’n werk?

De broers Viergever van Animotus leggen uit hoe het proces van het ontwikkelen van een animatievideo verloopt:

1. Doel van de video bepalen:
Wat wil je met de video bereiken? Wie is je doelgroep? Wat wil je uitstralen? En tenslotte, welke animatiestijl past hierbij?

2. Script opstellen:
De optimale lengte van een script is tussen de 150 en 175 woorden. Dat is tussen de 50 en 90 seconden video. Uit onderzoek is gebleken dat mensen niet langer hun aandacht er volledig bij kunnen houden en zullen afhaken. Een kort, krachtig en origineel script is dus essentieel.

3. Voice-over:
De keuze van de stem die het script gaat inlezen is niet onbelangrijk. Het draagt in grote mate bij aan de uitstraling van de video.

4. Storyboard:
Alle scenes als statische afbeeldingen.

5. Ontwikkeling explanimation
Storyboard wordt omgezet in bewegende animatie.

De video’s zijn ideaal te gebruiken op websites, sociale media en in e-mails. Ook op smartphones en tablets worden video’s prima weergegeven. Dat maakt video een zeer geschikt middel om informatie over te brengen.

Video? Animatie? Dat klinkt duur

Video, en zeker animatie heeft het imago zeer kostbaar te zijn. En vaak klopt dat ook. En de meeste bedrijven waar je dergelijke video’s kunt laten maken, rekenen bedragen vanaf zo’n € 10.000.

Maar het kan ook betaalbaar

Maar gelukkig zijn er tegenwoordig slimme bedrijven die het proces van script schrijven, animeren en inspreken zodanig hebben gestroomlijnd, dat Explainer-video’s in het bereik zijn gekomen van vrijwel elk bedrijf met een website.

Meer lezen?

Volg de links hieronder voor meer informatie over wat, waarom en hoe van Explainer video’s:

Deel dit bericht

5 Reacties

Tim Viergever

Hi Eric,
Informatief artikel. Wij waren al op de hoogte van de waarde van animatievideo, maar nu is het ook duidelijk voor je lezers. Groet, Tim

Patrick Rosema

Het is inderdaad een opkomend fenomeen. De kosten van een (simpele) animatie waren echter altijd al lager dan die van een ouderwetse video-opname. Zolang 3D buiten beschouwing wordt gelaten dan. Bij ons is in ieder geval al een hoop mogelijk onder het genoemde bedrag.

Shirley

Een goeie werkwijze voor het maken van de explanimation is om de klant in het voortraject te betrekken. Een sessie te houden waar globaal het script en storyboard wordt uitgewerkt.

Vidimatic

Hi,

Ben jij op zoek naar een heldere uitleganimatie? Neem dan ook een kijkje op http://www.vidimatic.nl

Wij maken vol passie animatievideo’s die helder uitleggen. Tempo-Team, Ministerie van Buitenlandse Zaken en Quantore behoren tot onze klanten.

Wellicht tot ziens.

Jerry

Leuk om terug te lezen, jammer dat het aantal voorbeelden zo eenzijdig is. Ook erg leuk om te zien dat de term “explanimation” die we ooit als starters bedachten nu zo breed gebruikt wordt!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond