Het nieuwe CPC-model van Beslist.nl: bevindingen na de eerste week

Per 1 juni is het nieuwe CPC-model van Beslist.nl ingegaan. Webwinkels rekenen nu af per outklik van de consument naar hun webshop. Beslist.nl neemt daarmee voorlopig afscheid van het ingevoerde CPS-model en de al lang gehanteerde on-site pop-up kliks, als je nog op CPC afrekende. Voorlopig, want Beslist.nl laat weten hoogstwaarschijnlijk volledig over te stappen op CPS. Wanneer is nog onbekend.

Gratis adverteren kan niet meer. Mocht je dat nu nog doen, dan houdt dit na 1250 outkliks op, vanaf 1 juni gemeten. Je gaat betalen voor zichtbaarheid op Beslist.nl. Terecht ook, als je bedenkt dat Beslist.nl een veel door Nederlandse consumenten gebruikt kanaal is voor online oriëntatie en aankoop.

We merken veel onrust onder retailers omdat de nieuwe outklik CPC’s een stuk hoger liggen dan voorheen, zo lijkt op het eerste gezicht. Hiermee wordt veelal de aanname gedaan dat deze aanpassing ten koste gaat van de uiteindelijke winst voor adverteerders. Maar is dat ook daadwerkelijk het geval? Feit is dat veel elektronicapartijen direct zijn gestopt met Beslist.nl.

Wat wij zien in de eerste week

Eén week data is vaak te weinig om een gedegen uitspraak te doen over bijvoorbeeld winstdaling. Daarnaast spelen factoren als de start van de salesperiode in fashion een rol omdat de conversies dan vaak hoger liggen. Het oude bod -laag of hoog- bepaalt uiteraard ook hoe groot de stijging of daling van je nieuwe CPC is. Deze elementen nemen wij voor nu niet mee in onze eerste bevindingen.

Bevindingen en verschillen per branche

Ongeacht de branche zien wij dat vrijwel elke webshop ervoor heeft gekozen om per 1 juni (of heel vlak daarna) niet de ‘oude cpc per outklik’ te hanteren maar juist de nieuwe ‘minimum cpc’ in te stellen, of 1 cent daarboven.

Fashion- en schoenenbranche

Wanneer wij de nieuwe eCPC’s (eerste week juni) met de eCPC’s van mei met elkaar vergelijken, zien wij dat de eCPC voor fashionretailers daalt of gelijk blijft, terwijl de eCPC’s van fashionmerken flink stijgt. Ik wil er wel op wijzen dat sommige webshops met bepaalde categorieën gratis op Beslist.nl vermeld stonden in de oude situatie. Deze enorme stijging van de ‘gemiddelde’ CPC bij ‘merken’ kan dus een vertekend beeld geven. We vergelijken hier puur de outkliks gedeeld door de kosten over deze periodes want de pop-up klik is sinds 1 juni gratis.

Effecten op de performance

Hier wil ik graag de kanttekening maken dat er nog geen optimalisatie heeft plaatsgevonden sinds livegang van het nieuwe CPC-model. Elk CPC-kanaal is namelijk rendabel te krijgen wanneer de juiste optimalisatie plaatsvindt.

1

Elektronica

Wanneer wij de nieuwe eCPC’s (eerste week juni) en de eCPC’s van mei met elkaar vergelijken binnen deze branche, zien wij hele andere ontwikkelingen dan in Fashion. De gemiddelde eCPC’s nemen voor sommige webshops soms toe met meer dan 150 procent. Overall stijgen ze voor alle webshops in deze branche. Hier wil ik er wel graag op wijzen dat sommige webshops met bepaalde categorieën gratis op Beslist.nl vermeld stonden in de oude situatie. Deze stijging kan dus een vertekend beeld geven. We vergelijken ook hier puur de outkliks gedeeld door de kosten over deze periodes want de pop-up klik is sinds 1 juni gratis.

Effecten op de performance

Hier willen we graag de kanttekening maken dat er nog geen optimalisatie heeft plaatsgevonden sinds livegang van het nieuwe CPC-model. Elk CPC-kanaal is namelijk rendabel te krijgen wanneer de juiste optimalisatie plaatsvindt. Verder zijn veel elektronica webshops meteen of kort na 1 juni gestopt. Hierdoor is de dataset wat klein en zijn de KPI-bevindingen hieronder gebaseerd op slechts een klein aantal webshops.

Hoe nu verder?

Hieronder deel ik een aantal tips om Beslist.nl, maar ook alle andere shoppingkanalen, winstgevend te krijgen. 

  • Staar je niet blind op het advies van Beslist.nl

Beslist.nl geeft een ‘oude outclick CPC advies’ waarmee je minimaal de ‘oude’ ranking behoudt. Op dit moment lijkt het voldoende om het ‘minimum CPC-bod‘ (of 1 cent meer) in te stellen voor omzetbehoud. Houd vervolgens de komende weken de performance goed in de gaten. Nogmaals. één week data is te weinig om rigoureuze besluiten te nemen.

  • Geef je floorprice mee in de feed

Aangezien wij een kosten-API hebben met Beslist.nl, is het mogelijk om via onze tool te sturen op winst en ROI per productadvertentie. Een vereiste is dan wel dat je de floorprice meestuurt in je bronfeed. Zeker in elektronica komt dit van pas en is dit eigenlijk zelfs noodzakelijk. Wanneer je de floorprice meegeeft, heb je inzicht in de ROI / Winst of Verlies per productadvertentie en kan je hier adequaat op reageren.

  • Speel op safe

Ben je gestopt met adverteren op Beslist.nl, onderzoek dan welke producten/categorieën de afgelopen maanden rendabel waren op Beslist.nl, voordat de nieuwe tarieven in gingen. Bereken vervolgens met terugwerkende kracht wat je ROI zou zijn geweest als je het huidige CPC-bod hanteert. De producten die na deze berekening een positieve ROI hebben, kan je op Beslist.nl live zetten.

  • Start van scratch

Onderzoek welke categorieën van jouw webshop altijd winstgevend zijn en begin daarmee te adverteren. Vervolgens ga je deze op productniveau optimaliseren/tweaken naar een maximale winst. Deze learnings kan je weer meenemen in andere categorieën. Zo voer je veilig en stapsgewijs je productaanbod op Beslist.nl weer op. Op die manier houd je de kosten onder controle.

2

Conclusie

Het uitzetten van een heel marketingkanaal raden wij af. Er zijn (vrijwel) altijd productadvertenties die een positieve ROI hebben. Hier kan je dus gerust mee blijven adverteren. Bottomline gaat het erom dat je winst maakt. Hoeveel winst heb je grotendeels zelf in de hand door de juiste strategie en optimalisatie te hanteren. Een verhoging van de kosten is een feit en zal bij alle (online) marketingkanalen plaatsvinden. Hoe je er zelf mee omgaat bepaalt of je het hoofd boven water houdt.

Ik wil er graag nog een allerlaatste keer op wijzen dat deze bevindingen zijn gebaseerd op een eerste analyse met weinig data. We houden de performance op Beslist.nl voor onze klanten uiteraard de komende weken nauw in de gaten. Zodra we meer data hebben delen wij graag onze (nieuwe) bevindingen.

 

2 Reacties

Positief is dat nu veel duidelijker is wat een klik je nu echt kost bij beslist.nl. Dat de kosten omhoog zijn gegaan is echter een feit (zoals jullie zelf ook aangeven). Om deze stijging tegen te gaan raden jullie aan om slimmer om te gaan met welke producten je zet op beslist.nl en vooral veel te tweaken. Maar daar zit juist een groot probleem bij beslist.nl. Het dashboard is zeer beperkt waardoor zelfs eenvoudige taken je relatief veel tijd kosten. En ook basis functionaliteit zoals het kunnen instellen van een dag limiet ontbreekt! (dit alles was het geval toen wij klant waren daar, kan veranderd zijn ondertussen).

Verder: “Elk CPC-kanaal is namelijk rendabel te krijgen wanneer de juiste optimalisatie plaatsvindt.”

Dit is natuurlijk per definitie niet waar…

Het is heel goed mogelijk dat je de kosten voor een sale via een kanaal nooit onder de winst van die sale kan krijgen. De minimale CPC ligt bij beslist.nl namelijk al vast (en is ook nog eens erg hoog). Je verkoopprijs en winst per product liggen realistisch gezien ook redelijk vast (en zijn als het goed is al geoptimaliseerd!). Blijft de conversie rate nog over. Maar daar zitten ook grenzen aan wat je kan doen. Als je producten verkoopt waar weinig marge op zit dan is het hierdoor onmogelijk winst te maken met behulp van CPC wanneer deze CPC prijzen te hoog liggen.

Daarnaast: De “juiste optimalisatie” vinden en toepassen kost ook tijd! In het geval van beslist.nl, voor ons, te veel tijd vergeleken met bijv. Adwords.

Wij zijn ook gestopt met beslist, als je kijkt naar de kosten per clicks.
De kosten zijn 5 tot 6x hoger dan adwords, en als we zien hoeveel adwords opbrengt is beslist een verlieslatende onderneming om mee samen te werken.
Wij komen van een factuur van rond de 100€ en als we zouden verder doen zou dit naar 6500€ stijgen, alle winst is dan verloren en je zou als onderneming gratis werken voor beslist rijker te maken.
We hebben we al gehoord dat er een vergelijkingssite gaat komen dat gaat werken met vast bedrag per maand volgens aantal producten, 100 keer goedkoper dus, en zo weet je wat de effectieve kost is per maand.
Als we analytics bekijken zien we klanten van beslist zo via andere kanalen naar ons ook toekomen.
klant zoek nu eenmaal langer dan voorheen dus per clicks is echt niet betaalbaar, alle winsten gaan gewoon naar beslist en is niet meer rendabel.
Gezien dat beslist enkel werkt door de verkopers hun producten te vermelden is het bizar dat de verkopers zulke sommen moeten betalen, zonder de verkopers bestaat beslist niet meer, maar dan moet iedereen alles inactief zetten, anders gaan ze blijven profiteren op jullie al lage winsten

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug