Geplaatst door Autoriteit Persoonsgegevens (AP)

AP: Voormijnkleinkind.nl schendt privacyrechten kind

Stichting Voor Mijn Kleinkind handelt in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens door op internet gegevens te publiceren van kinderen met wie grootouders contact zoeken. Hiermee schendt zij de privacyrechten van de betreffende kinderen en hun ouders. Dat concludeert de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) na onderzoek. Als de stichting haar werkwijze niet in overeenstemming brengt met de wet, kan de AP handhavende maatregelen nemen.

Op de site voormijnkleinkind.nl kunnen grootouders die tegen hun wil geen contact hebben met hun kleinkind een pagina voor dit kind aanmaken en daarop berichten plaatsen. Wie in een zoekmachine de voor- en achternaam van een kind intypt, kan bij deze pagina terecht komen. “Uit zo’n oproep tot contact kun je afleiden dat er problematische familieomstandigheden zijn. Dat is heel erg gevoelige informatie over een kind en diens ouders”, zegt Wilbert Tomesen, vicevoorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens. “Het kan voor een kind, dat zich toch vaak al in een kwetsbare positie bevindt, heel belastend zijn als anderen op deze manier op internet te weten komen dat er familieproblemen zijn. Dat mag dus niet”.

Toegang tot berichten
Tijdens het onderzoek van de AP heeft de stichting de toegang tot de berichten op de site beperkt. Eerder waren de berichten die de grootouders voor de kinderen achterlieten zichtbaar voor iedereen die via een zoekmachine op de site kwam. De sitebezoeker moet nu eerst een wachtwoord aanvragen en toestemming van de grootouders vragen, voordat de berichten worden getoond. Dit is weliswaar een beperking van de toegang tot de berichten, maar biedt nog steeds geen garantie dat alleen het kleinkind de berichten kan lezen. “Overigens is ook het feit dat de naam van een kind wordt getoond en gekoppeld aan problemen op zichzelf al een privacyschending en heel ingrijpend”, aldus Tomesen.

Informatie verwijderen
Als er tegen de wil van ouders of kinderen informatie op internet staat, kunnen zij deze op verschillende manieren laten verwijderen. De ouders of het kind (ouder dan 16) kunnen de houder van de website vragen de persoonsgegevens te verwijderen. Zij kunnen hiervoor een voorbeeldbrief van de Autoriteit Persoonsgegevens gebruiken. Als de websitehouder weigert de gegevens te verwijderen, kan men naar de rechter.

Ouders en kinderen boven de 16 kunnen ook zoekmachines verzoeken om zoekresultaten te verwijderen. Dat kan als het gaat om zoekresultaten op hun eigen naam en de getoonde vermeldingen onjuist zijn, onvolledig, verouderd, bovenmatig of niet relevant. Als de zoekmachine het verzoek heeft afgewezen, kan men de Autoriteit Persoonsgegevens vragen om te bemiddelen of de zaak ook aan de rechter voorleggen.